مرکزی

حضور مجازی دانش‌آموزان سواد علمی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون­‌های مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزش­‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می­‌شود، دانش آموزان علاقه­‌ای به شرکت در آزمون­‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می­‌شود اکثر دانش‌آموزان در آزمون­‌های غیر حضوری شرکت می‌کنند.  

این در حالی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمون­‌های پایانی نوبت اول در دی ماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانش‌آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند باید سر جلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذر موجهی برای حضور در مدرسه دارند، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

اگر چه تلاش­‌های زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم‌­افزار­های مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در آزمون­‌های مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلب­‌ها غیر ممکن است، جدی نگرفتن آموزش­‌ها و آزمون‌های مجازی، دریافت نمرات عالی و غیر­واقعی در آزمون­‌های غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمون­‌ها، کسب نمرات عالی توسط دانش‌آموزان ضعیف­، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانش‌آموز به عنوان آزمون‌دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانش‌آموزان علاقه­‌ای به آزمون­‌های حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمون‌­های غیر حضوری دارند.

اکثر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نیستند

تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران در اراک می‌گوید: این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش دانسته‌­ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.

حسین معافی می‌افزاید: دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهل­‌انگاری­‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده می­‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌شک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عده‌­ای به علت بیماری و یا بهانه‌های دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری می‌کنند و گرفتن آزمون غیر­حضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانش‌آموزان  و بی­‌عدالتی شده و این رویه در نوبت­‌های بعدی بیشتر خواهد شد؛ بیان می‌کند: پیشنهاد می­‌شود که از دانش‌آموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.  

استاد دانشگاه استان مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب­‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش‌­های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم‌سوادی و عدم تلاش علمی دانش‌آموزان، شایسته است که اولیا فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ­ویژه شرکت در آزمون‌های حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سال­‌های بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا