آذربایجان شرقی

حضور بیش از ۸۰۰ ناشر خارجی و داخلی در نمایشگاه کتاب تبریز/ عرضه ۷۰ هزار عنوان کتاب

حضور بیش از ۸۰۰ ناشر خارجی و داخلی در نمایشگاه کتاب تبریز/ عرضه ۷۰ هزار عنوان کتاب

به گزارش برگزیده از تبریز، محمدحسین بلاغی در جمع خبرنگاران گفت: امسال بیش از ۸۰۰ ناشر داخلی و خارجی با ۷۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه تبریز حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تبریز، بیش از ۴ هزار عنوان وجود دارد، همچنین وجود آثاری در سالن پروین اعتصامی برای اهالی فرهیخته و علمی پرفایده خواهد بود.

بلاغی با اشاره به وجود بخش‌های متنوع در نمایشگاه، گفت: امسال در حاشیه نمایشگاه کتاب به رویدادهای دیگری مانند کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان و بخش غزه و فلسطین با حضور میهمانانی از لبنان، عراق، ترکیه و آذربایجان پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع غزه یک مسئله انسانی است، گفت: نقش‌آفرینی اصحاب رسانه در این موضوع بسیار حساس و موثر بوده است.

بلاغی با اشاره به موضوع نمایشگاه کتاب تبریز و تلاش برای برگزاری این رویداد فرهنگی شمال غرب کشور به نحو احسن، اظهار کرد: ما صرفاً به دنبال آمار نیستیم، تمامی ارکان اداره کل و وزارت ارشاد تلاش خود را برای ارتقای کیفی نمایشگاه به نحو احسن به کار گرفته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: یکی از خاطرات فرهنگی مردم شمال غرب و آذربایجان شرقی در طی دو یا سه دهه اخیر برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز بوده است و همگی خاطرات خوبی از نمایشگاه کتاب دارند؛ چرا که محیط مناسبی برای کنش فرهنگی ایجاد شده است که در آن علاوه بر خرید کتاب در محیط و جمع فرهنگی کتاب تنفس می‌کنند.

وی با بیان اینکه آخرین دوره مربوط به برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب چندین سال قبل بود، گفت: بعد از شروع پاندمی کرونا در برگزاری نمایشگاه وقفه ایجاد شد، در سال ۱۴۰۱ نیز جمع‌بندی‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه کتاب انجام شد که براساس این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه را جزو اولویت های خود قرار دادیم.

نمایشگاه کتاب مهمترین رویداد فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲

بلاغی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز در حقیقت مهم ترین رویداد فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ محسوب می شود، گفت: کتاب در بین تمامی اقشار جزو فراگیرترین محصول فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه و نشر فرهنگ مطالعه از دیگر اهداف اداره کل ارشاد است، گفت: در حال حاضر خود دانا پنداری کاذب در فضای مجازی افزایش یافته است در حالیکه این گونه اطلاعات، اطلاعاتی سطحی و محدود و کتاب دانش عمیق محسوب می‌شود.

کیفیت نمایشگاه از کمیت پیشی می‌گیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه سعی کرده‌ایم امسال کیفیت نمایشگاه از کمیت آن پیشی بگیرد، گفت: تلاش کرده‌ایم در این دوره کتاب‌های به‌روز و جدیدی را در غرفه‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه کتاب، گفت: سعی کرده‌ایم امسال نمایشگاه کتاب را از محل «فروش کتاب» به «جشنواره فرهنگ کتاب» تبدیل کنیم.

بلاغی با بیان اینکه برای اولین بار در سطح کشور نمایشگاه کتاب به صورت فروش یکپارچه برگزار خواهد شد، گفت: زمینه در تبریز برای انجام این اقدام وجود داشت، هر سال تعدادی از ناشران ملی و استان در نمایشگاه شرکت می‌کردند اما در حوزه کلی ناشران کتاب‌های پرفروش حضور کم رنگ داشتند؛ برهمین اساس برخی از ناشران نیز آثار متوسط به پایین خود را در غرفه ها قرار می‌دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه دوره‌های قبلی در موضوع کیفیت و تعدد کتاب‌های تکراری در نمایشگاه دچار مشکل شدیم، گفت: امسال تصمیم بر آن شد تا فروش در نمایشگاه‌های کتاب از این به بعد به صورت یکپارچه انجام شود و ناشر محور نشود بلکه نمایشگاه کتاب محور برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه مطبوعات استان نیز، گفت: اکنون استان مدعی است که یکی از قطب‌های رسانه محسوب می‌شود، استقبال از ثبت‌نام در حوزه رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری به خوبی انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب نیز از ضروریات جامعه بود نزدیک به ۸۰ رسانه از آذربایجان شرقی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا