سلامت

خطای محاسباتی یا دروغ مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا درباره میزان شیوع اومیکرون

طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تا ۲۵ دسامبر (۴ دی ماه)  سویه اومیکرون حدود ۵۹ درصد از کل موارد ابتلا به کرونا در آمریکا را به خود اختصاص داده و  پیش از آن نیز این مرکز اعلام کرده بود که تا هفته منتهی به ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه)  سویه اومیکرون  کرونا ۷۳ درصد از کل موارد ابتلا به کرونا در این کشور را به خود اختصاص داده است اما اکنون این مرکز تخمین خود از سهم سویه اومیکرون در کل موارد جدید مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را  در آمریکا به ۲۲.۵ درصد کاهش داده اما هیچ توضیحی درباره این موضوع ارائه نکرده است.

سویه اومیکرون بسیار مسری بوده و به سرعت در حال گسترش در آمریکا است. با گسترش سویه اومیکرون در آمریکا، موارد ابتلا به این سویه حتی در میان افراد واکسینه شده افزایش یافته است.
با این حال، متخصصان می‌گویند، افرادی که واکسینه شده‌اند و به‌ویژه آنها که واکسن‌ سوم کرونای خود را دریافت کرده‌اند، به خوبی از بیماری‌های شدید ناشی از این سویه در امان هستند. اما سویه اومیکرون برای افراد واکسینه نشده بسیار خطرناک است.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکا، تخمین‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بدین معناست که اگرچه اکثر عفونت های جدید مربوط به سویه اومیکرون است اما هنوز حدود ۴۱ درصد از موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا مربوط به سویه دلتا است.

“اسکات گوتلیب” مقام ارشد سابق سازمان غذا و داروی آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: صرف نظر از این سوال که چگونه تخمین اولیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تا این حد نادرست بوده است، اگر تخمین جدید از شیوع  سویه اومیکرون دقیق باشد، بخش قابل توجهی از بستری‌های فعلی بیماران کرونایی همچنان ناشی از سویه دلتا است.

این سویه تا حدی توانایی فرار از ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ها را دارد و به ویژه در میان افرادی که دوز سوم واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند می تواند عفونت بیشتری را به دنبال داشته باشد. .

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آمریکا در حال حاضر به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰۶ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت می کند و این آمار همچنان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش ها، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز دستور لغو محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده بر هشت کشور آفریقایی را که به دلیل شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا وضع کرده بود، صادر کرده و گفته است این تمهیدات دیگر ضروری نیستند.

” کوین موندوز”  دستیار سخنگوی کاخ سفید پیش از این، اعلام کرد که ۳۱ دسامبر(۱۰ دی ماه ) محدودیت های مسافرتی موقت وضع شده به دلیل سویه اومیکرون ویروس کرونا برای هشت کشور آفریقایی را به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا  لغو خواهد شد.

آمریکا در ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه ) ورود تقریباً همه شهروندان غیرآمریکایی را که به آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی سفر کرده بودند، ممنوع کرد.

مقامات دولت بایدن از این تصمیم دفاع کرده بودند. مقامات آمریکایی  استدلال کردند که این اقدام به آمادگی در مقابل سویه اومیکرون پیش از ورود آن به آمریکا زمان می دهد اما این سویه به سرعت وارد آمریکا شد و در هفته های اخیر در ثبت رکوردهای جدیدی از ابتلا به کرونا در آمریکا نقش داشته است.

 رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با لغو محدودیت‌های سفر کشورهای جنوب آفریقا گفته است نکته مهم این است که کارشناسان علمی تشخیص داده‌اند افراد واکسینه شده در برابر بیماری شدید ناشی از سویه اومیکرون و بستری شدن در بیمارستان در امان هستند. علاوه بر این، این سویه در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ کشور گسترش یافته و در آمریکا نیز رایج  شده است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که مسافران بین‌المللی باید آزمایش کرونا را انجام دهند و در عرض ۴۸ ساعت پس از حضور در یکی از پروازها به مقصد آمریکا، نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را ارائه کنند.

همزمان با شیوع گسترده سویه اومیکرون ویروس کرونا در آمریکا در میان تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، کاخ سفید اعلام کرد برای کمک به بیمارستان هایی که ظرفیت آنها پر شده است، از یک هزار کادر سلامت ارتش این کشور کمک خواهد گرفت.

در میان ابتلای کارمندان و خدمه خطوط هواپیمایی آمریکا به کرونا، هزاران پرواز در این کشور لغو شد و بسیاری از آمریکایی ها برنامه های تعطیلات خود را کاهش دادند.

کاخ سفید اعلام کرده است  کیت های آزمایشی جدید بایدن و درگاه اینترنتی که آمریکایی‌ها می‌توانند آنها را سفارش دهند، تا ماه آینده در دسترس نخواهد بود.

پیش از این، آنتونی فائوچی مشاور ارشد پزشکی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد و  گفت که موج شیوع سویه جدید کرونا در کشور روبه گسترش است و روزانه ۱۵۰ هزار نفر به اومیکرون مبتلا می شوند.

سازمان جهانی بهداشت در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) سویه اومیکرون را پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده وتاکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شناسایی شده است.

تحقیقات  نشان داده‌اند که سویه اومیکرون  نسبت به سویه‌های قبلی ویروس کرونا مسری‌تر است، اما برای کسانی که واکسینه شده‌اند و واکسن سوم کرونای خود را دریافت کرده‌اند، خطر کمتری دارد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا