کهگیلویه و بویراحمد

دانشگاه، ظرفیتی که در کهگیلویه و بویراحمد استفاده نمی‌شود/ وقتی ارتباط صنعت و دانشگاه در مرحله جنینی هم نیست

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، هر فردی در استان کهگیلویه و بویراحمد سمتی می‌گیرد یا هر مسئولی که خارج از استان به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند فقط به قابلیت‌های این استان و ۱۰ درصد آب شرب کشور، ۲۰ درصد نفت و گاز، رتبه دوم سرانه جنگل و ظرفیت بکر گردشگری اشاره می‌کنند اما هیچ‌گاه از این ظرفیت‌ها و سایر دارایی‌ها برای توسعه و رونق  استان و کاهش فقر مردم استفاده نشد.

کهگیلویه و بویراحمد این همه ظرفیت را در دل خود جای داده اما در میان ۵ استان کشور با بالاترین میزان فقر است تا بیش از پیش پی ببریم همه تعریف و تمجیدها از این استان فقط حرف و شعار بوده و در عمل کاری صورت نگرفته است.

برای استفاده از این همه ظرفیت و توانمندی استان کارهای زیادی می‌شد انجام داد تا فقر از چهره استان زدوده شود یکی از آنها استفاده از ظرفیت دانشگاه و همچنین ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه که منجر به رونق تولید و ایجاد اشتغال شد است.

اما استفاده از ظرفیت دانشگاه مانند دیگر موارد هم در حد حرف و شعار بود و علی‌رغم اینکه دانشگاه یاسوج جایگاه مهمی در میان دانشگاه‌های جهان دارد اما هیچ‌گاه در توسعه کهگیلویه و بویراحمد دیده نشده است.

احمد عریان که از این مسئله دل پری دارد با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک استان صنعتی نیست و همین موضوع باعث شد ارتباط دانشگاه و صنعت ضعیف باشد، گفت: گذشته از نبود صنعت در استان، فرهنگ ارتباط صنعت و دانشگاه است که هنوز در میان مدیران غالب نشده است.

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: اگر تعداد کمی از مدیران فرهنگ‌ ارتباط صنعت و دانشگاه را داشته باشند در بدنه‌های پایین اصلا اعتقادی به ارتباط میان صنعت و دانشگاه ندارند.

عریان با اشاره به این نکته که برخی‌ها انگار یادشان رفته که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، گفت: در خصوص ارتباط میان صنعت و دانشگاه اگر رتبه سی و یک کشور نباشیم بدون شک در جایگاه سی‌ام هستیم.

وی بیان کرد: دو استاندار قبلی استان معتقد به استفاده از ظرفیت دانشگاه بودند و به مدیران گفته بودند هیچ طرحی در زمینه‌های مشاوره و نظارت به دانشگاه‌های خارج از استان واگذار نشود و اگر آن تخصص در دانشگاه‌های استان هم نباشد باز دانشگاه تشخیص می‌دهد  که متخصصین امر را از کجا بیاورد!

وی بیان کرد: امیدوارم استاندار دولت سیزدهم فرهنگ استفاده از ظرفیت دانشگاه را فراهم کند و به مدیران اعلام کند طرح‌ها را از طریق متخصصین دانشگاه انجام دهند چرا که جامعه دانشگاهی توان حل مسائل و مشکلات را دارد.

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: پری روز علمای پر استناد دنیا اعلام شدند که ۶ نفر از آنها از دانشگاه یاسوج بودند و از ۲/ تا ۲ درصد در تراز بین‌المللی که در دنیا ۱۰۰ هزار نفر هستند قرار داشتند.

 عریان با اشاره به جایگاه‌های فاخر دانشگاه یاسوج در رنکینگ تایمز، یورونیوز، شانگ‌های و چند رنکینگ دیگر  گفت: در سطح دنیا به چنین جایگاه‌هایی رسیدیم اما کسی در استان برای تلاش‌هایمان آنطور که باید نگفت که دستتان درد نکند.سال قبل دانشگاه چمران اهواز در میان ۱۰۰۰ دانشگاه جهان قرار گرفت و دانشگاه یاسوج در میان ۵۰۰ دانشگاه جهان بود، تمام اهواز را برای این موفقیت چراغانی کردند اما اینجا نمی‌دانند ما به جایگاهی رسیدیم و افتخاراتی داشتیم.

این مسئول بیان کرد: اگر در استان از ظرفیت دانشگاه به صورت تخصصی کمک می‌گرفتیم پلی که پول دادیم  و احداث کردیم تا ۲۰۰ سال عمر کند بعد از ۵ سال با یک زلزله ۵ ریشتری از بین نمی‌رفت یا سیل معمولی ویران نمی‌شد.

عریان ادامه داد: اگر تخصصی به دانشگاه نگاه می‌کردیم گردشگری استان با این همه موهبت الهی علمی‌تر می‌شد و چه بهره‌ای از گردشگری می‌بردیم و با نگاه علمی درآمد سرشاری عاید استان می‌شد‌.

این مسئول در دانشگاه یاسوج بیان کرد: پیشنهاد  می‌کنم به دانشگاه بیشتر اعتماد شود  و در نظارت، مشاوره و اجرای طرح‌ها از دانشگاه بیشتر کمک گرفته شود. تعداد زیادی خانه و ساختمان در مسیر رودخانه احداث شد اگر قبل از احداث از دانشگاه کمک می‌گرفتیم در حادثه سیل آن همه خرابی به بار نمی‌آمد.

عریان که خود یکی از ۶ نفر از دانشگاه یاسوج است که در میان علمای پر استناد جهان قرار گرفته گفت: دانشگاه می‌تواند برای احمد‌زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و خود استان یک اتاق فکر باشد لذا مجددا توصیه می‌کنم به دانشگاه بیش از گذشته اعتماد شود.

وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه در مرحله جنینی هم نیست، با اشاره به در پیش بودن هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش را می‌شود با ۳۰۰ میلیون تومان هم برگزار کرد اما تامین این میزان مبلغ برای هفته پژوهش هم مصیبت‌آور است لذا حوزه اقتصادی استانداری از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این مشکل را رفع کند.

عریان ادامه داد: در حوزه پژوهش نیاز به کار و مطالعه بیشتری است اگر از دانشگاه کمک گرفته شود هزینه ‌ها کاهش و ثروت سر سفره مردم می‌آید.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی، منابع طبیعی، نفت و گاز، آب و گردشگری نیروهای تخصصی و توانمندی در دانشگاه داریم که توصیه می‌کنم از این ظرفیت‌ها استفاده بهتری شود و اگر لازم بود از دانشگاه‌های سایر استان‌ها کمک می‌گیریم تا کهگیلویه و بویراحمد گلستان شود.

وی بیان کرد: با این همه ظرفیت عادت کرده‌ایم و انگار لذت می‌بریم که مدام واژه محرومیت را برای این استان با این همه موهبت الهی به کار ببریم.

اما سید احسان عسگری سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ضعف در استفاده از ظرفیت دانشگاه گفت: پژوهش‌‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود عمدتا بنیادی است و کمتر رویکرد عملیاتی، کاربردی و اجرایی داشته است.

وی افزود: زمانی می‌توانیم از ارتباط میان صنعت و دانشگاه یاد کنیم که پژوهش‌ها کاربردی شده باشند. رویکردی نسبت به پژوهش‌های گذشته داشته باشیم و اینکه پژوهش‌های انجام شده قابلیت اجرایی داشته‌اند یا نه!

وی به برنامه‌ حوزه اقتصادی برای تحول در بخش اقتصاد استان اشاره کرد  و گفت: برای اینکه اقتصاد استان تکان جدی و اساسی بخورد جلسات را در شهرک‌های صنعتی برگزار می‌کنیم که در همه جلسات تیم از دانشگاه یاسوج در کنار ما خواهند بود.

وی بیان کرد: استان نیازمند راه‌اندازی کلینیک در حوزه صنعت است لذا حضور ما در مناطق مختلف صنعتی با تیم از دانشگاه یاسوج همراه می‌شود شاید در زمان کوتاه تاثیر دانشگاه در برنامه‌ها ملموس نباشد اما در بلند مدت همه به توانایی بالای دانشگاه پی خواهند برد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر علم و دانشگاه در بخش صنعت و دستگاه‌ها ساری و جاری نشود در همین جایی که هستیم خواهیم ماند و پیشرفتی نمی‌کنیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا