خراسان رضوی

دانشگاه به بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبدل شده است

به گزارش برگزیده های ایران از قوچان، جعفر توفیقی امروز در اولین کنفرانس ملی فناوری‌های پیشرفته در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دانشگاه صنعتی قوچان که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی قوچان یک دانشگاه پیشرو در آموزش و پژوهش و کارآفرین تبدیل‌ شده است و باید منشأ تحولات در توسعه محلی و ملی قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی در معرض تحولات متنوع و گوناگون قرار دارند، گفت: انتظارهای جامعه از دانشگاه این است که دانشجو شایستگی‌های متنوع و توانمندی داشته باشند زیرا دیگر دانش تخصص مطرح نبوده بلکه باید استعدادها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها رشد پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموخته‌های دانشگاهی رو به رشد، مسؤولیت‌پذیر، متعهد به توسعه پایدار و دارای توانایی مدیریت کسب‌وکار شده‌اند، تصریح کرد: نظام آموزشی گسترش‌یافته و نیازمند پژوهش بنیادی است، بنابراین امروز می‌خواهند دانشگاه پژوهش کاربردی انجام داده و مشکلات صنعت و جامعه را حل کند.

توفیقی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محور توسعه پایدار قرار بگیرد، افزود: در حوزه توسعه و فناوری حضور دانشگاه و آینده‌نگری آن مهم و ضروری است و باید در زمینه فناوری‌های نوظهور پژوهش انجام دهد تا در تحولات بزرگ نقش‌آفرینی کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور صنعت و بخش خصوصی را در کنار دولت یک بازیگر اصلی در جامعه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: امروز از آموزش و پژوهش پایدار سخن به میان آمده و دانشگاه هم به یک بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تبدیل‌ شده است و انتظار می‌رود محور توسعه و تحول نیز قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه در اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت نفت، دانشگاه محور توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دارد، افزود: امروز تمام انتظارها از دانشگاه به‌جا و درست بوده زیرا راه‌حل مشکلات امروز از مسیر دانش عبور می‌کند و هیچ چالشی نیست که راه‌حل غیردانشگاهی داشته باشد و دانشگاه در همه‌ چیز نقش ایفا می‌کند.

توفیقی تأکید کرد: امروز جهان با چالش‌های فراگیر و معضل‌های جدی روبه‌رو بوده و سیاستمداران و قانون‌گذاران چاره‌ای جز تکیه به دانش و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای مشکل‌گشایی ندارند، البته در این میان انتظار می‌رود دانشگاه‌ها نیز دانش‌آموختگان در طراز جهانی تربیت کنند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور بیان کرد: باید دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای فعالیت کنند که مردم اطراف آن منطقه یا شهر محل قرارگیری آن اگر یک هفته دانشگاه نبود خلأ آن را حس کنند یا اگر صنعتی توسعه پیداکرده و شهر و اقتصاد محلی پیشرفت کرد، بدانند که دانشگاه محور اصلی آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه تحول جزو سیاست‌های اصلی دانشگاه‌ها است و روزبه‌روز این رسالت‌ها متنوع می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها باید در نظام حکمرانی خود تجدیدنظر کنند، زیرا مدیریت‌های قبلی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را مدیریت کرده اما امروز باید روش‌های یادگیری به سمت تربیت انسان‌های خلاق برود.

توفیقی خلاقیت و نوآوری را کلیدواژه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و اظهار کرد: امروز اولین گام استقلال در دانشگاه و مدیریت آن بوده که این در قانون برنامه چهارم در عمل تصویب‌ شده اما پیاده‌سازی آن دارای موانع و مشکلاتی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان هم باید در نظام حکمرانی خود تجدیدنظر کرده و اعضای هیأت علمی در تفکر، فرهنگ و قابلیت‌ها بازسازی و بازبینی انجام دهند، تصریح کرد: امروز نظام برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی و درسی باید متحول شود تا دانشگاه‌ها در معرض انتظارهای وسیع قرار گیرند.

وی تأکید کرد: دانشگاهیان باید آماده تحول بوده و در سازگاری با این محیط منعطف باشند تا علاوه بر مشکل‌شناسی، با ارائه راه‌حل پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

ارسال ۸۰ مقاله به اولین کنفرانس ملی فناوری‌های پیشرفته در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

دبیر اولین کنفرانس ملی فناوری‌های پیشرفته در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز در این نشست علمی ـ تخصصی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های انجام‌ شده با پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: امروز فرصت تحقیقات و آموزش و پژوهش فراهم‌ شده و مجوز برگزاری چهار کنفرانس ملی در سال جاری و یک کنفرانس بین‌المللی برای سال ۱۴۰۱ این دانشگاه اخذ شده است.

سیدمسعود موسوی کندومال با اشاره به ارسال ۸۰ مقاله برای دبیرخانه این کنفرانس از دانشگاه‌های مختلف تهران، فردوسی مشهد، کاشان و دیگر مؤسسات آموزش عالی کشور، بیان کرد: اقتصاد و بهره‌وری صنعت نفت، مهندسی مخازن، کاربرد نانو فناوری در بهبود خواص سیالات و سنگ‌های مخزن، مشکلات حفاری، چالش‌ها بخش بهره‌برداری و تولید گوشه‌ای از محورهای اصلی این همایش به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات ارتباط با صنعت فراهم شدن ارتباط‌گیری با پالایشگاه خانگیران یا پتروشیمی بجنورد بود و این ارتباط‌های مؤثر موجب حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا