اجتماعی

خانواده‌ها می‌توانند از لباس فرم سال گذشته دانش‌آموزان استفاده کنند

خانواده‌ها می‌توانند از لباس فرم سال گذشته دانش‌آموزان استفاده کنند

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران؛ هر سال تابستان پس از پایان روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس از اوایل شهریور ماه کار تهیه لباس فرم مدارس آغاز می‌شود؛ رویه‌ حاکم در سال‌های اخیر این است که در اکثر موارد، تولیدی خاصی از سوی مدرسه به والدین معرفی می‌شود و آنها با مراجعه به تولیدی و تهیه لباس فرم، تازه متوجه رنگ و مدل آن می‌شوند.

اگر چه مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، الزامی در تهیه لباس فرم مدارس وجود ندارد با این وجود آنچه در سال‌های اخیر خانواده‌ها با آن مواجه بودند، اجبار در تهیه لباس فرم به صورت سالانه است و به ازای جنس و کیفیت پارچه نیز قیمت‌ها متفاوت است اما در اکثر موارد خانواده‌ها از کیفیت پارچه نیز رضایتی ندارند.

در یک بررسی اجمالی برای سال تحصیلی جدید متوجه شدیم که کف قیمت لباس فرم در شهر تهران از ۳۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود؛ از سوی دیگر با توجه به الزامی که در تهیه لباس فرم وجود دارد و تغییر رنگ و مدل لباس فرم دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی، اگر دانش‌آموزی بخواهد از لباس فرم سال تحصیلی گذشته استفاده کند، این امکان وجود ندارد.

اجبار مدارس برای خرید “لباس فرم اختیاری” به قیمت ۳۰۰ هزار تومان!

در همین ارتباط هراتی؛ معاون انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تهیه لباس فرم مدارس گفت: در آیین‌نامه اجرایی تهیه لباس فرم مدارس، اختیار این موضوع به شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان واگذار شده است، شورای مدرسه می‌تواند حتی در مشورت با دانش‌آموزان، مدل و رنگ لباس فرم را تعیین کند تا دانش‌آموزان هم درباره رنگ لباس فرم خود نظر بدهند.

وی افزود: انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه تعیین می‌کند که آیا باید لباس فرم تهیه شود یا خیر و اگر این موضوع را مصوب کردند، والدین باید از آن تبعیت کنند در حقیقت اجباری بودن یا اختیاری بودن تهیه لباس فرم برعهده انجمن اولیا و مربیان است.

هراتی گفت: بخشنامه‌های مربوط به لباس فرم مدارس را به استان‌ها ابلاغ کردیم و طبق این بخشنامه، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان در اینباره تصمیم می‌گیرند اما آنها می‌توانند با توجه به شرایط اقتصادی موجود، ملاحظاتی را در نظر بگیرند تا مدرسه الزاماً طرح و رنگ لباس فرم را تغییر ندهد و خانواده‌ها بتوانند از لباس سال گذشته استفاده کنند.

وی درباره معرفی تولیدی خاص به خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم بیان کرد: انجمن اولیا و مربیان مدرسه تصمیم می‌گیرد با تولیدی‌های دارای مجوز، مذاکره کند و پس از آن این مرکز را برای تهیه لباس فرم به والدین معرفی کند البته این وضعیت نباید اجبار باشد و مدرسه باید مدل و رنگ لباس فرم مدرسه را در اختیار والدین قرار دهد تا اگر تمایل داشتند خودشان به دوخت آن اقدام کنند.

هراتی در واکنش به این موضوع که “در مدارس دیوان سالاری حاکم است و اگر والدین موضوعات مطرح شده را نپذیرند متهم به عدم همکاری می‌شوند و در ۹ ماه آینده با دید متفاوتی به آنها نگاه خواهند کرد یا اینکه اعلام می‌شود اگر نمی‌خواهید پرونده خود را از این مدرسه بگیرید” گفت: در انجمن اولیا و مربیان کاملاً مدافع حقوق دانش‌آموزان و اولیا هستیم، ممکن  است در برخی مدارس این اتفاقات رخ دهد که آن هم به دلیل ضعف در عملکرد انجمن اولیا و مربیان  مدرسه است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا