کهگیلویه و بویراحمد

حکایت پروژه‌ای با بیش از ۶۱ درصد پیشرفت و اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفری/ مقصر پروژه تله‌کابین یاسوج کیست؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، وجود منابع طبیعی بکر و زیبا یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که می‌تواند موجب رونق و رشد گردشگری در این استان و در نتیجه خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن‌بست محرومیت شود.

گردشگری می‌تواند کمک شایانی به ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری و رونق و توسعه کهگیلویه و بویراحمد شود اما باید زیرساخت‌های گردشگری فراهم باشد تا این حوزه بتواند به رشد استان کمک کند.

 

یکی از پروژه‌های گردشگری که حدود ۱۰ سالی است می‌خواهد در استان و شهر یاسوج اجرا شود پروژه تله‌کابین یاسوج است. پروژه‌ای که این روزها حرف و حدیث‌های زیادی از بازگشت اعتبارات این پروژه تا ضعف سرمایه‌گذار،عدم همکاری دستگاه‌ها و همراه اداره‌کل گردشگری به همراه داشته است.

جمعی از رسانه‌های استان برای روشن شدن آخرین وضعیت پروژه تله‌کابین یاسوج با فرهاد امیری سرمایه‌گذار این پروژه به گفت‌وگو نشستند.

وی بیان کرد: سال ۹۰ تقاضای احداث تله‌کابین را دادیم اما تا سال ۹۲ تملک زمین به طول انجامید. سال ۹۲ با حضور زارعی نماینده وقت مجلس و فرماندار وقت بویراحمد کلنگ احداث تله‌کابین آبشار یاسوج به زمین زده شد.

 

امیری بیان کرد: بعد از کلنگ‌زنی این طرح، خط تله‌کابین خریداری و به محل پروژه آوردیم و تقاضای تسهیلات کردیم اما ۶ سال به طول انجامید تا به صندوق توسعه ملی معرفی شدیم.

وی عنوان کرد: سال ۹۸ صندوق توسعه ملی برای ما ۲۵ میلیارد تسهیلات در نظر گرفت،موقع معرفی، بانک سپه ۵ میلیارد از پول را حذف کرد و به بقیه استان‌ها داد. بانک، دی ماه ۹۸ قسط اول به مبلغ ۵ میلیارد را برای ما آزاد کرد.

امیری با بیان اینکه برای ما به شرکت سازنده تجهیزات ۲۶۰۰ بود گفت: خودمان یک میلیارد دیگر برای شرکت سازنده پرداخت کردیم بعد بر روی یک ملک به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توافق کردیم که ۲ میلیارد و ۶۰۰ بدهی به شرکت پرداخت شود  و ۱.۵ میلیارد برای آورده بعدی باشد.

وی بیان کرد: ۲۴ اسفند سال ۹۸ برای آزادسازی مرحله دوم اقساط صورت وضعیت را تقدیم بانک کردیم اما تا ۲۴ اردیبهشت سال ۹۹ کارشناس بانک سپه گفت باید دوباره آورده داشته باشید که دوباره یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز کردیم.

 

سرمایه‌گذار پروژه تله کابین یاسوج ادامه داد: ما با آورده خودمان که ۳۷ میلیارد تومان بود کار کردیم. بانک سپه فقط پول خرید اجناس را پرداخت کرد.بعد از این کارها به بانک نامه زدیم تا قسط دوم آزاد شود اما تا ۲۵ مرداد سال ۹۹ هر چه نامه‌نگاری کردیم که کارشناسان شرکت به یاسوج بیایند روند پیشرفت کار را ببیند و قسط دوم را آزاد کنند نیامدند بعد از این تاریخ که آمدند تایید کردند که این کارها انجام شده است اما متاسفانه چک ضامن تسهیلات به دلیل ۷۵۰ میلیون تومان برگشت خورد.

امیری بیان کرد: طی این مدت استانداری استان همکاری خوبی با ما داشت طی چندین صورتجلسه از بانک سپه خواستند قسط دوم تسهیلات آزاد شود اما علی‌رغم پیگیری بانک سپه در استان اما بانک تهران حاضر به آزادسازی قسط دوم نشد.

وی با بیان اینکه پروژه تله‌کابین یاسوج که به صورت مشارکتی با بانک سپه است، با ۷۷ میلیارد تومان تکمیل می‌شد، گفت: ۳۷ میلیارد آورده خودم بود و بانک قرار بود ۲۰ میلیارد به ما تسهیلات دهد اما فقط ۵ میلیارد تسهیلات پرداخت کرد.

 

امیری با بیان اینکه مسئولان در جلسات می‌گویند سرمایه‌گذار اهلیت طرح را ندارد، گفت: در سایر استان‌ها برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد اینگونه نیست، سرمایه‌گذار اینجا خیلی اذیت می‌شود و هیچ‌ همکاری نمی‌کنند.

امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر برگشت اعتبار تله‌کابین یاسوج گفت: شهریور سال گذشته میراث فرهنگی ما را به اداره برق شهرستان بویراحمد معرفی کرد اما اداره برق کم‌لطفی کرد و هیچ مجوزی به ما ندادند بعد که مجوز صادر شد اصلا به من اطلاع ندادند.

وی بیان کرد: اداره برق بویراحمد به من گفت پرونده‌ام گم شده بعد از آن هر چه مراجعه کردم گفتند کارشناسی نیست و مدیر کرونا گرفته و اینقدر صدور مجوز را طولانی کردند که ۸۰۰ میلیون از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیونی که تخصیص داده شده بود برگشت خورد.

وی بیان کرد: بانک سپه و اداره برق در این زمینه با من همکاری نکردند چندین بار به مسئولان استان مراجعه کردم که بیایند کار را از نزدیک ببینند و حمایت کنند اما خبری نشد. تمام تجهیزات این پروژه با ۳۷ میلیارد خریداری شده در حالی که اگر امروزه می‌خواستیم تجهیزات را خریداری کنیم ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

امیری بیان کرد: قبل از نصب یکسری از تجهیزات پروژه ۶۱ درصد پیشرفت داشت و در حال حاضر پیشرفت بیش از این است. اعلام کردم اگر تا پایان این ماه مشکل حل نشود پروژه تله کابین یاسوج برای همیشه تعطیل خواهد شد و کار را در استان دیگری انجام خواهیم داد همین الان هم از سایر استان‌ها درخواست داریم که تجهیزات را آنجا ببریم.

وی بیان کرد: تنها درخواستی که از مسئولان اجرایی و قضایی کهگیلویه و بویراحمد دارم حمایت از سرمایه‌گذار است، من بومی این استان هستم و طبق عِرقی که داشتم خواستم برای استان و شهرم کاری انجام دهم با اجرای پروژه تله کابین یاسوج برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود دقیق اندازه یک طرح پتروشیمی.

سرمایه‌گذار تله‌کابین یاسوج خاطرنشان کرد: اگر از ما حمایت شود و بانک ۱۵ میلیارد باقی مانده را به ما بدهد پروژه گردشگری تله‌کابین یاسوج تا سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد در غیر اینصورت کار برای همیشه تعطیل می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا