لرستان

حشره خوار ثبت شده‌ نایاب در زیستگاهای لرستان شناسایی و معرفی شد

حشره خوار ثبت شده‌ نایاب در زیستگاهای لرستان شناسایی و معرفی شد

به گزارش برگزیده لرستان، علی سالاروند با اعلام این خبر گفت : گونه حشره‌خوار نایاب در استان که تصاویر آن در آبان ماه ۱۴۰۲ توسط آقای وفاپور دانش آموخته رشته‌ بیوسیستماتیک ثبت و در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان قرار گرفته بود، پس از بررسی و تحقیقات توسط کارشناسان حوزه‌ حیات وحش به طور دقیق شناسایی و معرفی شد.

وی گفت : خبر مشاهده این گونه حشره‌خوار در زیستگاه‌های استان که در آبان‌ ماه سال جاری به اطلاع علاقمندان به محیط زیست و حیات وحش رسیده بود پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم توسط کارشناسان به صورت کامل شناسایی و معرفی شد.

سالاروند افزود؛ این گونه‌ حشره‌خوار که با نام حشره‌خوار دندان‌سفید کوچک است توسط کارشناسان حوزه‌ حیات وحش معرفی شده است جزء گونه‌های حشره‌خوار نایاب موجود در زیستگاهای استان می‌باشد.

وی گفت؛ راسته حشره‌خواران در ایران شامل دو خانواده حشره‌خوارها و حفارها هستند که غذای اصلی این جانوران بی‌مهرگان می‌باشد که بیشتر از راسته کرم‌های خاکی تغذیه می‌کنند و از کوچکترین و ابتدایی‌ترین پستاندارن هستند.

سالاروند اظهار داشت؛ حشره‌خوار دندان‌سفید کوچک گونه‌ای شبگرد است که گاها روزها نیز فعالیت می‌کند و در علفزارها، بوته زارها و نیزارها، و جلگه‌های باز، زیست می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه‌ گفت؛ این گونه برای نخستین‌بار در استان لرستان در زیستگاهای منطقه‌ سرنمک در بیران‌شهر مشاهده و ثبت‌ شده است و پیش از این در کشور این گونه عمدتا در استان‌های گلستان، فارس، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی مشاهده و گزارش‌ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان ضمن قدردانی از دقت علاقمندان به محیط زیست در ثبت تصاویر این گونه نایاب گفت؛ تاکنون ۳۶۵ گونه جانوری در استان شناسایی و معرفی شده است که با ثبت این گونه در استان به غنای ژنتیکی و تنوع زیستی استان افزوده خواهد شد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا