سلامت

خطر مرگ‌ومیر در مادران باردار مبتلا به کرونا بیشتر از بقیه است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر شهناز برات با تاکید بر این که مادران باردار ۱۸ سال به بالا پس از سه ماه نخست بارداری می توانند واکسن کرونا تزریق کنند ، افزود : اگر خانم‌های باردار مبتلا به کرونا شوند خطر مرگ و میر در آن‌ها و جنین بیشتر از جمعیت عادی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود بیشتر بودن خطر کرونا برای مادران باردار ، آنان در اولویت تزریق واکسن قرار نگرفتند ، توضیح داد : چون اثرات واکسن بر روی جنین ناشناخته بود، زنان باردار واکسینه نشدند ولی پس از مطالعه زیادی که بر روی چندین هزار نفر انجام و نتایجش آمد ، مشخص شد که واکسیناسیون هیچ خطری برای مادران باردار و جنین آنها ندارد.

این متخصص با اشاره به اینکه در ایران واکسیناسیون ابتدا برای مادران پرخطر بالای ۳۵ سال شروع شد ، گفت : در حال حاضر واکسیناسیون برای مادران باردار ۱۸ سال به بالا پس از سه ماهه اول انجام می شود که می‌توانند با واکسن سینوفارم در دو نوبت واکسینه شوند.

وی افزود : تمامی مادران باردار به خصوص مادران باردار پرخطر که دارای بیماری زمینه‌ای، وزن زیاد، دیابت، فشار خون و چند قلویی هستند ، تزریق واکسن رو انجام دهند.

دکتر برات با بیان اینکه بانوان باردار در صورت ابتلا به کووید۱۹ ، در معرض خطر بیشتری نسبت به جمعیت عادی قرار دارند ، هشدار داد : با توجه به واکسینه شدن اکثریت جامعه و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، در صورت عدم واکسینه شدن خانم‌های باردار ، آنان در معرض خطر بیشتر ابتلا قرار دارند.

وی علت پیشنهاد واکسن سینوفارم برای مادران باردار را هم استفاده نکردن ویروس زنده بای ساخت آن دانست و گفت : در شرایط حاضر دریافت واکسن کرونا برای بانوان باردار اهمیت زیادی دارد و آنان باید واکسن بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را همانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست و شوی دست‌ها همچنان رعایت کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا