Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
حسـرت گوشت قرمز/ جابه‌جایی رکورد گرانی گوشت قرمز در مراغه! - خبرگزاری برگزیده های ایران
آذربایجان شرقی

حسـرت گوشت قرمز/ جابه‌جایی رکورد گرانی گوشت قرمز در مراغه!

برگزیده های ایران احمد طالبی: در پی افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و محصولات مصرفی مردم طی دو، سه سال گذشته، بازار گوشت هم از این شرایط مستثنا نبوده و جهش قیمت را تجربه کرده است.

با وجود اینکه گوشت قرمز و مصرف به‌اندازه آن، تاثیر زیادی بر سلامتی افراد دارد، افزایش قیمت گوشت در کشور مصرف این محصول را در بین اغلب دهک‌ها کاهش داده است، به‌طوریکه در دو، سه سال اخیر به ‌دلیل شوک قیمتی چند مرحله‌ای که به بازار گوشت وارد شد، به‌تدریج تعدادی از دهک‌های پایین و متوسط جامعه از دایره خرید این محصول پروتئینی خارج شدند.

به خاطر نبود نظارت و عدم برخورد با گرانفروشی هر کیلوگرم گوشت قرمز در بیشتر قصابی‌های مراغه ۱۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بررسی‌های میدانی شهرستان‌های همجوار و استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد، هر کیلوگرم گوشت بره بدون استخوان با کیفیت خوب ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 

مغازه‌های عرضه گوشت اعلام می‌کنند، تعیین نرخ گوشت در مراغه عرفی و بسته به نوع گوسفند و کیفیت گوشت است و هیچ نرخی توسط اتحادیه اعلام نمی‌شود.

صاحبان قصابی‌هایی که گوشت را هر کیلوگرم ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند اعلام می‌دارند، گوشتی را که به این نرخ عرضه می‌کنند، بهترین کیفیت را دارد. 

گرانترین گوشت قرمز ایران در مغازه‌های مراغه در حالی به فروش می‌رسد که دامداران از فروش نرفتن دام‌های زنده خود گله‌مند هستند.

پرورش‌دهندگان گوسفند هر کیلوگرم گوسفند زنده را به زحمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌فروشند که برای پرواری آن علاوه‌بر تامین کاه، کلش و علوفه هفت ماه تلاش کرده‌اند.

بررسی کارشناسان تعزیرات، کشتارگاه و دستگاه‌های نظارتی بیانگر این واقعیت است که قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت بره با بهترین کیفیت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

به خاطر نبود نظارت و رهاشدگی بازار عرضه گوشت قرمز در مراغه مردم این شهر هر کیلوگرم گوشت را ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان گران خرید می‌کنند.

در این آشفته بازار تاوان این گرانی را مردمی پرداخت می‌کنند که از هر سو، گرانی این روزهای بازار را به جان خریده‌اند.

با افزایش شکایت‌های مردمی، حالا اداره تعزیرات مراغه به موضوع عرضه گوشت قرمز به قیمت نامتعارف ورود کرده و از طریق بازرسی‌ها با گرانفروشی گوشت در این شهر برخورد می‌کنند.

در این میان هستند قصابی‌های با انصافی که گوشت را به قیمت متعارف به فروش می‌رسانند.

در شهرستان مراغه ۵۵ واحد قصابی فعالیت دارند و روزانه ۱۵۰ راس گوسفند و ۱۰ راس گوساله ذبح و در بازار عرضه می‌شود.

مراغه از قطب‌های تولید گوشت قرمز در استان و شمال‌غرب کشور و سالانه صدها تن گوشت از این شهرستان به دیگر شهرستان‌های استان و کشور ارسال می‌شود.

در چنین شرایطی کارشناسان بر این باورند که اولویت دولت جدید باید بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد و لازم است در این حوزه تدابیری اندیشیده شود تا مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه بتوانند از حداقل‌های زندگی که تامین کالاهای اساسی و خوراک موردنیاز برای حفظ سلامتی است، برخوردار باشند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۷/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا