سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

بارسلونا با گلباران بیلبائو به فینال سوپرجام اسپانیا رسید

بارسلونا با گلباران بیلبائو به فینال سوپرجام اسپانیا رسید

5 ماه پیش
سرمربی جدید تیم هوادار انتخاب شد

سرمربی جدید تیم هوادار انتخاب شد

5 ماه پیش
پیروزی اینتر برای تثبیت صدرنشینی/ افزایش فاصله با ناپولی

پیروزی اینتر برای تثبیت صدرنشینی/ افزایش فاصله با ناپولی

5 ماه پیش
کامبک ناکام منچستریونایتد/ توقف سیتی و شکست چلسی

کامبک ناکام منچستریونایتد/ توقف سیتی و شکست چلسی

5 ماه پیش
تخلفات مالی در هیئت رشته‌ای المپیکی در مازندران

تخلفات مالی در هیئت رشته‌ای المپیکی در مازندران

5 ماه پیش
سرپرست فدراسیون کبدی منصوب شد

سرپرست فدراسیون کبدی منصوب شد

5 ماه پیش
لیگ NBA| پیروزی صدرنشینان کنفرانس شرق و شکست لیکرز در غیاب جیمز

لیگ NBA| پیروزی صدرنشینان کنفرانس شرق و شکست لیکرز در غیاب جیمز

5 ماه پیش
خط و نشان مک‌گرگور برای میودر

خط و نشان مک‌گرگور برای میودر

5 ماه پیش
سکوت محض استقلال درباره غیبت سیدورف/ پول، علف خرس است؟

سکوت محض استقلال درباره غیبت سیدورف/ پول، علف خرس است؟

5 ماه پیش
استعفای مظفری‌زاده از مدیرعاملی تراکتور

استعفای مظفری‌زاده از مدیرعاملی تراکتور

5 ماه پیش

Home » خطرات زیاده روی در مصرف مکمل ویتامین دی

خطرات زیاده روی در مصرف مکمل ویتامین دی

زمان انتشار: 20 آوریل 2023 ساعت 18:08

دسته بندی: سلامت

شناسه خبر: 365914

زمان مطالعه: 5 دقیقه

خطرات زیاده روی در مصرف مکمل ویتامین دی

خطرات زیاده روی در مصرف مکمل ویتامین دی

ویتامین D از واکنش پوست به نور خورشید و مصرف بعضی از غذاها و قرص ‌های مکمل تامین می‌ شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف این ویتامین و مکمل های آن نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا، جلوگیری از بیماری ام اس، تقویت استخوان ‌ها، کاهش آسیب به چشم‌ ها، بهبود دیابت، رفع اسپاسم عضلانی، کاهش روند افزایش وزن، کاهش درد فیبرومیالژیا نشانه ‌های فیبرومیالژیا (شامل درد و خستگی مزمن عضلات، افسردگی و اضطراب)، کنترل کلسترول بعد از یائسگی، کاهش خطر فیبروم رحم، کاهش ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر دارد.

اما زیاده روی در مصرف این ویتامین و مکمل های آن باعث افزایش ناگهانی میزان ویتامین D در بدن و مسمومیت می شود و امکان ایجاد عوارضی مانند “افزایش میزان کلسیم خون”، “دل درد، یبوست یا اسهال”، ” پوسیدگی استخوان” و ” نارسایی کلیوی” دارد لذا باید در مصرف مکمل های ویتامین D احتیاط کرد.

غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص اظهارداشت: مکمل ‌ها نباید جایگزین دریافت‌ مواد غذایی شوند. افرادی که دچار بیماری، کمبود ماده مغذی یا آلرژی غذایی نیستند و از یک برنامه غذایی سالم پیروی می‌ کنند، نیازی به دریافت مکمل های مولتی ویتامین ندارند. مصرف این مکمل ها امکان دارد با تجویز پزشک در دوران نوزادی، کودکی، بارداری یا برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن( از جمله دیابت، نارسایی کلیوی)، مبتلایان به سوء تغذیه و آلرژی غذایی، برخی گیاه خوارن و افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه، ضرورت پیدا کند.

وی افزود: مصرف خودسرانه مکمل ‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود؛ زیرا ممکن است منجر به ایجاد تداخل با برخی داروها یا بروز عوارض در افراد شود. مصرف بیش از حد ویتامین‌ های محلول در چربی نیز امکان دارد به مسمومیت فرد منجر شود. مکمل ویتامینD از جمله مکمل هایی محسوب می شوند که تنها با تجویز پزشک و پس از انجام آزمایش و سنجش سطح سرمی مصرف آنها مجاز است.

دکتر سیاوش وزیری، متخصص بیماری ‌های عفونی و گرمسیری و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص مصرف مکمل ویتامین D اظهارداشت: مصرف مکمل ویتامین D در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. مصرف این ویتامین، مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت کرده و شانس ابتلا به عفونت های مجاری تنفسی را کاهش می ‌دهد. هرچند این ویتامین می ‌تواند اثرات مثبتی در بدن داشته باشد اما مصرف خودسرانه آن نیز تبعات منفی زیادی دارد. اگر مصرف این ویتامین به حد مسمویت در بدن برسد، تولید آنتی بادی ها، تکثیر سلول های موثر سیستم ایمنی و عملکرد برخی از واسطه های فرایند التهابی بدن دچار اختلال می ‌شود بنابراین کسانی که از این ویتامین استفاده می کنند حتما باید از سطح آن در بدن خود مطلع باشند.

بیشتر بخوانید:

تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ اعلام شد؛ ویزیت پزشک متخصص چند؟

۲۳۳۲۳۶

حتما بخوانید : ۵ راهکار برای افزایش سلامت روده

مجله خبری برگزیده های ایران

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • کدام میوه‌ها برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند؟
    کدام میوه‌ها برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند؟ 11 ساعت پیش
  • ۲ دانه‌ سرشار از امگا ۳ را بشناسید
    ۲ دانه‌ سرشار از امگا ۳ را بشناسید 11 ساعت پیش
  • چرا بعضی آهنگ‌ها از ذهن پاک نمی‌شوند؟
    چرا بعضی آهنگ‌ها از ذهن پاک نمی‌شوند؟ 11 ساعت پیش
  • خطرناک‌ترین ناحیه چاق بدن/ مراقب چاقی پنهان باشید
    خطرناک‌ترین ناحیه چاق بدن/ مراقب چاقی پنهان باشید 11 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 16152
  • اخبار ورزشی 21392
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 10733
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 32
  • بوشهر 485
  • بین الملل 8101
  • تبلیغات 53
  • تهران 757
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 892
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 4454
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 21802
  • قزوین 770
  • قم 999
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 13
  • گلستان 536
  • گیلان 1404
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • کدام میوه‌ها برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند؟
    کدام میوه‌ها برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند؟ 15 ساعت پیش
  • ۲ دانه‌ سرشار از امگا ۳ را بشناسید
    ۲ دانه‌ سرشار از امگا ۳ را بشناسید 15 ساعت پیش
  • چرا بعضی آهنگ‌ها از ذهن پاک نمی‌شوند؟
    چرا بعضی آهنگ‌ها از ذهن پاک نمی‌شوند؟ 15 ساعت پیش
  • خطرناک‌ترین ناحیه چاق بدن/ مراقب چاقی پنهان باشید
    خطرناک‌ترین ناحیه چاق بدن/ مراقب چاقی پنهان باشید 15 ساعت پیش
  • مطالعات جدید: این ورزش چهار عارضه شایع پس از سرطان را کاهش می‌دهد
    مطالعات جدید: این ورزش چهار عارضه شایع پس از سرطان را کاهش می‌دهد 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود رایگان نرم افزار | قیمت تتر امروز | خرید سرور hp

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025