اخبار روز

درگیری اردوگاه عین الحلوه؛ ردپای اسرائیل در اختلافات گروه‌های فلسطینی/گزارش اختصاصی

درگیری اردوگاه عین الحلوه؛ ردپای اسرائیل در اختلافات گروه‌های فلسطینی/گزارش اختصاصی

– اخبار بین الملل –

به گزارش سایت عربی خبرگزاری برگزیده های ایران، در پی ترور ابواشرف العرموشی، از اعضای ارشد فتح میان اعضای این گروه و گروه سلفی جند الشام درگیری‌های خشونت‌باری در هفته‌های اخیر به وجود آمده است. در این میان افزایش سطح خشونت‌ها باعث ترک اردوگاه از سوی ۶۰ درصد از ساکنان آن، شده  است. همچنین نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد هم موقتاً عملیات کمک‌رسانی به ۵۰ هزار نفر آواره اردوگاه عین الحلوه را به حالت تعلیق درآوردند. گفته می‌شود رژیم اسرائیل در تحریک این درگیری ها نقش مستقیم دارد.

 

.

 

به دلیل شدت درگیری‌ها و تداوم یافتن آن، ارتش لبنان که مسیرهای اصلی منتهی به اردوگاه عین الحلوه را به کنترل خود درآورده، به این ترتیب رفت و آمد خبرنگاران به این اردوگاه نیز محدود شده است.

انتظار می‌رود درگیری میان سلفی‌ها و فتح باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت مذاکرات میان گروه‌های فلسطینی شود و بر اختلافات آنها بیفزاید. به این ترتیب احتمالاً چشم‌انداز به نتیجه رسیدن نشست قاهره میان این گروه‌‎ها تضعیف خواهد شد.

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر فشار زیادی را به تشکیلات خودگردان برای کنترل اردوگاه عین الحلوه لبنان وارد کرده و خواستار جلوگیری از نفوذ دیگر ایدئولوژی‌ها و گروه‌ها در میان فلسطینیان ساکن این اردوگاه شده است.

در این میان یکی از شاهدان عینی با اشاره به ترس و وحشت ناشی از این درگیری‌ها برای کودکان و دیگر ساکنان اردوگاه گفت: «ما این را دوست نداریم. ما همه فلسطینی هستیم و همدیگر را دوست داریم، همه برادریم. اصلا از این شرایط راضی نیستیم. ما یه راه حل می خواهیم.»

کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , لبنان ,

وی همچنین افزود: «فرار کردیم . خوابیده بودیم، از دست تیرها فرار کردیم . زیر تیرها بودیم . بچه ها خوابیده بودند. پا برهنه فرار کردیم . با بچه ها اینجا آمدیم . بیماری قند خونم تشدید شد. به خدا قسم گریه می کردیم، ترس و وحشت داشتیم، می گفتیم الان است که تیر به ما اصابت کند. این طور نمی شود. خدا باید به دادمان برسد.»

دومین شاهد عینی نیز در گفت‌وگو خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران به این موضوع اشاره کرد که چند بار به ساکنان اردوگاه گفته شده درگیری‌ها به پایان رسیده اما دیگر بار تیراندازی از سر گرفته شده است: «چه بگویم، نمی فهمند که اینجا بچه های کوچک هستند. اصلا به این چیزها توجه نمی کنند. تصور کنید که شیشه ها روی سر ما خرد شدند. تاکنون بارها چنین درگیری هایی در اردوگاه رخ داده بود اما ما در خانه می‌ماندیم و بیرون نمی آمدیم. اما این بار گلوله ها و خمپاره ها به محله ما اصابت کردند. مجبور شدیم از خانه بیرون بیاییم. همسایه ها هم بیرون زدند. به خدا نمی دانم چگونه رسیدیم اینجا. به ما می گفتند، چیزی نیست، اما صدای گلوله ها و خمپاره ها را می شنیدیم. باور کنید نمی دانستیم به سالم به مسجد می رسیم یا نه.»

کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , لبنان ,

در همین راستا ریاض ابو العینین، رئیس بیمارستان محمود الهمشری در اردوگاه عین الحلوه تصریح می کند: «از ابتدای درگیری ها ۶۶ مجروح به بیمارستان محمود الهمشری منتقل شدند. جراحات این افراد، اغلب کم یا متوسط بود، مواردی وضعیت بحرانی و وخیم هم داشتیم که به اتاق های عمل منتقل شدند. اوضاع این زخمی ها هم اکنون خوب و شرایط‌شان پایدار است.»

کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , لبنان ,

این درگیری ها منجر به کشته شدن ۱۳ نفر، زخمی شدن ۸۵ نفر و تخریب ۷۰۰ خانه و آواره شدن ۳ هزار فلسطینی از اردوگاه شده است.

 

هیئت حماس اوضاع امنیتی عین الحلوه را با حزب الله بررسی کرد
درخواست جهاد اسلامی برای توقف درگیری‌ها در عین الحلوه
برقراری آرامش شکننده در اردوگاه «عین الحلوه»

 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا