لرستان

درددل با مخترعی که در سطح بین المللی درخشید اما در داخل کشور دیده نشد

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان_ سمیرا عزیزی؛ برترین‌های علمی و نخبگان در هر کشوری سرمایه محسوب شده و مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند. در کشور ما نیز از این دست افراد کم نیستند و بارها اخباری از اختراع و ابداعات جوانان ایرانی می‌شنویم که با وجود تحریم‌ها و کمبودها، دست به ابتکار و نوآوری می‌زنند و در این راه تحسین همگان را برمی‌انگیزانند.

برخی از این نخبگان اما در نهایت به یک اجماع یعنی عدم استقبال دستگاه‌های ذی‌ربط و نهادهای مسوول می‌رسند و تنها مزد زحمت‌شان، سرخوردگی خواهد بود که در ادامه به ناچار شاهد مهاجرت این قشر سرآمد علمی یا فروختن حق امتیاز اختراع‌شان به شرکت‌های خارجی هستیم.

نکته قابل توجه این است که بعضا طرح‌ها و ایده‌های بومی بعد از صنعتی‌سازی در آن سوی آب‌ها با قیمتی به مراتب بالاتر توسط همان‌هایی که مبتکران داخلی را با بی‌مهری از خود راندند خریداری می‌شود.

تنها برای یک طرح نشان نقره، برنز و دیپلم افتخار از وزارت دفاع روسیه گرفتم

مجتبی نوروزی‌‌زاده جوان اهل خرم‌آباد و ۳۴ ساله یکی از این افراد است که مدرک کاردانی الکترونیک و کارشناسی IT دارد. نوروزی‌زاده طراح محصول، محقق و تحلیل‌گر تجربه کاربری و طراح رابط کاربری بوده و در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اجتماعی، الکترومکانیک، اینترنت اشیا و مهندسی معکوس فعالیت کرده و همچنین هنرمند خلاق در زمینه‌های دوبُعدی و سه بُعدی است.

وی با اشاره به مهارت‌ها و توانایی خود می‌گوید: قادر به تعمیر، پشتیبانی و نگه‌داری از بُردها و سیستم‌های الکترونیکی هستم و همچنین توانایی کافی در عیب‌یابی سیستم‌های الکترونیکی و PCB، طراحی و ساخت PCB و Schematic با استفاده از نرم افزارهای تخصصی همانند Dip Trace ، Cadence Allegro PCB Design، Proteus و Eagle و تجربه کاری در زمینه نصب و پشتیبانی از UPS، دوربین‌های مداربسته (CCTV) و درب‌های اتوماتیک را دارا هستم. همچنین توانایی کافی در خواندن دیتاشیت قطعات الکترونیکی، نقشه‌خوانی و راهنمای اسمبل سیستم‌های الکترومکانیکی را دارم.

 

 
این مخترع لرستانی از دیگر مهارت‌های خود به توانایی کار با AutoCAD Electrical  و EPLAN Electric جهت طراحی پروژه‌های برق و الکترونیک اشاره می‌کند و در ادامه می‌افزاید: همچنین آشنایی کامل کار با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری را دارم.

نوروزی‌زاده در ادامه بیان‌ می‌کند: توانایی کار با سیستم‌های عامل، طراحی وب‌سایت، تحلیل و آنالیز ایده و پیاده‌سازی استراتژی تجربه کاربری برای گروه‌های استارتاپی نیز از دیگر تخصص‌هایی است که با آن‌ها آشنایی کامل دارم.

 

برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی مشکل سربازی داشتم

این مخترع خرم‌آبادی در ادامه می‌گوید: از سال ۸۰ کارم را با اختراع و ابداع در زمینه‌های الکترونیک و مکاترونیک آغاز کردم اما به خاطر داشتن مشکل سربازی نتوانستم در جشنواره‌های خارج از کشور حضور داشته باشم.

وی با بیان اینکه تنها در جشنواره”تسلا فست” توانستم به صورت غیر‌حضوری شرکت کنم، افزود: در این جشنواره یک نشان برنز، نقره و دیپلم افتخار از وزارت دفاع روسیه گرفتم که تمام این‌ها به خاطر یک طرح در بخش‌های مختلف بود.

نوروزی‌زاده خاطرنشان می‌کند: همچنین با همکاری دوستان در مسابقاتی مانند خودروهای الکتریکی دانشگاه‌ها شرکت کردیم و اولین خودروی دانشگاه آزاد کمالوند را با همکاری دوستانم در رشته مکانیک ساختیم و با آن مسابقاتی را نیز بردیم.

 

اختراع ما با وجود کسب مقام، مورد استقبال قرار نگرفت

این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه خورویی که ساختیم علی‌رغم کسب مقام، مورد استقبال قرار نگرفت، ادامه می‌دهد: برای همین سعی کردیم محصولات مختلف در زمینه‌های الکترونیک، نورپردازی و لوازم داخلی منزل را تولید کنیم اما در قسمت مجوزها با مانع‌تراشی‌های زیادی مواجه شدیم و کسی هم حاضر به حمایت مالی از ما نشد.

وی می‌گوید: برای رسیدن به اهدافم، در طول مسیر فقط از جیب خودم هزینه کردم و در حال حاضر نیز به تیم‌های استارتاپی که نیاز به مشاوره دارند یا دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند کمک می‌کنم.

نوروزی‌زاده تصریح می‌کند: روی ایده‌های این افراد، خودم هزینه کرده و یا به سرمایه‌گذار مناسب وصل‌شان می‌کنم.

این نخبه خرم‌آبادی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون در کنار این کار، روی رمزارزها هم کار می‌کنم و تجارت و معامله در بسترهای بین‌المللی را انجام می‌دهم.

هر جا که سر زدم تنها به دنبال رزومه‌سازی برای خود بودند

وی با بیان اینکه دیگر از هیچ کسی توقعی ندارم، اضافه می‌کند: تمام سیستم‌های دولتی و خصولتی که طی این ۱۷،۱۸ سال با آن‌ها مراوده داشتم تنها به دنبال رزومه‌سازی کاغذی بودند و هیچ فعالیت واقعی و قابل لمسی انجام نمی‌دادند؛ در آخر هم متوجه شدم که به دنبال این بخش‌ها رفتن تنها تلف کردن وقت است.

نوروزی‌زاده با یادآوری اینکه وضعیت نگاه به حوزه تولید، استارتاپ و تکنولوژی بد شده و دیگر کم‌تر کسی انرژی خود را برای این‌گونه فعالیت‌ها هزینه می‌کند، ادامه می‌دهد: من هم تمامی فعالیت‌هایم را به صورت بین‌المللی پیگیری می‌کنم تا درگیر بروکراسی اداری و هدر رفت زمان نشوم.

وی بیان می‌کند: به خاطر سختی‌هایی که خودم کشیدم سعی کرده‌ام مسیر بقیه را کوتاه‌تر کنم برای همین تجربیاتم را در اختیارشان می‌گذارم و تقریبا نزدیک به سه سال است که به صورت رایگان به افراد مختلف مشاوره می‌دهم تا کمکی به مردم کرده باشم اما یک دست صدا ندارد.

در پایان باید گفت که عدم حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی مسئله‌‌ای جدی است؛ این وضعیت هر چه سریع‌تر باید با بررسی بیش‌تر بهبود بخشیده شود. برای همین نیازمند ارائه راهکار و توجه ویژه مسوولان هستیم چراکه بی‌توجهی به این موضوع تبعات بسیاری برای کشور دارد.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا