اجتماعی

درآمد حاصل از تخفیف عوارض صرف مناطق محروم شود

به گزارش خبرنگار شهری برگزیده های ایران،‌ ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه « اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» اظهارداشت: ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران است که حالا یک لایحه یک فوریتی آورده و می‌خواهد ۱۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان آن را کم کند یعنی به سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان برساند. 

وی ادامه داد: نکته سوم این است که در بودجه سال ۱۴۰۰ تبصره‌ها و ردیف‌ها با هم ادغام شده و ۴۸ هزار میلیارد تومان شده است یعنی افزایش قابل توجه و فوق العاده‌ای نداشته است. در گذشته ردیف بودجه داشته و تبصره‌ها هیچگاه جمع نمی‌شد که به ردیف بودجه‌ها اضافه شود.

این عضو شورای شهر ادامه داد: این بار شورای پنجم در سال ۱۴۰۰ ردیف های بودجه و ردیف های تبصره را با هم جمع کرده و بودجه را ۴۸ هزار میلیارد تومان کرده است. سوالم این است تکلیف تبصره ها چه خواهد شد؟ خواهش من  این است بحث‌های فنی و تخصصی را به طور کامل توضیح دهید تا ما در هاله‌ای از ابهام رأی ندهیم.

وی همچنین در جریان بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران»  گفت: موضوع اول پیوست عدالت این لایحه است. ما در حال حاضر حقی از شهر را می بخشیم، یعنی ۲۵ درصد از عوارضی که باید به شهر تهران پرداخت شود تا توسعه پیدا کند و ابزار مالی داشته باشد. باید مشخص شود این حق به چه کسانی بخشیده می‌شود؟

امانی اضافه کرد: ما اعلام کردیم که شهرداری گزارشی ارائه دهد که در این دو ماهی که از اعمال تخفیف گذشته چه مناطقی از این تخفیف بیشتر برخوردار شدند و چه مناطقی کم‌تر. آیا دوباره به سمت بی‌عدالتی و افزایش فاصله جنوب و شمال میرویم یا به سمت عدالت؟ من پیش‌بینی ام این است که ۲۵ درصد از حق مردم محروم جنوب تهران را به شمال تهران می‌دهیم؛ به آن‌هایی که پول بیشتری دارند و باید عوارض بیشتری پرداخت کند. 

این عضو شورا ادامه داد: دوم اینکه؛ اگر قرار است هر سال این روند تکرار شود، در بودجه عوارض را افزایش ندهیم، بودجه را افزایش داده و  مردم مراجعه نمی‌کنند، باز ۲۵ درصد کاهش می‌دهیم که مراجعه کنند
پیشنهادم این است که تبصره‌ای اضافه شود،  شهرداری حساب باز کند و آورده‌ محل لایحه به آن حساب رفته و فقط صرف مناطق محروم و جنوب تهران شود. در زمان مدیریت شهری اسبق که ما تخفیف می‌دادیم ساخت و ساز در تهران رونق داشت. وقتی ما ۲۵ درصد تخفیف می دادیم همه مردم از آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر قیمت ساخت مسکن به قدری بالا رفته که فقط کسانی که میلیاردر هستند می‌توانند خانه بسازند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا