اخبار روز

خشم روسیه از پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل در مورد اوکراین/چین سند موضع‌گیری ارائه می‌کند

خشم روسیه از پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل در مورد اوکراین/چین سند موضع‌گیری ارائه می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو قرار است طی روزهای آتی درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای‌گیری کند که بر «نیاز به دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار» در راستای منشور اساسی سازمان ملل در اسرع وقت تاکید می‌کند.

اوکراین و حامیانش امیدوارند انزوای دیپلماتیک روسیه را با جلب آرای تقریبا سه‌چهارم مجمع عمومی عمیق‌تر کنند. این حمایت ممکن است بیشتر هم شود اما قطعنامه‌های سال گذشته در مورد اوکراین تقریبا در همین حدود رای گرفت.

در پیش‌نویس متن، مجددا مجمع عمومی از مسکو می‌خواهد تا نیروهایش را خارج کرده و خصومت‌ها را متوقف کند. قطعنامه‌های مجمع عمومی غیر الزام‌آور هستند، اما وزن سیاسی دارند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو سازمان ملل که رویترز مشاهده کرده، نوشت: «حتی توقف نهایی خصومت‌ها، بدون ایجاد انگیزه مشخص برای مذاکرات معنادار و همچنین اصلاح مسائلی که منجر به بحران ‌شد، راه‌حلی طولانی مدت به همراه نخواهد داشت.»

او در مورد این پیش‌نویس گفت: «هیچ اشاره‌ای به گفت‌وگو یا مذاکره نشده است. اگر این متن به همین شکل نامتعادل و ضد روسی باقی بماند، ما از کشورهای عضو می‌خواهیم که به آن رای منفی دهند.»

سند موضع‌گیری چین

طرح صلحی که سال گذشته از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد شد، خواستار احیای تمامیت ارضی و پایبندی روسیه به آن براساس منشور سازمان ملل است. به گفته زلنسکی مساله تمامیت ارضی «قابل مذاکره نیست.» این پیشنهاد همچنین خواستار خروج نیروهای روسیه و توقف درگیری‌ها شده است.

بلاروس – متحد روسیه –  روز سه‌شنبه اصلاحاتی را برای این پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل پیشنهاد کرد، از جمله «جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری از طریق تغذیه طرفین با سلاح‌های کشنده». با این حال دیپلمات‌ها می‌گویند که بعید است چنین خواسته‌ای پذیرفته شود.

ایالات متحده و متحدانش میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. ایالات متحده ایران و کره‌شمالی را به تامین تسلیحات برای روسیه متهم کرده و روز شنبه اعلام کرد که نگران است چین در حال بررسی ارائه “کمک مرگبار” به روسیه باشد.

چین روز دوشنبه گفت که ایالات متحده در موقعیتی نیست که از پکن درخواستی داشته باشد. چین و روسیه مدت کوتاهی قبل از حمله روسیه به اوکراین، شراکت «بدون محدودیت» اعلام کردند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که چین احتمالا ظرف چند روز آتی «سند موضع‌گیری» خود درباره اوکراین را منتشر خواهد کرد که «عمدتا منعکس‌کننده مواضع ثابت چین در این موضوع خواهد بود.»

سفیر چین گفت: «ما هرگز آن را طرح صلح نمی‌نامیم. ما به تاکید بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها ادامه خواهیم داد. تاکید می‌کنیم که کشورها باید نگرانی‌های امنیتی یکدیگر را در نظر بگیرند. ما عمدتا خواستار صلح، گفت‌وگو و حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران خواهیم بود.»

در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر مسکو در سازمان ملل سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت، خرابکاری در خط لوله‌های نورد استریم «اقدام تروریستی بین‌المللی» بود و باید برای جلوگیری از «آشوب» در دریاهای آزاد به آن رسیدگی شود. روسیه کشورهای آلمان، سوئد و دانمارک را به پنهان‌کاری برای محافظت از آمریکا متهم کرده و گفته است که تنها به تحقیقات سازمان ملل اعتماد خواهد کرد.

دو خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک در سپتامبر ۲۰۲۲ بر اثر انفجارهای پیاپی آسیب دیدند. در حالی که مسکو آشکارا آمریکا را به خرابکاری متهم نمی‌کند، سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی در اوایل همین ماه چنین صحبتی را مطرح کرد.

نبنزیا به مقاله هرش و اظهارات چندین مقام آمریکایی در مورد تهدید این خط لوله اشاره کرد، از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا تا «مادرخوانده کودتای ضد قانون اساسی در اوکراین، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی.» او همچنین به پیام توییتری رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه سابق لهستان و پیام لیز تراس، نخست‌وزیر وقت انگلیس در آن زمان اشاره کرد که «همگی نشان می‌دهد که ایالات متحده و متحدانش انگیزه و همچنین ابزار و فرصتی برای نابودی نورد استریم در اختیار دارند.»

نبنزیا با اشاره به اتهام‌زنی انگلیس علیه روسیه در جلسه شورای امنیت در سال ۲۰۱۸ گفت: «ما در اینجا به “به احتمال خیلی زیاد” اشاره نداریم. مدارک موجود، چیزی بیش از اسناد مسلم و محرز است که هالیوود به آنها علاقه دارد اما تنها چیزی که مسکو می‌خواهد یک تحقیق بین‌المللی مستقل در مورد ادعاهای مندرج در مقاله هرش است.» به گفته نماینده روسیه، کشورهای غربی هیچ تمایلی به همکاری با روسیه و تحقیق در مورد انفجار خط لوله‌های نورد استریم ۱ و ۲ نشان نمی‌دهند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا