مرکزی

حضور میدانی استاندار مرکزی در منطقه جهرم اراک/ رئیس کل دادگستری: مردم آسوده خاطر در منازلشان بمانند، موضوع را حل می‌کنیم

 خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ انتشار ویدویی در فضای مجازی از اشک‌های پیرمرد اراکی ساکن در منطقه جهرم که از مسوولان استمداد داشت، همه توجه‌ها را به خود جلب کرد، اما حقیقت این است ک  بیش از دو سال است که اهالی این منطقه درگیر مشکل خانه و کاشانه و دادگاه هستند.

داستان از این قرار است که حدود چند خانوار از اهالی این منطقه بعد از ۴۰ سال سکونت در خانه‌هایشان، از دو سال گذشته درگیر شکایت افرادی شده‌اند که ادعای مالکیت می‌کنند و اسناد و مدارک خود را به دادگاه ارائه داده‌اند.

دادگاهی شدن این پرونده و نگرانی از وضعیت خانه و کاشانه، اهالی منطقه جهرم اراک را چندین بار به نشانه اعتراض به مقابل استانداری مرکزی و خیابان محل سکونت‌شان کشاند.

با تغییر مدیریت ارشد استان مرکزی موضوع اهالی جهرم در اولین فرصت در نشست اعضای شورای تامین استان مطرح و امروز فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی به همراه حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان برای رسیدگی به مشکل مردم به صورت میدانی در منطقه حاضر و به بررسی موضوع پرداختند.

بعد از ۳۰ سال سکونت در خانه، چادرنشین شده‌ایم

یکی از ساکنین این منطقه مدعی است: ۳۰ سال گذشته پدرش زمین خانه‌شان را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده است، اما بعد از گذشت ۳۰ سال دو خواهر با در درست داشتن سندی به تاریخ ۵ سال گذشته مدعی مالکیت این زمین‌ها هستند.

 

وی که خانه‌شان با دستور دستگاه قضا پلمب شده و در چادر زندگی می‌کند، می‌افزاید: در سرمای شب‌ها و روزهای سرد پاییزی بعد از ۳۰ سال سکونت در خانه، ناچار به زندگی کردن در چادر هستیم و واقعا شرایط سختی را می‌گذرانیم.

دختر جوانی که به دلیل حکم تخلیه ناچار به زندگی کردن در چادر است، با چشمانی اشک‌بار خطاب به استاندار  و ئیس کل دادگستری می‌گوید: مادرم بیمار ریوی است، خودم کلیه درد دارم، خانه ما را پلمب کرده‌اند، و ناچار هستیم در این شرایط سرد در چادر زندگی کنیم، خواهش داریم به وضعیت ما رسیدگی کنید.

استاندار قبلی به داد ما نرسید

یکی دیگر از اهالی منطقه نیز به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: اهالی این منطقه ماه‌ها است درگیر این مشکل هستند، چندین نفر از مردم از فشار نگرانی سکته کرده‌اند و نگران سرپناهی هستند که برای زن و بچه‌هایشان درست کرده‌اند،به داد ما برسید.

 

وی اظهار کرد: در زمان استاندار قبلی در مقابل استانداری تجمع کردیم، استاندار در حالی که در اتاقش نشسته بود، حاضر نشد به داد ما برسد.  

وی بیان کرد: ساکنین این محله همه از قشر ضعیف هستند، امروز خوشحالیم که استاندار دولت مردمی در بین ما حضور یافته وبه درد دل ما گوش می‌کند، تقاضا داریم هرچه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی و تکلیف این پرونده را برای همیشه روشن کند.

 به گزارش برگزیده های ایران ۱۸ آبان ماه بود که به دنبال نگرانی مردم دادگستری استان مرکزی طی اطلاعیه‌ای از صدور قرار توقف اجرای حکم قلع و قمع مستحدثات در پرونده منطقه جهرم اراک خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: در پی اعتراضات مردمی به اجرای حکم خلع ید در خیابان جهرم و ایجاد نگرانی در ساکنین خیابان مذکور، شعبه ۵ محاکم تجدید نظر استان با بررسی فوق العاده دادخواست اعاده دادرسی نسبت به حکم پیش، اعلام کرد که قرار قبولی صادر کرده و ضمن صدور قرارِ توقف اجرای حکم قلع و قمع مستحدثات، به زودی در ماهیت حکم خلع ید و قلع و قمع صادره، وارد رسیدگی می‌شوند.

 

 

لذا به اهالی خیابان جهرم و دیگر شهروندان اراکی اعلام می‌شود دستگاه قضایی استان مرکزی با حساسیت و در اسرع وقت اقدامات قانونی در جهت حفظ حقوق عامه و شهروندان معمول می‌کند.

توقف اجرای حکم با دستور معاون رئیس جمهور

شب گذشته نیز استاندار مرکزی طی گفت‌وگویی اعلام کرد: به دستور معاون اول رئیس جمهوری پرونده منازل مسکونی محله جهرم اراک با رعایت حقوق شهروندان در دست بررسی است.

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی درخصوص موضوع منازل  مسکونی اهالی خیابان جهرم، اعلام کرده بود: با توجه به اینکه بعد از گذشت حدود ۴۰ سال سکونت و دارا بودن مدارک معتبر قانونی، شخصی ادعای مالکیت این منازل را نموده و حکم قضایی مبنی بر قلع و قمع مستحدثات را دریافت کرده بود، با اعتراض اهالی مواجه شد.

 

وی افزود: پس از اعتراض اهالی محل، استانداری مرکزی موضوع را مورد پیگیری قرار و  هفته گذشته  در شورای تأمین استان نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

مخلص‌الائمه افزود: خوشبختانه رئیس کل دادگستری استان به موضوع ورود داشتند و علاوه بر صدور دستور توقف اجرای حکم، اعاده دادرسی پذیرفته شده است.

استاندار مرکزی اظهار کرد: هم اکنون نگرانی متوجه ساکنین این منطقه نیست و  پرونده روند عادی قضایی را طی می‌کند و رعایت همه ملاحظات اجتماعی و حقوق شهروندی مد نظر دستگاه قضایی می‌باشد.

مخلص الائمه تصریح کرد: در تماس معاون اول رئیس جمهوری با اینجانب، موارد لازم تشریح شد و ایشان بر پیگیری مؤثر مطالبات اهالی خیابان جهرم تأکید کردند.

حضور میدانی استاندار مرکزی در منطقه جهرم

نگرانی استاندار مرکزی از وضعیت مردم ساکن در این منطقه، صبح امروز وی را به منطقه کشاند، استاندار با دلگرمی دادن به پیرمرد اراک به وی قول رسیدگی تا لحظه آخر را داد.

فرزاد مخلص‌الائمه با حضور در جمع مردم ساکن در کوی جهرم اراک گفت: امروز ۲۹ آبان ماه با حضور رئیس کل دادگستری استان در محله جهرم اراک حضور یافتیم تا از نزدیک سخنان و درد دل مردم را بشنویم، البته از زمانی که در استان حضور یافتم در اولین جلسه شورای تامین موضوع مورد بحث قرار گرفت، این مسئله امنیتی نیست و نیاز به مصوبه شورای تامین ندارد.

استاندار مرکزی گفت: دادگستری استان با اختیاراتی که داشت هم دستور توقف حکم را صادر کرده و هم اعاده‌دادرسی پذیرفته شده، تمام کاری که می‌شد در حوزه قضایی استان اتفاق بی‌افتد، با قوت و کیفیت انجام شده، موضوع، موضوع قضایی است و باید روند قانونی خود را طی کند.

مخلص‌الائمه افزود: در حوزه استانداری مرکزی وظایفی بر عهده داریم هم به لحاظ رعایت و ملاحظه حقوق شهروندان، حتی اگر یک نفر باشد خود را به نسبت به این موضوع مکلف می‌دانیم که به حقوق آنها رسیدگی کنیم.

وی  با اشاره به این پرونده مربوط به سال ۹۵ است، بیان داشت: این موضوع را با قوت دنبال می‌کنیم، هر کاری که از دستمان بر آید با کمک دستگاه قضایی به ویژه در حوزه معاضدت حقوقی، که اگر در زمان مناسب مورد معاضدت حقوقی قرار می‌گرفت، سریع‌تر برطرف می‌شد، انجام خواهیم داد.

استاندار مرکزی گفت: با تمام توان برای احیای حقوق مردم در خدمت هستیم، معاون رئیس جمهور طی تماس تلفنی دستور دادند که موضوع به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار بگیرد، معاون رئیس جمهور دستور  پیگیری ویژه حقوق مردم را دادند که ما در استانداری  از هفته گذشته رسیدگی را در دستور کار قرار دادیم.

وی در پاسخ به تظلم‌خواهی دختر جوانی که نگران حال مادر بیمارش بود و خواهان فک پلمب خانه‌شان گفت: مشکل شما را به صورت مُسکن برطرف ‌می‌کنیم تا به صورت ویژه برطرف شود.

 

استاندار مرکزی تصریح کرد: برای نمایش و همدردی اینجا نیامدیم، برای حل موثر مشکل در منطقه حضور یافتیم.

 مردم نگران نباشد، با آرامش در خانه‌هایشان بنشینند 

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در جمع اهالی منطقه جهرم بیان کرد: همراهی و همدلی خوبی بین مسوولان استانی و کشوری برای رسیدگی به مشکلات مردم روستای مالک آباد، مرزیجان و خیابان جهرم شکل گرفته که به این همدلی را به فال نیک می‌گیریم.

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی افزود: یک نگرانی در بین مردم نسبت به گذشته و آینده ایجاد شده، آنچه که گذشته حکم قضایی است، قطعیت پیدا کرده و مراحل خود را طی کرده است، و  دعاوی که علیه این پرونده مطرح شده مورد پذیرش قرار نگرفته بود. 

وی تصریح کرد: یک کار چندوجهی با استانداری مرکزی انجام شد، اعاده دادرسی به این حکم در دادگاه تجدید نظر پذیرفته شد، وارد وارد رسیدگی ماهیتی شد دستور توقف اجرای حکم صادر و به دنبال آن هیچ حکمی در منطقه جهرم اجرا نخواهد شد، حتی اگر قطعیت پیدا کرده باشد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: در موضوع فک پملب منزل مسکونی خلع ید شده، کارگروهی از معتمدین تشکیل شده که بتوانیم به تفاهمی برسیم که این دسته از ساکنین بتوانند در مدت موقت در منازلشان ساکن شوند تا مشکلاشان حل شد، نسبت به آینده به مردم اطمینان خاطر می‌دهم که به واسطه وفاق ایجاد شده به مشکلشان رسیدگی خواهیم کرد.

موسوی بیان کرد: نمی‌گوییم کسی شکایت نکند، اما اگر شکایتی شد در خصوص پرونده منازل جهرم قطعا به این نتیجه ختم نخواهد شد.

وی گفت: بررسی وضعیت سابقه ثبتی این پلاک به صورت ویژه  توسط یکی از معاونان در دست اقدام است تا مبنای مالکیت مشخص شود سابقه پلاک ۲۳ هکتار و یا ۱۶۰۰ متر و یا ۱۶ هزار است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد: مردم نگران نباشد، با آرامش در خانه‌هایشان بنشینند و نگران هیچ چیز نباشند، به صورت استانی و ملی در حال رسیدگی به پرونده هستیم.

«رسیدگی به مشکلات مالکیتی منازل محله جهرم اراک» از سوژه‌های ثبت شده در سامانه برگزیده های ایران من است.

 انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا