علمی و فناوری

خورشیدگرفتگی را هیچ‌گاه از این زاویه ندیده‌اید/ عکس

خورشیدگرفتگی را هیچ‌گاه از این زاویه ندیده‌اید/ عکس

خورشید گرفتگی «حلقه آتش» آخر هفته گذشته از اعماق فضا نیز تماشایی بوده است. ماهواره اقلیم فضای ژرف (Deep Space Climate) که به اختصار DSCOVR نامیده می‌شود تصویری شگفت‌انگیز از کسوف گرفت، که میلیون‌ها تماشاگر آسمان را در سراسر قاره آمریکا در روز شنبه (۱۴ اکتبر) به وجد آورده بود.

دسکاور نزدیک به یک میلیون مایل (۱.۶ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد، بنابراین چشم انداز آن منحصر به فرد است. این تصویر سیاره آبی درخشان ما را در برابر تاریکی فضا نشان می‌دهد، رنگ‌های پر جنب و جوش آن در یک تکه قابل توجه که بیشتر آمریکای شمالی است توسط سایه تاریک ماه تیره شده است.

بیشتر بخوانید:

  • بازتاب طوفانی یک فاجعه بزرگ در اینترنت / عکس

  • پهپادهای آمازون با محموله‌ای حیاتی به میدان آمدند

  • دوراهی بزرگ پیش روی ایلان ماسک/ توییتر اروپا را ترک می‌کند؟

دسکاور تلاش مشترک ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و نیروی هوایی ایالات متحده است. این ماهواره در سال ۲۰۱۵ بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به نقطه لاگرانژ ۱ پرتاب شد که از نظر گرانشی یک نقطه پایدار بین زمین و خورشید است.

خورشیدگرفتگی را هیچ‌گاه از این زاویه ندیده‌اید/ عکس

وظیفه اصلی دسکاور نظارت بر بادهای خورشیدی برای بهبود پیش‌بینی آب و هوای فضایی است. اما این ماهواره با استفاده از ابزار اپیک EPIC ناسا که نام آن کوتاه شده عبارت «دوربین تصویربرداری چند رنگی زمین» است، به رصد زمین نیز می‌پردازد.

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه از بین زمین و خورشید می‌گذرد، زمانی که این سه به درستی در یک راستا قرار می‌گیرند. این هم ترازی نسبتا نادر است، زیرا مدار ماه به دور زمین در مقایسه با مسیر سیاره ما به دور خورشید حدود پنج درجه انحراف دارد.

بر حسب تصادف، ماه و خورشید تقریبا به یک اندازه در آسمان زمین هستند. بنابراین ماه می‌تواند به طور کامل قرص خورشید را از دید ما مسدود کند، که این منجر به خورشید گرفتگی کامل می‌شود.

اما مدار ماه به دور زمین کمی بیضوی است و نزدیک‌ترین نقطه آن به زمین، حضیض و دورترین نقطه آن از زمین اوج یا ابرماه نامیده می‌شود.

اگر زمین، ماه و خورشید به درستی در حوالی وقوع نقطه اوج در یک راستا قرار بگیرند، یک خورشید گرفتگی حلقوی یا «حلقه آتش» رخ می‌دهد، زیرا ماه به اندازه کافی در آسمان ما آنقدر بزرگ نیست که خورشید را به طور کامل بپوشاند. در عوض، یک حلقه نورانی درخشان در اطراف قرص ماه باقی می‌ماند و این همان چیزی است که آن‌هایی که به اندازه کافی خوش شانس بودند در در روز شنبه دیدند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا