گیلان

خسارت عدیده سیل به ۱۰ شهرستان گیلان/ از انسداد راه‌ها تا تخریب پل‌ها

امیر مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت از وقوع حوادث غیرمترقبه در ۱۰ شهرستان گیلان بر اثر سیل خبر داد و اظهار کرد: در پی بارنگی‌های اخیر حوادث غیر مترقبه‌ای در شهرستان‌های صومعه‌سرا، رضوانشهر، شفت، لنگرود، رودسر، تالش، املش، فومن، رودبار و سیاهکل وارد شده است. 

وی با اشاره به بارش برف در برخی از مناطق استان گیلان افزود: در محورهای اسالم به خلخال هفت سانتی متر، پونل به خلخال پنج سانتی متر و همچنین در محورهای سیاهکل، دیلمان، شاه شهیدان، کلنگش، محور‌های ماسال به گیلوان، اشکورات داماش به عمارلو، بره سر خورگام شویل و لات محله رودسر برف باریده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به گزارشی از میزان بارش‌ها در استان افزود: یشترین بارندگی مربوط به شهر چابکسر با ۲۳۴ میلیمتر، رضوانشهر با ۱۸۴ میلیمتر و املش با ۱۸۱ میلمتر بوده است. 

وی با اشاره به آبگرفتگی حیات منازل حدود ۶۰ واحد مسکونی در بهمبر، لاکسار، شیخ محله و باقلاکش، شهرستان صومعه سرا بیان کرد: هم‌اکنون سطح آب در حال فروکش کردن بوده و یک دستگاه بیل چرخ زنجیر نیز در کنار پل بهمبر به صورت آماده باش حاضر است. 

مرادی با اشاره به بروز حوادثی در شیخ محله، لاکسار، نوخاله، اکبری و جعفری، باقلاکش، راجیر، کوده ملکسر، نوکاشت و صیقلان در شهرستان صومعه‌سرا تصریح کرد: به سبب تخریب در حاشیه رودخانه تردد در این مناطق با مشکلاتی مواجه شده بود و با ورود عوامل راهداری و رعایت تدابیر ایمنی، هم اکنون تردد در این مناطق بر قرار است. 

وی با اشاره به بروز حوادثی در پونل به خلخال و همچنین شهرک شفارود در شهرستان رضوانشهر گفت: در محور پونل به خلخال ریزش جاده و همچنین در شهرک شفارود آبگرفتگی معابر وجود داشت که با اقدامات دستگاه‌های حاضر مشکلات در این مناطق برطرف شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به حوادثی در نوکنده، کیشه خاله، صفر محله، جنبه سرا، شرابندی، گیل چالان و سندیان در شهرستان رضوانشهر افزود: روستاهایی که در مسیر حاشیه رودخانه دیناچال، شفارود و چافرود بودند و از سیل گذشته نیز آسیب دیده بودند متاسفانه در سیل کنونی نیز میزان شدت آسیب و تخریب آن‌ها بیشتر شده است. 

مرادی همچنین از قطعی آب روستاها در آبو یار، استه سر و اورماملال در شهرستان رضوانشهر خبر داد و تصریح کرد: به سبب عبور لوله آب شرب روستا از عرض رودخانه و سیلابی سذن، آب روستا قطع شده که با فروکش نمودن آب مشکل این روستاها برطرف خواهد شد و هم اکنون نیز برای تامین آب شرب این مناطق از ظرفیت چاه استفاده می‌شود. 

وی با اشاره به بروز حوادثی همچون انسداد پل چوبر و همچنین آبگرفتگی پل خطیبان کولیسران در شهرستان شفت بیان کرد: پل چوبر شفت بازگشایی شده اما به سبب شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه همچنان پل خطیبان کولیسران مسدود است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به بروز حوادثی از جمله مسدود شدن یک راه ارتباطی در بخش اطاقور در شهرستان لنگرود گفت: به سبب آسیب گوشواره‌های پل سادات‌محله به کلشکن محله و به جهت پیشگیری از بروز حوادث احتمای، پل مذکور توسط راهداری مسدود شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین با اشاره به دیگر حوادث رخ داده در شهرستان لنگرود به ویژه در بخش اطاقور این شهرستان افزود: گوشواره‌های پل ارتباطی روستاهای میانشکرکش، پیل محله، لیل، خرما، ورودی شهر اطاقور و سیاه منسه دچار آبشستگی شده و جهت ترمیم، بازسازی و احداث دیوار حفاظتی نیازمند اعتبار است. 

مرادی همچنین از آبگرفتگی سطح معابر در روستاهای پاپکیاده و پیرپشته بخش مرکزی لنگرود و همچنین حاجی سرا، دادقتسرا، سیاهکردکوابر و مریدان در بخش کومله شهرستان خبر داد. 

وی همچنین از بروز حوادثی از جمله قطعی تلفن در اشکور علیا، رانش و انحراف آب به جاده در گزلبن، آبگرفتگی سطح معابر شهر رودسر، زیر آب رفتن پل آبنما در کوشکوه در شهرستان رودسر خبر داد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به بالا آمدن سطح آب در روستای میان پشته شهرستان رودسر نیز گفت: به سبب بالا آمدن آب رودخانه ها، مردم روستا توسط هلال احمر و با قایق جابجا شده و در حال حاضر نیز تا آب در منطقه در حال فروکش کردن است. 

مرادی همچنین از کدورت آب چشمه و خارج شدن از مدار در سفیدآب شهرستان رودسر خبر داد و افزود: در حال حاضر از ظرفیت چاه جهت تامین آب شرب این منطقه استفاده می‌شود. 

وی همچنین از قطعی آب هفت روستا در روستای بیجارگاه سفلی از توابع شهرستان رودسر خبر داد و بیان کرد: رفع حادثه و تلاش برای برقراری آب شرب به روستاها توسط آبفا در حال پیگیری است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین از بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در شهرستان فومن خبر داد و گفت: هم اکنون پل‌های آب‌نما در روستاهای رودبارچیره، گوراب پس، خطیب گوراب، مودگان، شکال‌گوراب و زیده دچار آبگرفتگی شده و توسط راهداری مسدود هستند. 

مرادی همچنین از رانش دیواره رودخانه در راسته کنار فومن و مسدود شدن آن به علت خطرآفرین بودن، در معرض خطر بودن پل فلزی سیدآباد و مسدود شدن آن و همچنین تخریب حدود ۳۰ سردهنه کشاورزی در شهرستان فومن خبر داد. 

وی همچنین از بروز حوادث متعدد در شهرستان املش خبر داد و تصریح کرد: راههای روستایی شب خوس پهلو، سفید داربن، چپرگوابر، گوشکور، پیشبجار دچار رانش شده بودند و همگی توسط راهداری بازگشایی شدند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین از رانش جاده در لیلیج گوابر و مسدود شدن آن به سبب رانش وسیع خبرداد. 

مرادی با بیان اینکه شدت بارش‌ها سبب آبگرفتگی منازل در سطح شهر و روستاهای شهرستان املش شده، گفت: علاوه بر آبگرفتگی منازل در نقاطی از سطح شهرستان، گوشواره پل شکرپس این شهرستان نیز دچار تخریب و پل آبنمای کشاورز محله این شهرستان نیز زیر آب است. 

وی همچنین از تخریب پایه‌های پل آزادگان طولارود بالا از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش خبر داد و افزود: یک پایه از این پل سال گذشته نیز دچار تخریب شده بود و هم اکنون در پی سیل اخیر عملا قابل استفاده نیست. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین به تخریب و حاشیه جاده و در معرض خطر بودن لوله آب و گاز در روستای ریک تالش اشاره کرد و گفت: تدابیر ایمنی برای تردد توسط راهداری برقرار شده و عوامل امدادی حافظه گاز به منطقه در حال اعزام هستند. 

مرادی همچنین با اشاره به بروز حوادثی در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر در شهرستان سیاهکل بیان کرد: راه‌های روستاهای لیش، شبخوس لات و توشی از سیل گذشته دچار تخریب شده بودند و هم اکنون نیز مسدود هستند. 

وی همچنین از قطع تلفن و راه در منطقه کلیشم شهرستان رودبار خبر داد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا