Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
خطر از بیخ گوش ایستگاه فضایی رد شد / جا خالی دادن به یک زباله فضایی - خبرگزاری برگزیده های ایران
علمی و فناوری

خطر از بیخ گوش ایستگاه فضایی رد شد / جا خالی دادن به یک زباله فضایی

خطر از بیخ گوش ایستگاه فضایی رد شد / جا خالی دادن به یک زباله فضایی

ایستگاه فضایی بین‌المللی روز گذشته مجبور شد یک مانور جلوگیری از برخورد با زباله‌های فضایی انجام دهد.

آژانس فضایی فدرال روسیه موسوم به روسکاسموس گزارش داده است که این اتفاق در ساعت ۷:۵۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۲۴ به وقت ایران) رخ داده است. کپسول باری روسی پروگرس MS-۲۲ که در حال حاضر به این آزمایشگاه مداری متصل شده است، پیشران‌هایش را به مدت ۱۳۵ ثانیه به کار انداخت تا ایستگاه فضایی را به محلی امن منتقل کند و میانگین ارتفاع آن را ۴۱۹ کیلومتر از سطح زمین تنظیم کند.

این فرآیند برای دومین بار در یک ماه گذشته انجام شده است. در روز ششم مارس، کپسول پروگرس برای جلوگیری از برخورد احتمالی با یک ماهواره تجاری تصویربرداری از زمین، پیشران‌های خود را به مدت ۶ دقیقه روشن کرد. طبق گزارش ناسا در سال ۲۰۲۲، ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور شده است مانورهای مشابهی را برای جلوگیری از برخورد با ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی قابل ردیابی انجام دهد. این ایستگاه از سال ۱۹۹۹ تا زمان انتشار این گزارش، ۳۲ بار مانور انجام داده است.

در سال ۲۰۲۲، ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور شد دو مانور جلوگیری از برخورد جداگانه برای فرار از زباله‌های ایجاد شده توسط آزمایش تسلیحات ضد ماهواره روسی انجام دهد که در نوامبر سال ۲۰۲۱ انجام شده بود و توسط جامعه بین‌المللی محکوم شد.

حوادث مشابه باعث لغو پیاده‌روی‌های فضایی شده و فضانوردان را وادار به پناه گرفتن در ایستگاه فضایی کرده است. با افزایش فعالیت پروازهای فضایی در سراسر جهان، فراوانی این حوادث در حال افزایش است. مدار پایین زمین در حال حاضر به طور فزاینده‌ای مملو از ماهواره‌ها و قطعات زباله‌های فضایی شده است، به طوری که گروهی از دانشمندان ناسا و دیگر کارشناسان اکنون خواستار یک معاهده بین‌المللی برای مقابله با مشکل زباله‌های مداری خطرناک هستند.

علاوه بر این با برخورد زباله‌های فضایی به یکدیگر بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

ناسا قصد دارد فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد و پس از آن این آزمایشگاه مداری را برای نابودی به سمت جو زمین و بر فراز اقیانوس‌ها بازگرداند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا