اخبار روز

خاندوزی: رشد نقدینگی روند کاهشی گرفته است/ مولدسازی در حال اجراست

خاندوزی: رشد نقدینگی روند کاهشی گرفته است/ مولدسازی در حال اجراست

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت حضرت امام علی‌بن محمد الهادی(ع) و عید غدیر در اشاره به آمارهای اقتصادی کشور بیان کرد: تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بورسی کشور در دوماهه ابتدایی امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و این شاخص در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین ماه ۲۳ درصد رشد داشته است، این آمار از سال ۹۷ تا امروز جهشی در تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بورسی است.

رئیسی: کشور در مسیر رشد اقتصادی قرار دارد/ رشد تولید و مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌کنیم

وی افزود: طبق اعلام مرکز آمار درباره تورم خرداد امسال، برای اولین بار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در این ماه ۱۲ درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته که حاکی از خروج از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم ناشی از جنگ اوکراین است. تورم کشور در خرداد ماه ۲ درصد اعلام شده بود و نرخ تورم در ماه‌های قبل بالاتر بود و روند کاهش تورم مصرف‌کننده وجود دارد و این تورم ۴.۷درصدی در اسفند گذشته تا خرداد به ۲ درصد در خرداد رسیده است، این به‌معنای تأیید وضعیت تورمی از سوی دولت و هم‌چنین به‌معنای کاهش فشارهای تورمی نیست و مسئله مهار تورم با دستور رییس‌جمهور، دستور شماره یک اقتصاد کلان دولت است اما حاکی از روند کنترل تورم است.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: بخشی از این روند کاهش مستمر به‌عنوان کنترل موتورهای خلق تورم از جمله مسایل پولی و نقدینگی است. رشد نقدینگی در سه ماه اول امسال ۳.۹ درصد بوده و این عدد در سال گذشته ۵.۹ بوده است؛ و این روند حاکی از کنترل دولت بر رشد نقدینگی است.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی پیرامون مولدسازی گفت: این موضوع از تأکیدات در بودجه سال‌های اخیر بوده است و ردیف اعداد و ارقام در نظر گرفته شده بود ولی به‌خاطر برخی موانع و مقاومت در برخی دستگاه‌ها، ارقام عملکرد پایین بوده است. برای برداشتن این موانع مصوبه‌ای از سوی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی صادر شد و در یکی دو ماه شروع‌به‌کار هیئت عالی این هیئت، وقت هیئت به تصویب گذشت و بیش از ۲۱۲۶ ملک دولتی در این ایام به‌عنوان اموال مازاد دستگاه‌ها شناسایی شده است، هم‌چنین مازاد بودن ۱۴۳۹ ملک دولتی به تصویب رسیده و وارد فرایند ارزش‌افزایی و سپس مولدسازی شده است. یک تالار اختصاصی در بورس کالای ایران در آینده نزدیک رونمایی می‌شود تا فعالان اقتصادی، عموم مردم و کارشناسان به‌صورت برخط وضعیت اموال مازاد دولت را رصد کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال وزارت اقتصاد مولدسازی را از خود شروع کرد و یک مجموعه رفاهی در طرقبه را به هیئت مولدسازی معرفی کردیم و در دستورکار است، هم‌چنین مازاد بودن یک زمین ۲۲هکتاری داخل شهر تهران متعلق به بانک سپه به تصویب رسید و در دستورکار است و برای طرح تأمین مسکن به عرضه مسکن کمک می‌کند‌.

وی درباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران و برخی حواشی پیرامونی آن، خاطر نشان کرد: تقویت رابطه و تعامل مثبت دولت با اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در راهبرد دولت بوده و پیگیری شده و می‌شود؛ درباره انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز نظر ما همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیان کرد: مسئولیت اطلاع‌رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی به عهده وزارت نفت بوده و وزیر نفت اعلام کرد با حضور نمایندگانی از شرکت‌های پتروشیمی قبل از مطرح شدن این مسأله در دولت، جلسه‌ای برگزار و اخذ نظر شده بود ولی با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت اصرار دارند که فرمول به‌جای نرخ ثابت مثل سنوات گذشته در دستورکار باشد تا در نوسانات شاهد انعطاف‌پذیری قیمت در این بازارها باشیم، پیشنهادی از سوی وزارت اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت طرح شده و اگر تصویب شود ممکن است این مصوبه تغییر کند اما تا امروز همان مصوبه‌ی دولت پابرجا خواهد بود.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تأمین مالی تولید، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید تأمین مالی آن است، اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع بانکی با محدودیت‌هایی مواجه است، دولت در صدد استفاده از ابزارهای جدید است. در این زمینه، تأمین مالی تولید از بازار سرمایه مورد توجه جدی دولت است. در همین راستا در  سه‌ماهه ابتدای امسال سه اقدام مهم عرضه اولیه انتشار اوراق شرکتی و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی رقم خورد.

وی افزود: درخصوص عرضه اولیه در بورس، امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان انجام شد؛ این عدد در ۳ ماهه سال گذشته ۸ عرضه اولیه بود. هم‌چنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در سه‌ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود. این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد  ۱۴۵ درصدی است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تأمین برق صنایع عنوان کرد: مجموع خاموشی‌ها در سال جاری کاهش یافته و در کارگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط که ۹۰ درصد مشترکان صنعتی کشور را شامل می‌شوند تلاش وزارت نیرو عدم اعمال محدودیت است. مدیریت مصرف  برای صنایع بزرگ با تناوب پیش‌بینی‌پذیر به‌صورت یک نیم‌روز در هفته صورت گرفته است. در مجموع تأمین برق صنایع در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی درخصوص انتشار اوراق مالی گفت: براساس قانون بودجه، ظرفیت انتشار اوراق مالی اسلامی در سال جاری، ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده اما در سه ماهه اول عملکردی در این زمینه نداشته‌ایم. بعد از صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس از هفته آتی شاهد انتشار و عرضه اوراق خواهیم بود. در عین حال در سه ماهه امسال، حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سنوات گذشته پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی خصوص اقدامات دولت در زمینه مسکن خاطر نشان کرد: ما اقدامات متعددی دز این زمینه انجام داده‌ایم که به برخی از آن اشاره می‌کنم؛ افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، ارائه  ۵۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در مناطق شهری و ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در مناطق روستایی، آغاز عملیات اجرایی ۱.۳ میلیون واحد مسکونی در قالب برنامه‌های تأمین مسکن، نوسازی بافت فرسوده شهری، نوسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به خودمالکین به‌صورت جزئی‌تر پیشرفت پروژه تا اواسط خرداد به این صورت که واگذاری انفرادی و گروهی زمین معادل ۱۹۱ هزار واحد بوده است. در قالب واحدهای حمایتی تعریف شده به‌صورت انبوه‌سازی معادل ۵۴۱ هزار واحد، ساخت مسکن نیروهای مسلح حدود ۱۲۴ هزار واحد در حال ساخت، بافت‌های فرسوده شهری معادل ۱۲۳ واحد، خودمالکین شهری معادل ۹۵ هزار واحد و خود مالکین روستایی معادل ۲۴۴ هزار واحد عقد قرار داد شده است. در مجموع ۱.۳ میلیون واحد مسکونی تا نیمه خرداد امسال در فرایند ساخت قرار گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص آخرین وضعیت وثیقه‌گذاری هوشمند تصریح کرد: فرآیند استقرار سامانه توثیق هوشمند و عقد تفاهم‌نامه با بانک‌های کشور در حال انجام است و  تاکنون ۱۳ بانک درخواست استفاده از این سامانه را داشته‌اند. از این تعداد ۴ بانک به سرویس‌های توثیق در محیط عملیاتی دسترسی پیدا کرده‌اند که  شامل بانک ملی، بانک مهر، بانک رسالت و بانک صادرات است. هم‌چنین تاکنون ۱۱۲۲ نفر از طریق توثیق اوراق بهادار خود در سامانه موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند. این تعداد حدود ۳۲ میلیون ورقه سهام را با استفاده از سامانه به‌عنوان وثیقه دریافت تسهیلات ارائه کرده‌اند. امیدواریم این میزان با تکمیل استقرار سامانه در بانک‌های کشور افزایش یابد. دولت درصدد است تا فرآیند تکمیل استفاده از سامانه ستاره را در ۱۳ بانک مذکور به سرعت اجرایی کند.

خاندوزی سوالی مبنی بر برنامه هفتم توسعه و رد چند پیشنهاد دولت برای رفع ناتراضی صندوق‌های بازنشستگی از سوی مجلس بیان کرد: ناتراضی صندوق‌ها به یکی از مسائل مزمنی است که در دهه آتی عوارض بیشتری را در کشور بروز خواهد داد و از این رو حتما باید پیش از اینکه شرایط بدتر شود، چاره‌اندیشی کرد. بر این اساس دولت در لایحه بودجه سال جاری نیز برخی از موارد را برای اصلاح ناتراضی صندوق‌های بازنشستگی لحاظ کرد. اما مجلس معتقد بود باید این موارد در قوانین دائمی و بلندمدت نمود یابد و این موارد در برنامه هفتم نیز پاسخی به درخواست مجلس بود که امیدواریم با عنایت مجلس این گام مهم را در برنامه هفتم برداریم.

وی به دغدغه فضای رسانه‌ای کشور در برخورداری عده‌ای خاص از رانت اطلاعاتی و خرید و فروش سهام ناظر به مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها گفت: وزیر نفت جلساتی را در این حوزه برگزار کرده و اطلاع رسانی در جلسات تخصصی صورت گرفته است. ریز معاملات ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت امسال در حال تحلیل و صحت‌سنجی است که در صور محرز شدن برخورد بدون مماشات صورت گیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست دولت این است که از هر اقدامی که به این اعتماد خدشه وارد کند پرهیز کند و هر کسی در هر جایگاهی اگر قرار باشد به این اعتماد لطمه بزند با او برخورد خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص بیانات اخیررهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اعتبارزدایی از اسناد عادی، تصریح کرد: ابتدا از نکته راهبردی که مقام معظم رهبری در مورد اعتبارزدایی از اسناد رسمی مطرح کرده‌اند، قدردانی می‌کنم؛  امیدواریم بعد از فرمایش ایشان در ترتیبات قانونی و اقدامات اجرایی نیز دستگاه‌های ذیربط تلاش کنند که این عقب‌ماندگی جبران شود.

وی ادامه داد: منافع این موضوع صرفا مختص بخش مالیاتی نیست؛ هر چند که درخواست ما این بود که مجمع تشخیص به حل این معضل کمک کند ولی اساسا حوزه سیاستگذاری و حکمرانی املاک و مستغلات در کشور و بخش زیادی از مفاسدی که ناشی از خرید و فروش قولنامه‌ای و غیررسمی و عدم شفافیت نظام مالکیتی در حوزه زمین‌های کشور است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: ضعف حکمرانی ریال هم در این حوزه مشهود است و هر سال بابت جعل و کلاهبرداری در حوزه املاک و مستغلات صورت می‌گیرد و تمام اینها منافعی است که ناشی از اعتبارزدایی از اسناد عادی است. می‌توان گفت هیج اقتصاد مترقی را سراغ نداریم که به انضباط اقتصادی و هدایت جریان منابع به سمت تولید برسد مگر اینکه مسئله اسناد رسمی در این حوزه ادامه یابد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی پیرامون دیدار اخیر خود با همتای اماراتی خود توضیح داد: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی در جده، با طرف اماراتی مذاکراتی انجام شده بود و در اجلاس صندوق اوپک نیز آن را پیگیری کردیم. دو سند توافق در حوزه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را نهایی کرده‌ایم که امیدواریم طرف اماراتی با این دو سند اعلام موافقت کند،  امضای آن را هم داشته و وارد حوزه عملیاتی شویم. در حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری با امارات نیز مذاکراتی در حال انجام است که بخش ارزی آن را بانک مرکزی پیگیری می‌کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا