گیلان

خودکفایی ایران در زمینه موشکی دریایی

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، امیر دریادار دوم مهدی شعبانزاده در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته رشت در مصلی این شهر با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: نیروی دریایی راهبردی در سلسله عملیات مروارید در دفاع مقدس توانستند نیروی دریایی رژیم بعث عراق را منهدم کرده و با آسیب به سکوهای نفتی و قطع صادرات نفتی مسیر اقتصادی آنان را دچار آسیب کنند به طوری که اگر کمک کشورهای مرتجع عرب و غربی نبود رژیم بعث نمی‌توانست نمی‌توانست قد علم کند و قطعا مسیر جنگ تغییر می‌کرد. 

وی با بیان اینکه در شصت و هفتمین روز جنگ تحمیلی، نیروی دریایی رژیم بعث پایان رسید، گفت: این دلاوری و حماسه‌آفرینی فرزندان این مرز و بوم نتایج بسیار ارزشمندی برای رزمندگان داشت چرا که دریایی رزمندگان اسلام با پیروزی نیروی دریایی روحیه گرفته و به این نتیجه رسیدند که میتوان علاوه بر دریا، در زمین و هوا نیز جلوی رژیم بعث عراق ایستاد. 

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت قطع کامل صادرات نفتی رژیم بعث عراق، بستن خطوط مواصلاتی آنان و باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی ایران را از دستاورد موثر حماسه آفرینی دریادلان نیروی دریایی دانست و تصریح کرد: در طول دفاع مقدس اسکورت کشتی‌های تجاری، نفت‌کش و شیلات آن هم در موقعی که ائتلاف جنگی رژیم بعثت در دستور کار دشمن بود، از دیگر ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود تا صادرات و واردات کالاهای اساسی مردم دچار اشکال نشود. 

شعبانزاده با بیان اینکه در یک‌هزار و ۵۰۰ ماموریت نیروی دریایی، ۱۰ هزار کشتی در طول مسیر نسبت به صادرات و واردات اسکورت شدند، افزود: از این عدد تنها ۲۵۰ اصابت داشتیم که از این تعداد نیز تنها چند مورد غرق شدند لذا دریا دلان ارتش جمهوری اسلامی با این اقتدار اجازه ندادند تا چرخه اقتصاد در دفاع مقدس قطع شود. 

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با تاکید بر اینکه ۹۳ درصد صادرات و واردات کشور از سطح دریا وصپرت می‌گیرد، بیان کرد: دو سوم مرزهای ایرانی، مرزهای آبی هستند که از لحاظ اهمیت، راهبرد، اقتصاد و دیپلماسی دفاعی دریایی بسیار اهمیت دارد. 

شعبان زاده با اشاره به فعالیت موثر نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی بعد از دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی پس از دفاع مقدس در کنار نیروی دریایی سپاه قهرمان نسبت به تامین امنیت دریاها و اقیانوس سرزمینی و بین المللی اقدام کرد. 

وی با بیان اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش در تامین نیروی دریایی متعهد و ولایت مدار در مراکز آموزشی درجه داری اهتمام دارد، افزود: تعهد، تخصص و دلاوری دریادلان برای نیروهای ارتش بسیار مهم است تا بتوانند ماموریت‌های دریایی را انجام دهند. 

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با تاکید بر اینکه ماموریت‌های موثر نیروی دریایی ارتش توسط جوانان دریا دل صورت می‌گیرد، تصریح کرد: طراحی و ساخت تجهیزات مربوط به دریا یکی از دستاورد بزرگ جوانان این مرز و بوم بوده تا ایران را در مسئله تجهیزات از وابستگی صرف قبل انقلاب به استقلال صرف بعد از انقلاب تبدیل کند. 

شعبانزاده با بیان اینکه در حوزه موشکی دریایی نیز به خودکفایی رسیدیم و هرروز این استقلال ارتقا می‌یابد، افزود: در حوزه جنگ‌های الکترونیک و هوش مصنوعی اقدامات بسیار خوبی شده و در حوزه پهبادها نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. 

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با اشاره به اینکه نمودار تجهیزات بومی به دست جوانان این مرز و بوم رو به بالاست، گفت: در راستای اجرای ماموریت دریایی جمهوری اسلامی، نوع خاص و رویکرد جدیدی با تاکید فرمانده کل قوا در دستور کار ارتش قرار گرفت و تاکید رهبری مبنی بر «راهبردی» بودن نیروی دریایی ارتش بوده به این معنی در زمان و مکان مورد نیاز حضور موثری داشته باشند. 

وی با اشاره به شکل‌گیری ۷۹ ناوگروه عملیاتی و ۱۰ ناگروه صلح و دوستی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان دست بلند نظام تامین خطوط مواصلاتی و امنیت دریایی بیان کرد: ناوگروه قهرمان ۷۵ ناو تمام ایرانی سهند و مکران ماموریت بیش از صد روزه آغاز کرده که بسیار بی‌سابقه بود، افتخاری بود برای دریادلان ارتش که به ندای رهبری لبیک گفتند چرا که تاکید ایشان به راهبردی بودن نیروی دریایی ارتش بود. 

شعبان زاده با بیان اینکه رهبر انقلاب ناو گروه ۷۵ را مایه عزت نیروی دریایی ارتش و جمهوری اسلامی دانستند، تصریح کرد: در حفظ و امنیت و ایجاد سیادت دریایی هماهنگی موثری بین ارتش و سپاه وجود دارد و همچنین بیان آمادگی‌ها در رزمایش‌ها به ویژه برگزاری رزمایش مشترک با و کشورهای قدرتمند نیز از جمله ذوالفقار ۱۴۰۰ که مهم‌ترین آن‌ها و یکی از پیچیده‌ترین موارد رزمایش‌ها هماهنگی بین چهار گروه بود، آمادگی نیروهای مسلح در تمام عرصه‌ها را به رخ جهانیان رساند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا