Categories: مرکزی

حضور مجازی دانش‌آموزان سواد علمی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون­‌های مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزش­‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می­‌شود، دانش آموزان علاقه­‌ای به شرکت در آزمون­‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می­‌شود اکثر دانش‌آموزان در آزمون­‌های غیر حضوری شرکت می‌کنند.  

این در حالی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمون­‌های پایانی نوبت اول در دی ماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانش‌آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند باید سر جلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذر موجهی برای حضور در مدرسه دارند، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

اگر چه تلاش­‌های زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم‌­افزار­های مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در آزمون­‌های مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلب­‌ها غیر ممکن است، جدی نگرفتن آموزش­‌ها و آزمون‌های مجازی، دریافت نمرات عالی و غیر­واقعی در آزمون­‌های غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمون­‌ها، کسب نمرات عالی توسط دانش‌آموزان ضعیف­، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانش‌آموز به عنوان آزمون‌دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانش‌آموزان علاقه­‌ای به آزمون­‌های حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمون‌­های غیر حضوری دارند.

اکثر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نیستند

تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران در اراک می‌گوید: این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش دانسته‌­ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.

حسین معافی می‌افزاید: دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهل­‌انگاری­‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده می­‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌شک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عده‌­ای به علت بیماری و یا بهانه‌های دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری می‌کنند و گرفتن آزمون غیر­حضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانش‌آموزان  و بی­‌عدالتی شده و این رویه در نوبت­‌های بعدی بیشتر خواهد شد؛ بیان می‌کند: پیشنهاد می­‌شود که از دانش‌آموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.  

استاد دانشگاه استان مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب­‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش‌­های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم‌سوادی و عدم تلاش علمی دانش‌آموزان، شایسته است که اولیا فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ­ویژه شرکت در آزمون‌های حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سال­‌های بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/


admin

Recent Posts

تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود

تصویر زیر از مجموعه عکس‌های محمود پاکزاد مربوط به خیابان ولیعصر(عج) تهران در سال ۱۳۳۴…

10 ساعت ago

خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»/ اعمال محدودیت برای ۲۰۰ استاد دانشگاه

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه به برگزیده گفت: «متاسفانه دخالت‌های دولت در دانشگاه زیاد شده…

10 ساعت ago

ورود موج بارشی جدید به کشور/ بارش باران در این ۱۱ استان شروع می‌شود

سازمان هواشناسی اعلام کرد: از فردا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت موج بارشی دیگری وارد کشور شده…

10 ساعت ago

کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه

کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۵ اردیبهشت) پاک است.

10 ساعت ago

قابل توجه مسافران؛ وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ این محور شمالی یک طرفه شد

 جانشین پلیس راه کشور از ریزش سنگ در  آزادراه تهران-شمال خبر داد.

10 ساعت ago

درخواست پلیس از تهرانی‌ها؛ وارد این اتوبان نشوید

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از ایجاد محدودیت تردد در بزرگراه…

10 ساعت ago