گلستان

خدمات رایگان دامپزشکی در گلستان گسترش و پایدارسازی می‌شود/ ۱۵۰ هزار راس دام در گلستان از خدمات دامپزشکی استفاده می‌کنند

حسام اشعریون امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در گرگان اظهار کرد: در کشور دو نوع دامپروری سنتی و صنعتی فعالیت دارد که نوع سنتی آن با توجه جمعیت دام و جمعیت دامپروران قابل مقایسه با دامپروری صنعتی نبوده و این دامداران نیاز به آموزش‌های تخصصی برای بالا بردن میزان بهره‌وری از دام خود دارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب پرورش دامداری‌های سنتی وابسته به معیشت خانواده‌های روستایی و عشایری است، تصریح کرد: در این گونه دامداری‌ها که بیشتر آنها شغل ابا و اجدادی بوده وابسته به امرار معاش و معیشت خانواده است و پرورش دام‌های سبک و سنگین جنبه اقتصادی برای خانواده دارد.

* ستون فقرات امنیت غذایی کشور پرورش دام سبک و سنگین‌ است/ به علت کاهش منابع مالی دولت از ۱۶۰ اکیپ واکسیناسیون و ارائه خدمت به دام این تعداد به ۲۴ اکیپ کاهش یافت

مدیر پروژه کاروان سلامت و افزایش بهره‌وری دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کشور خاطرنشان کرد: ستون فقرات امنیت غذایی کشور پرورش دام سبک و سنگین‌ بوده و با توجه به تلاطم ارضی و فساد در نهاده‌های دامی و به طبع افزایش قیمت نهاده‌ها، دارو و خوراک دام ارائه خدمات رایگان دامپزشکی در کشور به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به طور مثال در سال‌های گذشته در استان خوزستان تعداد ۱۶۰ اکیپ  واکسیناسیون و ارائه خدمت به جمعیت دام را عهده‌دار بوده که در سال‌های اخیر به علت کاهش منابع مالی دولت و مشکلات حوزه دام این تعداد به ۲۴ اکیپ کاهش یافته است.

اشعریون گفت: «طرح کاروان سلامت دام و افزایش بهره‌وری دام» با هدف حمایت از دامداران مناطق محروم کشور از ابتدای امسال زیر نظر «شرکت توسعه‌گری پردیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)» به صورت حرکت نو فعالیت خود را از استان خراسان‌جنوبی آغاز کرده و توانسته در این استان خدمات رایگان دامپزشکی را به بیش از ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین ارائه دهد.

* گلستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان‌شمالی تا پایان سال خدمات رایگان دامپزشکی دریافت می‌کنند

وی بیان کرد: در ادامه فعالیت‌های این طرح این خدمات در فاز نخست در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان‌شمالی تا پایان سال ارائه خواهد شد.

مدیر پروژه کاروان سلامت و افزایش بهره‌وری دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ابراز کرد: در استان گلستان جامعه هدف این پروژه منطقه محروم «زرین‌گل» از توابع شهرستان علی‌آبادکتول و منطقه «کرند» از توابع شهرستان گنبدکاووس بوده و تاکنون ۲۰ هزار راس دام از خدمات دامپزشکی در گلستان بهره‌مند شدند و تلاش داریم که تا پایان سال تعداد ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گلستان از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این طرح سه محور آموزش و ترویج، درمان دام و پیشگیری از هرگونه بیماری در دام‌ها مورد نظر ما بوده و مهمترین محور مورد توجه آموزش و ترویج خواهد بود.

اشعریون خاطرنشان کرد: سیاست اصلی ما در این طرح استفاده از نیروهای‌بومی متخصص بوده و هدف اصلی در این طرح گسترش و پایدارسازی خدمات رایگان دامپزشکی است که در افزایش بهره‌وری دام و امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد‌.
انتهای پیام/۲۳۰۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا