اصفهان

حمایت از نهاد خانواده اولویت فرهنگی کشور شود/ ضرورت جایگزینی مدیریت واحد با تصمیمات جزیره‌ای

بیژن شمس امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان پیرامون معضلات فرهنگی اظهار کرد: معضلات ما که ممکن است با برخی استان‌ها یکی باشد در بخش‌های مختلفی از جمله خانواده است؛ رسوخ فرهنگ وارداتی از طریق ماهواره و فضای مجازی باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن فرهنگ اصیل دینی در بخشی از خانواده‌ها شده‌ است. 

معاون سازمان بسیج اساتید استان اصفهان اضافه کرد: خانواده‌ای که تحت تاثیر این فرهنگ قرار گرفته است، اعضای آن، نقش‌ها و جایگاه خود را در خانواده دینی فراموش و گم می‌کنند و برون داد آن جوانی است که هویت اصیل فرهنگی و اجتماعی خود را از دست داده و از سوی دیگر هویت غربی را هم به خوبی نشناخته و در نهایت اسیر آن هویت ساختگی در فیلم‌ها و سریال‌های غربی که با فرهنگ ما عجین نیست می‌شود و دچار یک بی هویتی خواهد شد چرا که از هویت اصیل خود جدا شده و به هویت دیگر هم تعلق ندارد.

مدیرت واحد راهکار حل مسائل فرهنگی

وی عنوان کرد: هر دستگاهی مجریان فرهنگی خود را دارد، اما نیاز به مدیریت واحد فرهنگی داریم تا تمام نهادها و گروه‌ها به شکل یکپارچه عمل کنند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پرچمدار این مدیریت فرهنگی باشد تا نهادها جزیره‌ای عمل نکنند و با مدیریت واحد پیش بروند. 

شمس تاکید کرد: با وجود همین مدیریت جزیره‌ای بسیاری از ترفندها و هجوم‌ها خنثی شده‌ است و اینکه می‌بینید هنوز فرهنگ ایرانی اسلامی باقی مانده به همین دلیل است اما اینکه هنوز معضل فرهنگی وجود دارد به دلیل عدم مدیریت یکپارچه است که با ادامه آن حتی ممکن است دچار ضد فرهنگ هم شویم و ببینیم که کار انجام شده اما کارکردی نداشته‌است؛ بنابراین لازم است که با مدیریت واحد، سیاست‌گذاری و فرمان فرهنگی یکپارچه اعمال شود و با همگرایی همه دستگاه‌ها تاثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشیم. 

وی درباره اولویت نهادهای فرهنگی تاکید کرد: مهم‌ترین بخشی که دارد آسیب می‌بیند، خانواده است و اولویت نهادها باید استحکام، انسجام و مهارت‌آموزی در خانواده باشد؛ تبیین ارزش‌های بنیادین دینی و انقلاب اسلامی، تبیین، برنامه‌ریزی و ارزش‌گذاری در حوزه معنویت و در کنار آن برنامه‌ریزی مناسب برای زندگی دنیا می‌تواند از مهم‌ترین اولویت‌های نهادهای فرهنگی باشد. 

شمس در پایان حفظ ساختار خانواده و شناساندن نقش و جایگاه افراد درون خانواده را زمینه ساز نقش‌آفرینی مثبت افراد در جامعه دانست.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا