لرستان

خیرین را به یاری شهر هزار مشکل دعوت کنید

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان؛ خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لر نشین ایران در چند دهه گذشته همواره با مشکلات عدیده‌ای در حوزه شهری مواجه بوده است.

عدم تعریض خیابان‌ها، نبود فضای سبز به اندازه کافی، نبود شهربازی و فضاهای تفریحی مناسب، نبود فضاهای فرهنگی در اکثر مناطق شهری، کیفیت بسیار بد آسفالت خیابان‌ها، عدم توجه لازم به مبلمان شهری، عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی مهم و … تنها گوشه‌ای از مشکلات شهر خرم‌آباد است.

در چنین شرایطی شاهد هستیم که شهرداری خرم‌آباد به شدت با کمبود منابع مالی مواجه است و اعتبارات این نهاد هرگز پاسخگوی رفع این مشکلات نیست.

شرایط موجود می‌طلبد که اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری خرم‌آباد به صورت جهادی برای جذب منابع مالی و درآمد زایی شهرداری برنامه ریزی منسجم داشته و از تمام ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنند. از طرفی مسوولان عالی استان نیز وظیفه دارند نگاه ویژه تری به رفع مشکلات حوزه شهری در خرم‌آباد داشته باشند.

در کنار راه‌های موجود که می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد، یک راه دیگر نیز برای کمک به رفع مشکلات وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت خیرین است. 

تجربه نشان داده است در صورتی که شهردار و اعضای شورای شهر بتوانند ارتباط مناسب با خیرین ایجاد کرده و زمینه حضور آنها برای کمک به حوزه شهری را فراهم کنند، می‌توان اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داد و پروژه‌هایی را در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و … به نتیجه رساند. 

نمونه بارز حضور موثر خیرین در حوزه شهری را پیش از این در شهر خرم‌آباد مشاهده کرده‌ایم. پل حاج علی اصغر خرم‌آبادی و پل دارایی زاده دو یادگار به جا مانده از خیرین چند دهه قبل در خرم‌آباد هستند و در دوره اخیر نیز پل خیرساز هاشم زاده در منطقه ساحلی خرم‌آباد ساخته شد که توانسته نقش مهمی در روان سازی ترافیک این منطقه داشته باشد. یا نمونه دیگر حضور خیرین در حوزه شهری را می‌توان دکتر روح‌الله فکوری نام برد که سال گذشته آمادگی خود را برای خرید ۷ هزار نهال جهت غرس در شهر خرم‌آباد اعلام کرد. و البته نمونه‌های دیگری که کارهای ماندگاری انجام داده‌اند.

هم اکنون نیز خیرین بسیاری در استان لرستان و حتی در سطح کشور وجود دارند که در حوزه‌های مختلف برای خدمت به مردم و هموطنانشان بخشی از پول خود را وقف می‌کنند و اگر شرایط مهیا شود می‌توانند به یاری حوزه مشکلات شهر خرم‌آباد نیز بیایند.

شهرداری خرم‌آباد که بسیاری از پروژه‌های مهم آن به خاطر نبود منابع مالی روی زمین مانده‌اند می‌بایست با برنامه‌ریزی درست به سمت جذب کمک خیرین در حوزه شهری برود. قطعا ایجاد ارتباط با خیرین و جذب اعتماد آنها علاوه بر راه‌های اولیه برای تامین اعتبار و درآمدزایی شهرداری، می‌تواند به بازویی توانمند برای حوزه شهری بدل شود.

ایجاد مجمع خیرین برای حوزه شهری یکی از راه‌های شناسایی خیرین برای کمک به این حوزه و فراهم کردن حضور آنها در کمک به مباحث شهری است.

بحث استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه شهری پیشتر نیز مطرح شده بود اما با وجود استقبال مسوولان وقت شهرداری و اعضای شورای شهر این موضو, در عمل اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفت.

امید است شهردار خرم‌آباد و اعضای شورای شهر با توجه به شرایط موجود و تلنبار شدن مشکلات فراوان در شهر خرم‌آباد، از تمام ظرفیت‌ها برای جذب منابع مالی و درآمدزایی استفاده کرده و در کنار آن نگاه ویژه‌ای نیز به جذب خیرین برای کمک به حوزه خدمات شهری داشته باشند و گام‌های عملی و مثبتی در این راستا بردارند. قطعا رسانه‌ها نیز از این مقوله مهم حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

نگازنده سعید سرشار


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا