سمنان

خبری خوش از تغییر سنت‌های نادرست/ وقتی دختران عشایر به مدرسه می‌روند

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش که از ۱۷ آبان ماه به‌منظور سرکشی و بازدید از مدارس عشایری در استان سمنان حضور دارد، اظهار کرد: ۶ هزار و ۶۴۳ مدرسه عشایر در کشور فعال است که از این تعداد، پنج هزار و ۴۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی و مابقی در دوره‌های متوسطه اول و دوم هستند.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در ۱۴ هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند که از این تعداد، ۴۷ درصد را دختران تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در چهار سال گذشته شاهد بودیم که درصد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان دختر، بر اساس فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده وارد مدارس عشایری شده‌اند.

سیفی گفت: با افزایش ۱۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان عشایر، متأسفانه بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر بعد از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونا، آموزش‌ها در مدارس عشایری حضوری بوده و کلاس‌ها تعطیل نشده است، اظهار کرد: این موضوع باعث شد تا بازمانده از تحصیل به آن معنا نداشته باشیم و همان روندی که در سال‌های گذشته وجود داشت، تداوم یابد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه یادگیری در دانش‌آموزان عشایری تحول یافته و بر اساس پژوهش میدانی مشخص شد که یادگیری در دانش‌آموزان عشایری به علت برگزاری حضوری کلاس‌های درس، تعمیق یافته و کاملاً نهادینه شده و مشکلی از بابت کیفیت آموزش و یادگیری در این مدارس وجود ندارد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازدید خود از مدارس عشایری استان سمنان گفت: شاهد جذب نیروهای جدیدالورود به مدارس عشایری هستیم که در این مدارس مشغول فعالیت هستند و آموزش و پرورش استان سمنان در زمینه توانمندسازی این نیروها گام‌های مؤثری برداشته و شاهد کیفیت آموزش بالا در اکثر مدارس استان هستیم.

سیفی افزود: مدارس روستایی و عشایری شهرستان میامی و منطقه بیارجمند جزو مناطق هدف در استان سمنان هستند که از نظر آموزشی نیازمند توجه خاص هستند.

وی با اشاره به اینکه نرخ گذر دانش‌آموزان عشایر دختر میامی و بیارجمند از دوره ابتدایی به متوسطه نسبت به استان و کشور پایین‌تر است، هدف از حضور خود در مناطق استان سمنان را بررسی این موضوع عنوان و اظهار امیدواری کرد: با آگاه‌سازی خانواده‌ها و رفع بخشی از مشکلات، شاهد افزایش پوشش تحصیلی و جذب دانش‌آموزان دختر به دوره‌های تحصیلی بالاتر باشیم.

۶ هزار و ۴۲۱ دانش‌آموز عشایری در ۳۶۹ کلاس درس استان سمنان مشغول به تحصیل هستند.

در این بازدیدها، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، معاون آموزش ابتدایی استان سمنان، رؤسای آموزش و پرورش میامی و بیارجمند و راهبران آموزشی این شهرها، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش را همراهی کردند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا