سلامت

خدمات پرستاری در مراکز مراقبت در منزل ارزان و باکیفیت ارائه می شود

به گزارش روز پنجشنبه برگزیده های ایران از نظام پرستاری، سید محمود بامروت افزود: بحران کرونا باعث شد مردم بیشتر از گذشته از مزایا و تاثیر مثبت مراکز مراقبت پرستاری در منزل آگاه شوند، این مراکز به دلیل دسترسی آسانی که دارند می توانند خدمات پرستاری را به طور کامل در محیط پر از آرامش خانه به بیماران ارائه دهد.

وی گفت: اگر به ریشه بیماری‌ها در گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در زمان قدیم بیمارستان یا مراکز درمانی وجود نداشت تمام درمان‌ها در منزل توسط طبیب انجام می شد. ‌

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامه‌ نگر ادامه داد: با گذشت زمان و تغییر روند بیماری‌ها نیاز به تجهیزات پزشکی بیشتر از گذشته حس شد و بیمارستانهای بزرگ ایجاد شدند.

وی ادامه داد: در گذشته در برخی کشورها مکان‌هایی تحت عنوان مهمانخانه‌ها در کلیسا وجود داشتند که از بیماران مراقبت می کردند. این مراکز به مرور زمان پیشرفت کرد و به بیمارستان تبدیل شد. ‌

بامروت گفت: امروزه با گسترش امکانات، افزایش علم و وجود افراد متخصص می‌توانیم درمان را از بیمارستان‌ها به منزل هدایت کنیم.  لزوم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در منزل باعث شد مکان‌هایی برای مراقبت و نگهداری از بیماران نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: ارائه خدمات پرستاری در منزل چند سالی است در ایران متداول شده است و در بحران کرونا استقبال مردم از خدمات مراکز مراقبت پرستاری بیشتر شد. در این خصوص با بررسی دانشنامه‌های مجامع علمی متوجه تاثیر مثبت مراکز مراقبت پرستاری در منزل و دسترسی آسان به این خدمات می‌شویم.

سهولت دسترسی به خدمات پرستاری درمنزل

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگر بیان کرد: خدمات مراقبت پرستاری در منزل به دلیل اینکه فرد بیمار می‌تواند با یک تلفن از خدمات پرستاری توسط پرستار متخصص در منزل بهرمند شود و مشکلات نوبت گرفتن، رفتن به محیط بیمارستان، استرس و هزینه‌های رفت آمد را ندارد جزو خدمات با کیفیت و آسان برای بیمار است. ‌

بامروت ادامه داد: از جمله امتیازات مثبت خدمات پرستاری در منزل این است که، فرد بیمار به بیمارستان مراجعه نمی کند و دچار عفونت‌های بیمارستانی نمی شود.

وی گفت: درمان در منزل باعث می شود افراد بیمار از آلودگی‌ها و استرس‌های بیمارستانی دور باشند. در حالی که به علت کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها یک پرستار موظف است به طور همزمان به چند بیمار خدمت رسانی کند. ‌

با مروت ادامه داد: در مراکز مشاوره و پرستاری در منزل هر بیمار یک پرستار اختصاصی دارد واین موضوع باعث افزایش کیفیت خدمات می شود؛ همچنین بیمار به جای اینکه در محیط آلوده بیمارستان باشد در منزل در محیطی پر از آرامش خدمات دریافت می کند.

مشکلات مراکز هوم کر

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگر در خصوص مشکلات مراکز هوم کر بیان کرد: وقتی به بعد هزینه‌های درمانی نگاه می شود؛ ایرادی که به مراکز درمانی پرستاری در منزل گرفته می شود؛ این است که این مراکز دارای هزینه‌های بالایی هستند.

بامروت ادامه داد: نگاه به هزینه‌های هوم کر نسبت به بیمارستان‌ها نگاهی غلط است؛ در این خصوص باید به دو مسئله دقت شود، اولین مسئله این است که مراکز پرستاری در منزل خصوصی هستند و مقایسه آنها با بیمارستان‌های دولتی اشتباه است. ‌

وی گفت: باید توجه داشته باشیم در بیمارستان‌ها چیزی تحت عنوان پوشش بیمه‌ای مطرح است که این موضوع باعث کاهش هزینه‌های درمانی می شود، متاسفانه مراکز هوم کر هنوز تحت پوشش بیمه‌ نیستند و اگر برای این مراکز پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته شود هزینه‌های درمانی کمتر می شود. ‌

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگر ادامه داد: نبود پوشش بیمه‌ای در مراکز هوم کر باعث می شود؛ هزینه‌های این خدمت برای مردم افزایش پیدا کند و خیلی از بیماران به دلیل این هزینه ها به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و ورودی بیمارستان ها افزایش یابد.

بامروت ادامه داد: اگر پوشش بیمه‌ای در مراکز هوم کر اجرا شود؛ باعث می‌شود مردم استقبال بیشتری از این مراکز داشته باشند و ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا می کند. ‌ همچنین مراکز پرستاری در منزل از بستری‌های طولانی مدت در محیط بیمارستان‌ها و ایجاد هزینه‌های زیاد ناشی از بستری های طولانی مدت جلوگیری می کند. ‌

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگر افزود: ازجمله مشکلات دیگر مراکز هوم کر وجود مراکز غیر رسمی و افراد پرستارنما است. وجود این مراکز و پرستارانی که یا پرستار نیستند و یا اگر هستند مجوز رسمی از وزارت بهداشت ندارند باعث می شود امنیت سلامت جامعه به خطر بیفتد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مراکز غیر رسمی شاهد این هستیم که برخی از دانشجویان پرستاری با تبلیغ غیر معتبر به عنوان پرستار حرفه‌ای وارد منازل شده و باعث آسیب به بیماران می شوند.

با مروت گفت: مردم باید نسبت به مراکز و افراد غیر متخصص آگاه باشند، زیرا نمی توان سلامت جامعه را به افرادی سپرد که هنوز دانشجو هستند و تخصص لازم را کسب نکرده‌اند، همچنین صرف داشتن کارت پرسنلی در بیمارستان  دلیل و مجوزی برای ورود در منزل نیست، لذا مردم باید از مراکزی خدمات پرستاری را دریافت کنند که دارای مجوز رسمی هستند. ‌

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگر گفت: ماهیت خدمات پرستاری در منزل این است که در سیستم سلامت نقش خود را به درستی ایفا کند. در مقابل انتظار می‌رود نقش مراکز هوم کر در سیستم سلامت به خوبی دیده شود تا مردم در هر سطح و قشری که هستند بتوانند از خدمات مراکز پرستاری در منزل بهره مند شوند و کمتر نیاز باشد به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.  

بامروت گفت: در مراکز هوم کر با توجه به نوع مجوزهایی که صادر می شود، قراردادهایی با مراکز مختلف از جمله آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی‌ها، تجهیزات پزشکی و… بسته می شود و خدماتی که مستلزم استفاده از دستگاه است در منازل ارائه می شود. این اقدام به بهبود کیفیت و امنیت و آرامش افراد منجر می شود.

وی بیان کرد: مراکز هوم کر علاوه بر خدمات پرستاری، خدمات کمک پرستاری هم ارائه می کنند. برای مثال بیماران یا افراد سالمند یا دچار ناتوانی که به همراه، کمک یا خدمات غیر تخصصی نیاز داشته باشد می توانند به مراکز مشاوره و مراقبت در منزل مراجعه کنند و این خدمات را از مراکز معتبر و با تعرفه مصوب دریافت کنند.

رئیس کمیته حقوقی انجمن پرستاری جامعه نگرتصریح کرد: دنیا به سمت استفاده بیشتر از توانمندی مراکز مراقبت در منزل پیش می رود. امیدواریم وزارت بهداشت با ارائه برنامه های مدون در خصوص افزایش آگاهی مردم درباره این مراکز و همچنین در نظر گرفتن پوشش بیمه‌ای خدمات مراکز هوم کر به رشد و گسترش این مراکز کمک کند.

۱۳۵۲

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا