اصفهان

خودروسازان داخلی، مانع افزایش مزیت رقابتی حمل و نقل هستند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، نشست تخصصی حمل‌ و نقل شهری با محوریت حمل‌ و نقل ریلی عصر دیروز با حضور جمعی از مسؤولان استانی و شهری و اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شوری اسلامی به ضعف کشور در اقتصاد حمل‌ و نقل اشاره کرده و اظهار داشت: کار جدی  زمینه اقتصاد حمل و نقل صورت نگرفته است؛ ۹۰ درصد از حمل‌ و نقل کشور، مربوط به بخش جاده‌ای است و به همین نسبت عمده سرمایه‌گذاری‌ها نیز در همین حوزه صورت گرفته است. 

وی با انتقاد از ساخت بی‌رویه فرودگاه در کشور عنوان کرد: ما توسعه زیاد و بدون مطالعه و بعضا با فشار در زمینه ساخت و ساز فرودگاه در کشور داشته‌ایم و الان فرودگاه‌هایی در کشور هستند که پرواز بسیار کم دارند یا اصلا پروازی در آن‌ها انجام نمی‌شود.

 

طغیانی دلیل ساخت بسیاری از فرودگاه‌ها را موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل دانست و بیان کرد: دسترسی به‌ موقع به همه مناطق کشور از علت‌های ساخت فرودگاه در مناطق گوناگون عنوان شده است، حال آن‌که برای جایی‌ که قرار نیست پرواز به صورت جدی داشته باشیم و موضوع فقط دسترسی است نیازی به ساخت فرودگاه مدرن با همه امکانات وجود ندارد.

ناوگان ریلی کشور، کمتر تحریم‌پذیر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شوری اسلامی به ناهمپوشانی برنامه‌ریزی‌ها در توسعه بخش‌های مختلف حمل‌ و نقل اشاره و اضافه کرد: در توسعه بنادر به موضوع پس‌کرانه‌ها توجهی نشده است؛ برای مثال بندر چابهار یکی از بنادر به‌ روز کشور است، اما ۱۵ روز یک‌بار یا ماهی یک‌بار کشتی در آن بارانداز دارد و علت آن است که در اطراف آن شبکه حمل‌ و نقل اعم از ریلی یا جاده‌ای پیش‌بینی نشده است، یعنی پس‌کرانه ندارد؛ از طرفی در اطراف بندر شهیدرجایی که توسعه پس‌کرانه داده‌ایم اصلا امکان فعالیت جدی بندرگاهی وجود ندارد.

وی بر توسعه حمل‌ و نقل ریلی در کشور تأکید و بیان کرد: لازم است جهت توسعه ناوگان حمل‌ و نقل کشور، به سمت گسترش حمل‌ و نقل ریلی حرکت کنیم، چراکه کمتر تحریم‌پذیر است، اما در این زمینه ما با مشکلات نهادی و فرهنگی حاصل از تعاملات و روابط بین سازمان‌ها، تصمیمات لحظه‌ای و متغیر که فوق‌العاده انرژی‌بر هستند، مواجهیم.

 

طغیانی ادامه داد: در اجرای پروژه‌ها، حساب‌ و کتاب‌های ما مشمول مرور زمان می‌شود و پروژه‌ای که زمانی چند هزار میلیارد بوده، حالا چند صد هزار میلیارد شده که همین منجر به بهانه‌جویی جهت تخصیص بودجه و همکاری‌های لازم می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شوری اسلامی پروژه قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان را طرحی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: درباره قطار سریع‌السیر موضوع بسیار مهمی که اتفاق خواهد افتاد، انتقال فناوری سطح بالا به داخل کشور و بومی‌سازی آن است، اما درک درستی از این موضوع وجود ندارد.

انحصار خودروسازان داخلی، مزیت اقتصادی حمل و نقل جاده‌ای را از بین برده است

وی به انحصار خودروسازان داخلی در ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای اشاره و بیان کرد: مهم ترین مشکل ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور عمر بالای وسایل حمل و نقل است که منجر به افزایش هزینه‌های حمل‌ و نقل کالا در کشور شده و مزیت اقتصادی آن را از بین می‌برد. 

طغیانی افزود: خودروسازان نه امکان تأمین نیاز ما در زمینه دستگاه‌های مربوط به ناوگان حمل‌ و نقل را دارند و نه به واسطه ارتباطاتی که با وزارت صمت دارند اجازه واردات می‌دهند، در حالی که با واردات کامیون، هزینه حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای پایین می‌آید، ولی انحصار در این حوزه باعث گران‌شدن آن شده است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شوری اسلامی در پایان اقتصاد را علم تخصیص بهینه منابع دانست و تاکید کرد: اگر درست عمل می‌کردیم، بندر چابهار بدون پس‌کرانه ایجاد نمی‌شد، بر روی فرودگاه‌های بدون پرواز سرمایه‌گذاری سنگین صورت نمی‌گرفت و عمر ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور بالا نمی‌رفت.

به دلیل سیاسی‌کاری، به مترو اصفهان بودجه اختصاص ندادند

محمد نور صالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: بخشی از آلودگی هوای اصفهان به دلیل عبور و مرور خودروها و همچنین برخی از تصمیمات اشتباه است و نتیجه آن شده کودکی که در اصفهان متولد می‌شود از همان بدو تولد محکوم به استنشاق هوای آلوده است؛ ما در حال حاضر از نعمت آب، خاک و هوای سالم محرومیم و در بحث آلودگی هوا گوی سبقت را از تهران نیز ربوده‌ایم.

 

وی با اشاره به تاریخچه پروژه حمل‌ و نقل ریلی در اصفهان عنوان کرد: طبق برآوردهای سال ۹۸، اصفهان تا این سال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سفر در طول روز داشته که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد از آن توسط سواری‌های شخصی، ۳۶۰ هزار نفر سفر به وسیله موتورسیکلت، ۱۲۰ هزار عدد توسط تاکسی و انواع نفربر، ۷۰۰ هزار سفر به وسیله مینی‌بوس و اتوبوس و بقیه هم با سایر طرق حمل‌ و نقل به انجام می‌رسیده است.

نورصالحی ادامه داد: اوج سفرهای روزانه با مترو که آن زمان خط یکم آن به بهره‌برداری رسیده بود تا قبل از کرونا ۱۱۰ هزار عدد بوده که در ایام کرونا تا ۲۰ هزار کاهش یافته و الان دوباره افزایش یافته و به ۵۰ هزار نفر  سفر در روز رسیده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به پروژه ساخت خط مترو در اصفهان اشاره کرده و افزود: خط یکم مترو از جنوب به سمت شرق تا شهرک قدس بهره‌برداری شده و در مراحل بعدی قرار بود تا دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه پیدا کند که در سال ۹۶ به دلیل برخی مداخلات، پروژه متوقف می‌شود.

وی بهارستان را از شهرهای پیشروی استان در زمینه حمل‌ و نقل ریلی دانسته و اضافه کرد: هنوز کارهای مکانیکال و الکتریکال متروی بهارستان تکمیل نشده و امیدواریم هرچه زودتر این کارها نیز به انجام برسد.

نورصالحی به سیاسی‌کاری در عدم پرداخت بودجه برای حمل‌ و نقل ریلی شهری استان اصفهان در سال ۸۸ اشاره کرده و بیان داشت: تنها استانی که هر ۳ شهر جدید آن شامل بهارستان، فولادشهر و شهر مجلسی پیش‌بینی حمل‌ و نقل ریلی برای آن‌ها شده بود اصفهان بود که بودجه لازم را نیز در نظر گرفته بودند، اما به دلایل سیاسی بودجه تخصیص پیدا نکرده و الان برای همه شهرهای تازه‌ تأسیس همجوار با مراکز استان‌ها در همه کشور چنین بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن توضیح در مورد خطوط اول و دوم متروی شهر اصفهان عنوان کرد: خط یکم مترو اصفهان تا دانشگاه صنعتی ۶.۲۲ کیلومتر مسافت داشته و بعد از آن‌جا تا شاهین‌شهر می‌رود؛ خط دوم که شرقی غربی است ۲۵ کیلومتر طول داشته که از زینبیه شروع شده و تا میدان شهدای خمینی شهر امتداد پیدا می‌کند که الان به طول ۵.۱۴ کیلومتر در ابتدای خیابان کهندژ می‌باشد.

 وی ادامه داد: خط دوم مترو اصفهان دارای ۱۶ ایستگاه است و با پیگیری‌های انجام شده و با عبور از میدان امام‌علی، تجاری‌ترین نقاط اصفهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.  

هزینه حمل و نقل ریلی شهری، بیش از ۸۰ هزار میلیارد است

نورصالحی هزینه‌های فعلی حمل‌ و‌ نقل ریلی شهری را بالا دانست و تاکید کرد: پیش‌بینی زمان اتمام پروژه‌ها سخت است؛ در حال حاضر به ازای هر نفر سفر بیش از ۱۵ هزار تومان هزینه به مدیریت شهری تحمیل می‌شود و این در حالی است که این خطوط هنوز نو هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار حمایت دولت از مدیریت شهری در انجام پروژه‌ها شده و اظهار داشت: دیگر انجام پروژه متروی شهری برای اصفهان در نقطه بازگشت‌ناپذیر قرار دارد و ما باید همپای تهران، مشهد، تبریز و شیراز جلو برویم و از دولت انتظار داریم از مدیریت شهری حمایت کلامی و مالی داشته باشد.

وی با گلایه از دولت قبل بیان داشت: زمانی مجلس تصویب کرد که ۲ میلیارد دلار به حمل‌ و نقل ریلی شهری کمک شود و دولت وقت قانون را اجرایی نکرد و در حال حاضر با افزایش هزینه‌ها و موضوع تحریم‌ها با ۱۰ برابر آن میزان نیز دیگر اتمام پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست.

نورصالحی ادامه داد: هزینه حمل‌ و‌ نقل ریلی شهری در حال حاضر بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان است و اگر دولت تصمیم به حمایت از مدیریت شهری نگیرد با توجه به آن‌که امکان تحمیل هزینه‌ها به مردم وجود ندارد، پروژه‌ها متوقف خواهند شد و مردم ضرر خواهند کرد.

توان داخلی پاسخ نیاز ما در حوزه متروی شهری را می‌دهد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر تکیه به توان داخلی عنوان کرد: در اجرای پروژه‌ها ما ناگزیر به اتکا به توان داخلی هستیم و در بحث‌های مکانیکال و الکتریکال ما توانایی‌های بالقوه داریم که هنوز بالفعل نشده است؛ به عنوان مثال ما در زمینه تکمیل خط یکم مترو به تجهیزاتی نیاز داشتیم که امکان واردات آن‌ها را نداشتیم و با کمک شهرک علمی‌وتحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت ساخت محصولات مورد نیاز رفتیم و مشکل مرتفع شد.

وی خواستار مدیریت کلان توسعه منابع شد و و بیان کرد: در تخصیص بودجه از طرف مجلس بین نمایندگان شهرها بعضی مواقع رقابت‌های غلطی پیش می‌آید، برای مثال شهرهایی به سمت توسعه حمل‌ و نقل ریلی شهری رفته‌اند که در آن‌ها نیازی به چنین موضوعی نبوده است.

نورصالحی به فشارهای وارده از استان‌های دیگر بر اصفهان اشاره کرده و افزود: حمل‌ و نقل ریلی خارج از شهر اصفهان باید به‌ روز شود، اما مطالعات جامعی در این زمینه صورت نگرفته است و با فشار نمایندگان استان‌های دیگر این مطالعات ناکارآمد می‌شوند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا