کهگیلویه و بویراحمد

خیری که به کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد/ مخالفت با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، نشست شورای بانک‌ها به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد یکی از دستورکارهای این جلسه عدم بهره‌مندی استان از سپرده‌های بانک‌ها خصوصی است.

در ادامه یکی از حاضرین با اشاره به کارخانه‌های استان گفت: کارخانه سیمان مارگون در این استان فعالیت می‌کند اما چرا حساب‌ بانکی در استان ندارد؟

سید احسان عسکری سرپرست معاونت اقتصادی با اشاره به اینکه مسئله کارخانه سیمان مورد بررسی قرار  گیرد، گفت: واحدهای بزرگ صنعتی فعال در استان متعهد شوند در استان حساب داشته باشند.

وی با بیان اینکه عدم  سرمایه‌گذاری واقعی در استان مشکل جدی و اساسی است، به طرح این سوال که چند درصد پروژه‌ها فعال است اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمان‌ها به دنبال آمار هستند که تسهیل بگیرند نهایت طرح به بن‌بست می‌خورد و نه شغلی ایجاد می‌شود و نه توسعه‌ای رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: روند پرداخت تسهیلات سال ۱۴۰۰ در استان کُند  است و در واقع انجام نمی‌پذیرد که مدیر شعب بانک‌های استان دلیل آن را توضیح دهد.

 منصور دانش‌آموز دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک‌‌های خصوصی بی تقصیر هستند چرا که مجاز نیستند منابع را در استان نگهداری کنند و باید ۸۰ درصد آن را به تهران انتقال دهند.

دانش‌آموز در این بخش با اشاره به اینکه بند الف تبصره ۱۸ برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد است گفت: پیشرفت طرح‌ها ۴۰ درصدی بوده است.

وی همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات رونق تولید گفت: عدم پرداخت تسهیلات رونق تولید به دلیل منابع داخلی بانک و همچنین عدم استقبال متقاضیان بوده است.

در ادامه سید مهدی میراب‌باشی مدیر شعب بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه این بانک توسعه حمایتی است، گفت:
نسبت مصارف به منابع ۲۳۰ درصد است که دو برابر نرمال مصارف داشتیم و رسالت توسعه حمایتی را به خوبی انجام دادیم.

وی با اشاره به پرداخت وام ازدواج، تسهیلات اشتغال پایدار عشایری و روستایی و سایر موارد گفت: سر جمع از محل بند الف تبصره ۱۸ در سال گذشته ۳۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان پرداختی بانک بوده است.

میراب‌باشی بیان کرد:در سال جاری به دلیل ۲۱۳ درصد منابع و مصارف  و پرداخت بیش از حد نرمال، از پرداخت تسهیلات بند الف منع شدیم.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان زیاد هستند اما منابع سپرده‌ای این فروشگاه‌ها به تهران ارسال می‌شود که فکری به حال این موضوع شود.

همچنین حسین‌پور رئیس سازمان صمت استان در خصوص بازگشت ۲.۵ میلیارد تسهیلات گردشگری گفت: این تسهیلات در حوزه گردشگری نبوده و کمک‌های فنی و اعتباری در گچساران بوده که اجازه ندادند به یک پروژه اختصاص یابد.

وی گفت: شهرستان‌های گچساران طرح‌های زیادی مطرح کردند که تعدادی از آنها از اولویت سرمایه‌گذاری خارج بودند.

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌بندی این بخش از مطالب مطرح شده گفت: در این استان حداقل تسهیلات و حمایت از سرمایه‌گذار واگذاری زمین است و برخی‌ها از تسهیلات سهم استان بهره‌ می‌برند در همین پتروشیمی گچساران و دهدشت کلی منابع ارزی استفاده می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان ۴۲۵ میلیون دلار برای یک پتروشیمی تصویب شد یا برای سایر واحدهای اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: نمی‌شود کار اقتصادی در استان انجام داد اما منابع خارج از استان برای دیگر استان‌ها هزینه شود.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شرایط سرمایه‌گذاری قید شود که منابع و درآمد سرمایه‌گذار در استان باشد و به غیر از ایجاد اشتغال آن واحد منابع مالی نیز در استان بچرخد تا دست بانک خالی نباشد.

وی بیان کرد: حوزه اقتصادی استاندار شروع به رایزنی و گفت‌وگو با واحدهایی که قبلا سرمایه‌گذاری کردند کند تا این واحدها در استان حساب داشته باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در خصوص گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان گفت: انگیزه‌ای برای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نداریم چرا که درآمد و منابع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جای دیگری هزینه می‌شود.

احمدزاده بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای موظف هستند منابع خود را وارد استان کنند و این منابع در استان بچرخد این موضوع را هم معاون حوزه اقتصادی باید پیگیری کند.

وی بیان کرد: دلیل ندارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان مشاغل و کسب و کار مردم را تعطیل کنند اما منابع و درآمدشان جای دیگری هزینه شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها منابع را به استان نمی‌آوردند فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم همین طور است از بانک‌ها می‌خواهم موارد اینطوری را مطرح کنند تا پیگیری کنیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا