کهگیلویه و بویراحمد

حکایت ۲۵ سال شکست یک طرح در مرکز کهگیلویه و بویراحمد/ صنف میوه و تره‌بار در اختیار یک فامیل خاص!

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، نشست ستاد تنظیم بازار با موضوع راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار برگزار شد.

سالار حسین‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اهمیت میدان میوه و تره بار شک نداریم نبود این میدان طی این سال‌ها خسارت فراوان مالی و جانی زیادی وارد کرده چه تعداد از میوه فروش‌هایی که برای تامین بار از سایر استان‌ها در مسیر جان خود را از دست ندادند.

رئیس سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر تعیین تکلیف میدان میوه و تره بار افزود: خدا را شاهد می‌گیریم هر بار جلسه برگزار کردیم متولی شهرداری بود و پذیرفتند که کار شروع شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفت.

 

این مسئول بیان کرد: قول می‌دهیم میدان میوه و تره بار راه‌اندازی و براساس قیمت‌ میدان  میوه و تره‌بار سایر استان‌ها قیمت گذاری شود،  غیر از این گرانی‌فروشی است و این گرانی باید در جایی کنترل شود.

افرادی که حاشیه ایجاد می‌کنند حذف شوند

سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به اعضای جلسه گفت: توجه کنید ما که به عنوان مسئولان این استان دور میز جمع شدیم بار حقوقی و معنوی به همراه دارد اگر امروز کهگیلویه و بویر‌احمد را نقد می‌کنیم به این دلیل است که اشکالاتی وارد است که این اشکالات به حوزه اجرا تلنگر می‌زند.

وی بیان کرد: اگر نتوانیم به مسئولیت خود جامعه عمل بپوشانیم نسبت به استان‌های همجوار فاصله زیاد می افتاد که زیبنده استان نیست.

وی با اشاره به رسالت و ماموریت سنگین مسئولان استان در راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار گفت: منافع صنفی بر منافع مردم ترجیح داده شده و شبکه توزیع منافع مردم و کشاورزان را تامین نکرد اگر این شرایط اصلاح نشود بدتر می‌شود. اصلاح شبکه توزیع و استقرار میدان میوه و تره بار اولویت است که بارها توسط مردم به ما گوشزد شده است.

وی با اشاره به مقاومت‌‌هایی که مانع راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار شود، گفت: اگر بخواهیم میدان را راه‌اندازی کنیم مقاومت‌های جزئی پیش می‌آید اما باید ورود کنیم تا این مسئله حل شود البته نیاز  به کمک پلیس، تعزیرات، اصناف و سازمان صمت هم داریم.

 

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پای کار باشیم و  کسانی که فضای حاشیه‌ای و خاص ایجاد می‌کنند را از مدار خارج کنیم.

مکان راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار فراهم شده است

نستهن مقدم شهردار یاسوج با بیان اینکه سالانه  ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود، گفت: نبود سردخانه و توزیع مناسب موجب خروج میوه از شهر یاسوج شده است.

شهردار یاسوج با بیان اینکه نزدیک به ۵ بار فراخوان عمومی داشتیم و در آخرین فراخوان یک شرکت برنده آگهی شد، گفت: ورودی شهرک ولایت در منطقه تل خسرو امکانات برای راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار فراهم شده است

شهردار یاسوج بیان کرد: میدان میوه و تره بار در یک جایگاه بسیار مناسبی فراهم شده سرمایه‌گذار  هم آمده و اگر باز خللی ایجاد شود شهرداری بهترین اقدامات را انجام می دهد و در ۱۰ نقطه این شهر آماده استقرار میدان میوه و تره بار است‌.

مقدم وانت‌های توزیع کننده میوه را یک معضل دانست و گفت:  میدان بزرگ میوه و تره بار را شناسایی و در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌کنیم.

 

 قیمت بازار براساس قیمت میدان میوه و تره بار استان  باشد وانت هایی هستند که ساماندهی شوند که از خودگردان خریداری کنند و در همانجا مستقر شوند.

حمایت اتحادیه از راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار

همچنین اسفندیاری رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار گفت: نرخ گذاری در میدان به مانند میدان‌های استان‌های همجوار باشد. اتحادیه از سرمایه‌گذار حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نباید پشت سرمایه‌گذار را خالی کنیم، گفت: ۸۰ درصد میوه سطح شهر توسط دست فروشان توزیع می‌شود که باید ساماندهی شوند.۲۵۰ واحد صنفی میوه و تره‌بار داشتیم که به ۱۰۰ واحد کاهش یافت، ۱۰۰ واحد که جوابگوی میدان نیست .

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی میده و تره بار را ملزم می‌کنیم که از میدان میوه و تره بار خریداری کنند، گفت: تعاون روستایی و جهاد کشاورزی همکاری کنند‌.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: وضعیت میدان میوه و تره بار سایر استان‌ها را بررسی می کنیم که قیمت‌ها در میدان استان از آنجا بیشتر نشود.

وی گفت: ۲۵ سال قرار است میدان میوه و تره‌بار راه‌اندازی شود اما طی این مدت ۵ بار شکست خورده که باید علت این شکست‌ها واکاوی شود.

وانت بارها معضل شهر یاسوج

در ادامه خانم امیری سرمایه گذار میدان میوه و تره‌بار گفت: با دست فروشان صحبت کردیم خیلی موافق و خیلی دیگر مخالف هستند گفتیم بیاین در میدان محصول خود را بفروشند.

وی بیان کرد: خیلی از وانت بارها  آگاهی لازم در خصوص میدان میوه و تره‌بار ندارند و دوست ندارند از این استقلال فاصله بگیرند و به میدان بیایند در خصوص میدان میوه و تره‌بار ندارند. سایت راه‌اندازی می‌کنیم و متناسب با قیمت میدان‌های استان‌های همجوار قیمت‌ها تعیین می‌شود.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای تامین میوه‌هایی که در استان تولید نمی‌شود با بازار سایر استان‌ها رایزنی کردیم که استان ما بی‌نصیب نباشد.

 صنف میوه و تره‌بار در اختیار یک فامیل خاص !

در ادامه  عیسی شهامت مدیرکل شهری و امور شوراهای استانداری با بیان اینکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری برنامه مناسبی برای راه‌اندازی میدان میوه و تره بار ندارد و این از سخنانش مشخص است، گفت: به نظر می‌رسد اولین عامل بازدارنده برای راه‌اندازی  میدان میدان میوه و تره بار خود اتحادیه است.

وی با بیان اینکه چرا مجوزات بازار در اختیار طیف خاصی باشد، گفت: شهردار از امروز به فکر مقاومت برای راه‌اندازی میدان باشد.

اعلام روزانه قیمت‌ها از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها

 براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قیمت میوه و تره بار بیشترین مشکلات را در حوزه تعزیرات حکومتی ایجاد کرده بود گفت: اولین پیامد راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار حذف واسطه‌ها است که در کاهش قیمت‌ها موثر است .

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کیفیت میوه‌هایی که توسط وانت بارها عرضه می‌شود نسبت به واحدها پایین‌تر است خودروهایی که میوه عرضه را انجام مد کیفیت میوه با کیفیت واحدها کمتر است. قول می دهیم با کمک دستگاه‌های نظارتی وانت بارها را ساماندهی کنیم.

 

صالحی با بیان اینکه ۹۰ درصد توان تعزیرات حکومتی را برای ساماندهی خودروها و کمک به راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار می‌گذارم افزود: در بازدید از واحدها فاکتوری خارج از فاکتور استان نمی‌پذیریم و آنها را موظف می‌کنیم که از میدان خرید کنند.

وی با  بیان اینکه بازار مرکز استان تنها دیده نمی‌شود و سایر شهرستان‌ها هم مورد توجه باشند، تاکید کرد: تمام توان خود را برای راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار بکار خواهیم برد، ضمن اینکه جهاد در بر کیفیت میوه‌های عرضه شده در میدان میوه و تره‌بار نظارت خواهد کرد. تعزیزات حکومتی قیمت‌ها را روزانه از طریق صدا و سیمای مرکز استان به اطلاع مردم می‌رساند.

نادریان معاون دادستان مرکز استان ضمن قدردانی از تلاش‌های شهرداری یاسوج گفت: نباید با انجام برخی سخنان انگیزه سرمایه‌گذار را کاهش دهیم چرا که تضمین‌های لازم در قرار داد شهرداری و سرمایه‌گذار لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار موجب حذف انحصارگری می‌شود، گفت: اینکه یک گروه خاصی بخواهند میوه شهر را تامین کنند قابل قبول نیست و راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار این انحصارگری را حذف می‌کند.

نادریان با بیان اینکه جمع‌آوری خودروهای غیرمجاز توسط شهرداری به یک الگو تبدیل شده، گفت: این خودروها آسیب‌ها و جرائمی داشتند که کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ورودی و خروجی جاده‌های استان برای ورود میوه در زمان راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار کنترل شود گفت: برای میدان میوه و تره‌بار پارکینگ در نظر گرفته شود.

به گزارش فارس؛ بسیج اصناف سپاه فتح که در جلسه ححضور داشت از راه اندازی این میدان اعلام حمایت کرد. همچنین مقرر است حداکثر ظرف ۱۴ روز آینده این میدان با فراهم شدن زمینه راه‌اندازی سه میدان دیگر توسط شهرداری راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا