علمی و فناوری

درون ابرموشک استارشیپ ایلان ماسک پیش از پرواز آزمایشی فضایی/ عکس

درون ابرموشک استارشیپ ایلان ماسک پیش از پرواز آزمایشی فضایی/ عکس

این موشک ۳۳ موتوری با نزدیک به ۱۲۱ متر ارتفاع بزرگترین شاهکار این میلیاردر عجیب و غریب تاکنون است. نخست تاییدیه نظارتی ایالات متحده از اداره هوانوردی فدرال (FAA) باید پیش از هرگونه تلاش برای پرتاب ایمن صادر شود.

ماسک روز پنجشنبه در توئیتر اعلام کرد:”اسپیس ایکس تا چند هفته دیگر آماده پرتاب استارشیپ خواهد بود سپس زمان پرتاب به تایید مجوز از سوی اداره هوانوردی فدرال بستگی خواهد داشت. با فرض این که صدور تاییدیه چندین هفته به طول انجامد اولین تلاش برای پرتاب نزدیک به پایان هفته سوم آوریل خواهد بود”.

اظهار نظر ماسک اشاره‌ای به روز پرتاب برای تاریخ ۲۰ آوریل دارد که برای برخی با عنوان ۴/۲۰ شناخته می‌شود. بسیاری بر این باورند که این ادای احترامی است به استفاده ماسک از حشیش که او در برنامه پادکست “جو روگان” در سال ۲۰۱۸ میلادی آن را به شکلی همراه با بدنامی فاش کرد.

اولین پرتاب مداری نسل بعدی فضاپیما قرار است در تاسیسات استاربیس آن شرکت در تگزاس انجام شود. استارشیپ موشک ۳ میلیارد دلاری است که قرار است در حوالی سال ۲۰۲۵ میلادی به سیاره ماه ارسال شود و در نهایت انسان‌ها را در دهه ۲۰۳۰ میلادی به سیاره مریخ انتقال دهد. با این وجود، ماسک حتی مطمئن نیست که آن موشک در اولین اجرای آزمایشی خود به سیاره زمین می‌رسد یا خیر.

ابرموشک استارشیپ

ماسک هفته گذشته در کنفرانس فناوری، رسانه و ارتباطات مورگان استنلی ۲۰۲۳ گفته بود: “من نمی‌گویم که به مدار می‌رسد، اما هیجان را تضمین می‌کنم. خسته کننده نخواهد بود”.

نگرانی‌های پیرامون این پروژه قابل انتظار است، زیرا این پروژه شامل تلاش برای رساندن بلندترین موشکی است که تاکنون به فضا رسیده است.

ماسک گفته بود: “این یک برنامه بسیار دشوار است. موشک تقریبا دو و نیم برابر نیروی رانش “زحل وی” (یک وسیله پرتاب فوق سنگین آمریکایی بود که توسط ناسا تحت برنامه آپولو برای اکتشاف انسان در ماه توسعه یافت) می‌باشد. بنابراین، اگر زمانی به مدار برسد بزرگترین موشکی خواهد بود که به مدار خواهد رسید.کلید گسترش حیات فراتر از زمین یک موشک مداری است که کاملا قابل استفاده مجدد باشد. با توجه به محدودیت‌ها این یک مشکل بسیار سخت است. زمین جوی غلیظ و گرانش قوی دارد انجام این کار به سختی امکان پذیر اس، به همین دلیل پیش‌تر انجام نشده بود”.

ابرموشک استارشیپ

ماسک افزود: “امیدواریم بیش از ۵۰ درصد احتمال برای رسیدن به مدار وجود داشته باشد”. او افزوده بود که احتمال زیادی وجود دارد که پرتاب آزمایشی به یک انفجار آتشین ختم شود.

استارشیپ برای انتقال ۱۰۰ نفر از زمین به ماه و مریخ طراحی شده است. سفر به سیاره مریخ حدود هفت ماه به طول می‌انجامد بدان معنا که فضاهایی برای زندگی اعضای خدمه درون استارشیپ وجود خواهد داشت.

با این وجود، تا زمانی که اثبات نشود استارشیپ دست کم می‌تواند به مدار برسد هنوز هیچ توضیحی مبنی بر اینکه چگونه خواهد بود وجود نخواهد داشت. این موشک از همان ابتدا به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند بیش از ۱۰۰ تن محموله را به مریخ و ماه حمل کند.

این بدان خاطر است که موشک می‌تواند همه آن چه برای ایجاد کمپ‌های پایه ای‌ها از سیاره مورد نیاز است را ذخیره کند.

استارشیپ نه تنها بلندترین موشکی است که تاکنون به پرواز درآمده و با عنوان تقویت کننده فوق سنگین شناخته می‌شود بلکه قوی‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده و می‌تواند تا ۷.۶ میلیون کیلوگرم نیروی رانش ایجاد کند.

این تقریبا دو برابر رکورد فعلی سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) است. استارشیپ برای اجرای قرارداد ۱.۱۵ میلیارد دلاری با ناسا به منظور انتقال فضانوردان به ماه به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس در حال توسعه است.

استارشیپ ابزاری حیاتی برای کمک به ماسک به منظور تحقق رویاهایش برای رساندن انسان به مریخ است به همین دلیل است که او در وهله نخست اسپیس ایکس را تاسیس کرد.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا