اصفهان

دانشگاه اصفهان دانشگاه صاحب نامی است/ نظام ایده‌ها و نیازها راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت یاد شهدای سلامت و امنیت اظهار داشت: به آقای طالبی خدا قوت می‌گویم، شخصی که بخش قابل توجه از عمرش را صرف توسعه علمی کشور و دانشگاه اصفهان کرده است و قدردان زحمات او هستیم. 

وی با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه تأکید کرد: وظیفه‌مان این است از اشخاصی که عمر و جوانی‌شان را برای ما و کشور هزینه کردند قدردانی کنیم اگر چه خداوند جبران می‌کند؛ اگر کارهایمان با نیت خالص باشد خداوند جبران می‌کند و چه خوب است اگر اسنان با خدا معامله کند. 

زلفی‌گل عنوان کرد: آقای هرسیج از استادتمام‌های خوشنام دانشگاه اصفهان است و تشکر می‌کنم که این مسؤولیت را قبول کرد و با توجه به تجربیات ملی او فکر می‌کنم تحولات خوبی رقم بخورد و این مسیر را با نگاه متفاوت علوم انسانی پیش ببرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دانشگاه اصفهان دانشگاه صاحب نامی است و انتظارم از این دانشگاه زیاد است؛ بسیاری از استادان کشور دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند و در سال‌های گذشته علیرغم محدودیت‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته و امیدوارم در ادامه این مسیر ادامه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه نیاز است در تقویت رشته‌های علوم پایه و انسانی بکوشیم، گفت: در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین افراد برای رشته علوم انسانی انتخاب می‌شود زیرا قصد دارند مدیریت افراد از جنس خودشان باشند و برای دیگر رشته‌ها از دیگر کشورها نخبه می‌پذیرند. 

زلفی‌گل گفت: رشته‌های علوم پایه و انسانی مانند معدن طلا و دیگر کشورها مثل کارخانه فرآوری طلا هستند و اگر به آن‌ها اهمیت ندهیم شاید نتوانیم مسیر پیشرفت را پیش ببریم، این موضوع دلیلی بر نادیده گرفتن دیگر رشته‌ها نیست. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: علم برای رفاه‌، آسایش و سلامت بشر است؛ سلامت تنها بهوسلامت جسمی محدود نمی‌شود که فقط به پزشک نیاز داشته باشیم و نیاز است برای سلامت روح هم برنامه‌ریری داشته باشیم و رشته‌های کمک کنده بخ این موضوع باید توجه قرار بگیرند. 

وی خاطرنشان کرد: سلامت جسم نیز تنها به پزشکی خلاصه نمی‌شود و اگر رشته‌های فنی و مهندسی به آن‌ها کمک نکنند مسیر پیش نمی‌رود؛ نیاز است همه رشته، ها کنار هم قرار بگیرند اما از برخی آن‌ها غافل شدیم، هر رشته مانند بازیگر شطرنج است و نیاز است به جامعیت علم توجه داشته باشیم که نداریم. 

زلفی‌گل اظهار داشت: انتظار می‌رود وقتی دانشجوی المپیاد مدالی می‌گیرد در همان رشته پیش برود، اما شاهدیم این افراد به‌دلیل آینده شغلی به سمت رشته‌های غیر مرتبط می‌روند و نیاز است برنامه، ریزی خوب و منسجم داشته باشیم و در غیر این صورت شخصیت کشور کاریکاتوری می‌شود. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: نیاز است در آموزش عالی جایی که از بودجه عمومی هزینه می‌شود رشته‌ها طبق نیازهای جامعه باشد، اجازه نداریم با بودجه عمومی هر مقدار رشته و دانشجو می‌خواهیم بپذیریم؛ در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دولتی بحث عرضا و تقاضا است و خودشان هزینه می‌دهند اما در دانشگاه، های دولتی باید به نیازها توجه شود. 

وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی باید علم‌پایه و دانش بنیان باشد و اگر اینگونه باشد با نوآوری و فناوری می‌توانیم نیازهایمان را تامین کنیم، اگر محصولات‌مان بر اساس این نبرد باشد رقابت ناپذیر خواهیم بود و اگر دانش در اختیار همه باشد رقابت‌پذیر خواهد بود و کشوری که قدرت بیش‌تری دارد آن را پیش می‌برد.

زلفی‌گل گفت: منظور از خودکفایی این نیست که خودمان همه چیز را بسازیم بلکه به این معناست به قدری توانمند باشیم بتوانیم تعامل سازنده، تعامل و تکامل هم‌افزا داشته باشیم اما اگر در مسیر علم هزینه نکنیم اقتصاد مقاومتی با مشکل مواجه خواهد شد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اگر می‌خواهیم شعار رهبرمان را اجرا کنیم باید در مسیر علم و فناوری هزینه کنیم. 

زلفی‌گل مطرح کرد: دانشگاه ۲ وظیفه خدمت به جامعه و مرجعیت علمی بودن را دارد؛ رهبر معظم انقلاب بارها به رتبه اول بودنمان در منطقه افخار کرده‌اند، کشورمان با اختلاف بیش از ۲٠ هزار سند علمی از رقیب جلوتر است که علاوه بر حفظ این موضوع باید به‌دنبال ارتقای آن باشیم. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد:در راستای اثرگذاری اجتماعی و خدمت به جامعه نیاز است سیستمی ایجاد کنیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی کشور را طبق نیازهای جامعه هدایت کنیم و در این مسیر با سیستم جدید به نام «نظام ایده‌ها و نیازها» تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را نمایه می‌کنیم و آن را در معرض دید پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌دهیم تا طرح‌های خود را بر اساس آن پیش ببرند و در ادامه از آن‌ها از طریق صندوق آموزش عالی حمایت کنیم. 

وی گفت:  سیستمی ایجاد می‌کنیم تا بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی اندیشمندان را به آن سمت پیش ببریم.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا