آذربایجان شرقی

در تبریز از حضور گردشگر می‌ترسیم!

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، روح الله دهقان‌نژاد امروز در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری گردشگری و بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: امروز بحث گردشگری برندی است که از باب اقتصادی و درآمدزایی مورد توجه بسیاری از کشورها در جای جای جهان است.

وی اضافه کرد: همیشه از ترکیه و موفقیت این کشور در گردشگری اسم برده شده است اما ظرفیت موجود در کشور ما ظرفیت بسیار بالایی است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دهقان‌نژاد ضمن اشاره به برخی از محل‌های حضور گردشگران گفت: متاسفانه با وجود اینکه ظرفیت‌های بزرگی به برخی از افراد داده شده و هیچ بهره‌برداری از این اماکن، جهت کسب درآمد نمی‌شود.

وی  افزود: خانه‌های تاریخی بسیاری در دست ماست که متاسفانه نمی‌توانیم حتی این خانه‌ها را در سطح کشور خودمان به کسی بشناسانیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ذائقه‌ خوش خوراکی مردم شهر تبریز و اهمیت به نوع غذاهای پخته شده در این شهر است که می‌توان از مزه‌های خاص این غذاها برند ایجاد کرده و گردشگر جذب کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در تبریز از حضور گردشگر می‌ترسیم و نحوه برخورد با مسافرانی که قصد خرید دارند و از این طریق به لحاظ مالی برای شهر صرفه اقتصادی دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ضمن انتقاد از ادغام سازمان گردشگری با سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی تصریح کرد: اینجا سوالی مطرح است که با ادغام سازمان حیاتی همچون گردشگری و ایجاد سازمانی فربه در نتیجه آیا عملکرد مورد لزوم را از سازمان تازه تاسیس شاهد خواهیم بود؟

دهقان‌نژاد با اشاره به گزارش ارائه شده یادآور شد: باید برای تبریز باکس مشخصی در حیطه اقدامات موثر در حوزه گردشگری آماده شود و با این موارد نوشته شده در مورد گردشگری تبریز نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

وی اضافه کرد: باید با ۱۰-۱۵ کارشناس گردشگری کار کارشناسی انجام دهیم و اقدامات شهرهای همسان را بررسی و پیاده‌سازی کنیم.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه این برنامه‌ای پنج ساله است، متذکر شد: در این میان نگاه تبریز و شهروندان به گردشگری و گردشگر را نیز باید تقویت کنیم.

دهقان‌نژاد گفت: با همکاری دیگر ارگان‌های همسو، به‌صورت چندجانبه در ایجاد و تغییر برخی عادت‌ها و نگاه‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به تاثیر جریان هنر و تبلیغات افزود: این تاثیرگذاری را می‌توان از جریان و هنر با ساخت انیمیشن و فیلم و … ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار اضافه کرد: در خصوص موزه استاد سرابی، متاسفانه در ارزیابی از موزه استاد سرابی بسیار قیمت نازلی گذاشته شده که میراث فرهنگی به این موزه ارزش بیشتری قائل است.

سیدکاظم زعفرانچیلر افزود: ما در بحث کار ۲ نوع رفتار داریم، استراتژی و تاکتیک، موارد ذکر شده در خصوص گردشگری هر  ۲ نوع را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه گزارشات به‌صورت مکتوب به اعضا جلسه نیز ارائه شود،  تاکید کرد: در صورت عدم ارائه مکتوب موضوعات مورد بحث در جلسه، فرصت تمرکز در خصوص مباحث را از میان می‌برد.

احد صادقی،  عضو شورای شهر تبریز، گفت: شهرداری مجموعه‌ای است که خود درآمد کسب کرده و بر اساس آن بودجه مورد نیاز شهر را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه درآمد محدود و نیازها بی‌شمار است، تصریح کرد: اگر نیازها را اولویت‌بندی نکنیم  نمی‌توانیم به جایی برسیم.

صادقی ادامه داد: این برنامه، برنامه‌ای جامع و تکمیل است اما بر اساس اولویت دسته‌بندی نشده است.

وی با اشاره به موضوع کمبود بودجه اضافه کرد: در این خصوص می‌توان پروژه‌های مرتبط با مباحث گردشگری را در بودجه‌های عمرانی جایگزین کرد و یا برخی مناطق را معین اجرای این پروژه‌ها کرد.

صادقی با بیان اینکه آنچه بیش از موارد دیگر مدنظر است، مدیریت گردشگری است و نه ورود به احداثات و موضوعات مرتبط با ساخت و سازها، بیان داشت: تصور می‌کنم در حوزه گردشگری این مقدار بودجه مورد نظر بهتر است تنها به مدیریت گردشگری تخصیص یابد و نه احداثات احتمالی.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از دیگر سازمان‌ها و معاونت‌ها نیز می‌توانند در اجرای برنامه‌های گردشگری مثمر ثمر باشند و باید به اقتصاد گردشگری توجه ویژه شود.

با موضوع گزارش اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز پیرامون نقشه راه گردشگری تبریز با در نظر گرفتن طرح فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای صنعت گردشگری تبریز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در این خصوص گزارشی ارائه کرد.

همچنین در ادامه رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار افزود: برخی برنامه‌ها و اقدامات در زمینه ایجاد زیرساخت‌های شهری برای جذب گردشگر، در قالب مگا پروژه‌ها، در دست بررسی است که طی هفته آتی، اقدامات نهایی آن صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا