اخبار روز

حزب‌الله: آغاز عملیات اکتشاف و حفاری در لبنان نتیجه معادله «کاریش و فراتر از آن» است

حزب‌الله: آغاز عملیات اکتشاف و حفاری در لبنان نتیجه معادله «کاریش و فراتر از آن» است

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله روز جمعه طی سخنانی به نتایج جنگ ۳۳ روزه اشاره و اعلام کرد، یکی از بازرترین مظاهر پیروزی مقاومت در جنگ جولای ۲۰۰۶، شکست اهداف دشمن صهیونیستی از این تجاوز و نیز تثبیت پایداری و تعهد ملت ما به وطن خود و نیز گزینه مقاومت بود.  این پیروزی بدون خون شهدا و دلاورمردان مقاومت و نیز فداکاری‌های ارتش و ملت محقق نمی‌شد. 

معادلات مقاومت دشمن صهیونیستی را در پرونده مرزهای دریایی تسلیم کرد

شیخ دعموش در ادامه به آغاز عملیات حفاری و اکتشاف انرژی در بلوک شماره ۹ آب‌های سرزمینی لبنان اشاره کرده و افزود، یکی از مهمترین نتایج جنگ جولای، ترسیم معادلات بازدارندگی مقاومت در برابر دشمن اشغالگر بود . این معادلات که در جنگ جولای تثبیت شد همان معادلاتی است که دشمن را مجبور به پذیرش شرایط لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بعد از سال‌ها تعلل و وقت تلف کردن و مانورهای مختلف کرد.

وی تصریح کرد، ورود کشتی حفاری به بلوک شماره ۹ برای انجام عملیات اکتشاف و حفاری، دستاوردی است که بدون معادلات مقاومت و همکاری و هماهنگی میان دولت و مقاومت لبنان حاصل نمی‌شد. در نهایت این معادلات مقاومت بود که دشمن را مجبور کرد حقوق نفتی لبنان را به رسمیت بشناسد و ترسیم مرزها انجام شد. امروز تنها امید لبنانی‌ها برای مقابله با محاصره خفقان‌آور آمریکا علیه لبنان و برون رفت از بحران‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی، استخراج نفت از میدان قانا و سایر میادین و سرمایه گذاری در آن است.

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، تضمین واقعی برای ادامه حفاری، اکتشاف و استخراج نفت، توافقات و تضمین‌های آمریکا نیست، بلکه لبنان همه عناصر قدرت خود را جمع کرده که در راس آنها مقاومت است؛ مقاومتی که دشمن از پاسخ آن در صورت هرگونه تجاوز به حقوق لبنان وحشت دارد. درواقع دشمن صهیونیستی ثابت کرده که تنها زبان زور را می‌فهمد؛ نه توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها. تجربه نشان داده که دشمن هرگز به هیچ توافقی احترام نگذاشته و هیچ یک از آنها را اجرا نمی‌کند.

شیخ دعموش ادامه داد، اگر لبنانی‌ها می‌خواهند مانع تجاوز دشمن به حقوق خود شوند و از ثروت‌های نفتی و گازی کشورشان استفاده کنند، لبنان را نجات دهند و آینده خود و فرزندانشان را بسازند، باید پشت عناصر قدرت خود متحد شوند و به مقاومت متوسل گردند. بنابراین همه باید بدانند که به جای تحریک علیه مقاومت و زیر سوال بردن آن، باید به مقاومت پایبند باشند و به آن متوسل شوند و به شجاعت و اراده و عزم آن در محافظت از لبنان و حقوق و ثروت‌های این کشور افتخار کنند.

احتمال اکتشاف انرژی در بلوک شماره ۹ زیاد است

از سوی دیگر سید «نواف الموسوی» مسئول پرونده منابع و مرزها در حزب‌الله نیز درباره ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی و آغاز بهره‌برداری لبنانی‌ها از ثروت‌های آبی خود اعلام کرد، ما تقریبا به نقطه جنگ رسیده بودیم و اگر دشمن صهیونیستی از منطقه آبی لبنان که تحت حاکمیت کشور ماست عقب‌نشینی نمی‌کرد، این جنگ اتفاق می‌افتاد. 

وی در گفتگو با شبکه المنار اظهار داشت، احتمال کشف نفت در بلوک شماره ۹ بسیار زیاد است و ما به اطلاعاتی که در این زمینه داریم خوشبین هستیم. زمانی که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله پرونده ترسیم مرزهای دریایی را به من سپرد، گفت که این پرونده شامل یک تیم تنظیم کننده و یک تیم داوطلب است. شرکت توتال فرانسه در بلوک شماره ۴ لبنان کار کرده و ما گزارش‌های مربوطه را بررسی کردیم تا اشتباهاتی که به ویژه در زمینه شناسایی چاه‌های انرژی رخ داده بود را اصلاح کنیم.

سید نواف الموسوی ادامه داد، ما نتیجه بررسی‌ها و ملاحظات خود را روی میز گذاشتیم و با وزیر انرژی و هیئت سازمان نفت تبادل نظر کردیم و آنها از دقت بالای تیم حزب‌الله تمجید کردند. موسسات دولتی لبنان نیز از ورود حزب‌الله به مسئله اکتشاف انرژی در آب‌های سرزمینی کشور استقبال کرده و روند فعالیت‌های حزب‌الله در این زمینه را مطمئن دانسته و آن را ستودند.

این مسئول حزب‌الله تاکید کرد، ما به دولت به عنوان نهاد رسمی کشور احترام می‌گذاریم و تیمی که برای بررسی شرایط اکتشاف در بلوک شماره ۹ مامور شده همه تلاش خود را برای تهیه نقشه‌ای بی‌عیب و نقص در این زمینه انجام می‌دهد. مطالعات و تحقیقات زمین‌شناسی نشان می‌دهد که احتمال کشف نفت در بلوک شماره ۹ بسیار زیاد است. ما به این اطلاعات خوشبین هستیم و البته تاکید داریم که زمان نباید از دست برود.

مقاومت، صهیونیست‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد

وی افزود، عملیات اکتشاف و حفاری باید هرچه سریعتر آغاز گردد و ما امیدواریم که قانون استخراج منابع طبیعی در خشکی به همین شکل در دریا نیز اجرا شود. پس گرفتن منطقه آبی لبنان از نقطه شماره ۱ تا ۲۳ لبنان به مساحت ۸۶۵ کیلومتر تقریبا محال بود اما رزمندگان مقاومت، دشمن صهیونیستی را وادار به تسلیم شدن کردند. آنچه که امروز در آب‌های سرزمینی لبنان شاهد آن هستیم، به برکت مقاومت بوده و مقاومت همچنان به محافظت از حقوق لبنان پایبند است.

الموسوی گفت، شرایط بلوک‌های شماره ۵، ۶، ۷، ۸ و ۱۰ امیدوارکننده بوده و ما به دنبال آن هستیم که آنها را به شرایط بهتری نسبت به بلوک شماره ۹ برسانیم. دشمن صهیونیستی کار استخراج و تولید را از این منابع از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده و بنابراین ما باید به سرعت شروع به کار کنیم. سوالی که اکنون ما داریم این است که چرا بازار لبنان به روی شرکت‌های چینی و ایرانی که مشمول تحریم‌ها نیستند و می‌توانند در این زمینه به لبنان کمک کنند، باز نمی‌شود؟

مسئول پرونده منابع و مرزها در حزب‌الله از همه لبنانی‌ها خواست تا در برابر شرایط سخت امروز صبور و به آینده لبنان به عنوان یک کشور نفتی خوشبین باشند. 

وی تاکید کرد، ما ظرفیت‌های آبی بالایی داریم و می‌توانیم تولیدات انرژی خود را صادر نیز بکنیم. این یک منبع جدید است که به منابع طبیعی لبنان اضافه شده و ما باید همه مناطق آبی خود را که دشمن به ناحق در آنها غارتگری می‌کند، آزاد کنیم.

آغاز عملیات حفاری و اکتشاف در لبنان نتیجه معادله «کاریش و فراتر از آن» است

«حسین الحاج حسن» رئیس فراکسیون بعلبلک-هرمل و نماینده ارشد حزب‌الله در پارلمان لبنان نیز به نوبه خود آغاز بهره‌برداری لبنان از منابع طبیعی خود را دستاورد معادله همبستگی و اتحاد لبنانی‌ها و نیز معادله طلایی ارتش، ملت، مقاومت و نیز دولت دانسته و تاکید کرد، ما بعد از تثبیت اتحاد و همبستگی خود و نیز با حمایت دولت، تبدیل به قدرتی شدیم که دشمن صهیونیستی و آمریکا را به وحشت انداخت.

وی تاکید کرد، استخراج نفت و گاز، یک افق روشن برای لبنان است و می‌تواند درآمدهایی که کشور به آن نیاز دارد را فراهم کند. آغاز حفاری و اکتشاف نفت و گاز در لبنان درواقع نتیجه معادله «کاریش و فراتر از آن» است.

کاریش و فراتر از آن، معادله‌ای است که سال گذشته سید حسن نصرالله برای پس گرفتن حقوق دریایی لبنان در برابر دشمن صهیونیستی ترسیم کرده و به اشغالگران هشدار داد که در صورت عدم عقب‌نشینی از منطقه آبی لبنان، همه مواضع اسرائیل در میدان کاریش و فراتر از آن در تیررس موشک‌ها و پهپادهای مقاومت است.

اقدام هوشیارانه حزب‌الله با خنثی‌‌کردن عملیات تروریستی در بیروت/ هلاکت عامل انفجار منطقه زینبیه دمشق
رسانه‌های صهیونیستی: قدرت موشکی حزب‌الله بزرگترین تهدید راهبردی برای اسرائیل است
مقام حزب‌الله: اجازه نمی‌دهیم لبنان به فتنه داخلی کشیده شود

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا