اجتماعی

در راستای مطالبه حاج قاسم‌، «فرمانده مقاومت» به میدان آمد/ آغاز نبرد گیمرها با تروریست ها

برگزیده های ایران – سعیده اسدیان: از سال گذشته تاکنون صنعت بازی ایران با اتفاقات خوبی مواجه شده، اتفاقاتی که باعث تحولی عظیم در بازار بازی های رایانه ای شده است.

نخستین اتفاق ۳۰ آذرماه سال ۹۹ رقم خورد، رونمایی از بزرگترین پروژه تاریخی ـ مذهبی ایران در حوزه بازی‌های رایانه‌ای که در کمتر از ۲ ماه چشم هر بیننده ای را خیره کرد.

«کیان» در«مختارنامه» داوود میرباقری، این بار در«سفیرعشق» در قد و قامت «مهران» حاضر شد تا گیمر را همراه  داستان خود کرده و او را به کوفه سال ۶۱ هجری و هنگامه حضور حضورمسلم بن عقیل(ع) در این شهر ببرد.

«سفیرعشق» یک بازی اکشن سوم شخص در سبک Hack and slash، است که نسخه اول آن روی پلتفرم PC منتشر شد، یک بازی شمشیری قصه گو که به گفته سازنده آن همان دلیلی است که بازی «سفیرعشق» را برای مخاطب جذاب کرده است.

پس از ۹ ماه بازی «مختار؛ فصل قیام» دومین نسخه از سه گانه سفیر عشق در مسیر رونمایی قرار گرفت،‌ یک بازی پر هیجان که روایتگر قیام مختار ثقفی از سلول های ابن زیاد تا سفر به مکه و آغاز قیام و پیروزی آن بود.

 این اثر در سبک اکشن سوم شخص شمشیری تولید شده و دارای ۱۲ مرحله و بیش از ۶ ساعت گیم پلی است و در مقایسه با نخستین محصول این تریلوژی پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

و حالا وقت رونمایی از جدیدترین محصول مؤسسه منادیان است، یک بازی هیجان انگیز از رشادت مدافعان حرم با فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی.

«فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» یک بازی در سبک تیراندازی اول شخص (First Person Shooter) است که برای ساخت آن از موتور قدرتمند آنریل انجین استفاده شده، که بسیاری از بازی‌های روز جهان به وسیله آن ساخته ‌شده‌اند. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی تنوع بالای محیط‌های آن و وجود فصول مختلف در بازی است.
این بازی دارای محیط‌های شهری، بیابانی، جنگلی، نیروگاه، روستاها و پایگاه‌های تروریستی است. روایت بازی در سه فصل پاییز، زمستان و بهار جریان دارد.

این اثر محصول مؤسسه منادیان مرکز متنا سازمان فضای مجازی بسیج است که به زودی وارد بازار خواهد شد.

به همین جهت با مهدی جعفری جوزانی تهیه کننده این پروژه و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری منادیان به گفت و گو نشستیم تا در خصوص بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» که قرار است روز پنجشنبه رونمایی شود، بیشتر برایمان بگوید. 

فارس: استقبال مخاطبان از بازی فصل انتقام چطور بود؟

جعفری: بازی «مختار؛ فصل انتقام» در مقایسه با بازه زمانی که سفیر عشق وارد بازار شد استقبال بیشتری داشت که البته دلیل آن اعتباری بود که بازی سفیر عشق برای این سه گانه ایجاد کرده بود، هرچند که ما در این بازی با چالش های رسانه ای بیشتری مواجه بودیم.

فارس: چه چالش هایی؟

جعفری: خب خیلی ها این انتقاد را داشتند که چرا ما به سراغ تاریخ عربی رفته ایم در حالی که تلاش کردیم به همه بگوییم ما نه کاری به تاریخ عرب داریم و نه کاری به تاریخ ایران بلکه به دنبال نمایش تاریخ اسلام هستیم.

البته این انتقادات بعد از رونمایی از سفیر عشق هم مطرح شد اما با رونمایی بازی «مختار؛ فصل قیام» شکل جدی تری به خود گرفت.

فارس: قطعاً افزایش کیفیت بازی در «مختار ؛ فصل قیام» هم در استقبال مخاطب بی تأثیر نبود، درست است؟

جعفری: بله، اصلاحاتی که بعد از انتشار سفیر عشق روی بازی داشتیم و توجه به انتقاد مخاطبان، اقبال عمومی را بیشتر کرد، این ها نتیجه احترام به مخاطب است.

فارس: ایده بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» چگونه شکل گرفت؟

جعفری: اوایل سال ۹۸ و در راستای مطالبه حاج قاسم از بچه های فرهنگی هنری مبنی بر روایت گری درست از اتفاقات بین مدافعان حرم، تصمیم گرفتیم بنا بر حوزه فعالیت خود یک بازی با موضوع مدافعان حرم بسازیم و دوست داشتم که خود سردار بزرگ حاج اسم سلیمانی هم برای رونمایی از این بازی حضور داشته باشند اما در گیر و دار فکر کردن در مورد سوژه و مقدمات کار، ایشان به شهادت رسیدند. این اتفاق شوک بزرگی را به تیم ما وارد کرد.

در همان ایام شهادت، مقام معظم رهبری در بیانات خود در نمازجمعه تهران به بیان خاطره ای از سردار سلیمانی پرداختند که مربوط به رشادت های ایشان در منطقه ای می شد که تحت محاصره ۳۶۰ درجه ای دشمن بود اما سردار با بالگرد وارد می شوند و با کمک نیروهای مردمی محاصره را می شکنند.

برای من که هم گیمر هستم و هم بازی ساز، این خاطره یک خاطره گیمی بود و به ذهنم رسید که خوراک خوبی برای تهیه بازی است.

بعد از تحقیقات اولیه متوجه شدم که این اتفاقات مربوط به منطقه ای به نام آمرلی بوده ، جایی که ۱۰ ماه در محاصره ای سخت و پیچیده قرار داشته و پس از این مدت در سخت ترین لحظات حاج قاسم در نهایت شجاعت با بالگرد وارد شده و محاصر را می شکند.

فارس: ایده اولیه خودتان پیش از شنیدن خاطره مقام معظم رهبری چه بود؟

جعفری: ما خودمان به دنبال این بودیم تا روایتگر محاصره منطقه نبل الزهرا باشیم، جایی که در نهایت با رشادت بچه های مدافع حرم آزاد شد اما پس شنیدن خاطره رهبر انقلاب، طرح را تغییر دادیم.

فارس: چقدر زمان برد تا ساخت بازی نبرد آمرلی به پایان برسد؟

جعفری: تقریباً ۲ سال و ۴ ماه زمان برد تا ما با همراهی یک تیم ۴۰ نفره کار را به اتمام برسانیم. در نهایت اوایل تابستان امسال کار تولید به پایان رسید، البته ما زمانی را هم برای تست و دی باگ در نظر گرفتیم.

فارس: گیمر در فرمانده مقاومت به جای چه شخصیتی بازی می کند؟

جعفری: قطعاً گیمر جای خود حاج قاسم نخواهد بود، در واقع برخلاف سایر محصولاتی که در این فضا تولید شده ما بنا نداشتیم تا شخصیت حاج قاسم دست مایه بازی شود، به همین جهت یکی از اهالی شهر آمرلی که در حادثه ای شوک آور از حمله داعش، همسر و دو فرزندش را از داده شخصیت اصلی بازی است و به سایر مردان آمرلی کمک می کند تا در معرض حمله قرار نگیرند.

نمی خواهم داستان بازی را برای مخاطب اسپویل کنم اما در همین حد باید بگویم که حاج قاسم به عنوان یک فرمانده و راهبر در بازی ورود خواهد کرد.

فارس: شبیه سازی کاراکتر حاج قاسم چند درصد است؟

جعفری: ما تلاش کردیم تا نزدیک ترین چهره و شخصیت را از حاج قاسم در این بازی ارائه دهیم اما قطعاٌ پس از رونمایی هم مخالفان زیادی خواهیم داشت هم موافقان زیادی.

فارس: آیا شخصیت حاج قاسم دیالوگی هم دارد؟

جعفری: یکی دو جا دیالوگ دارد و صدای شخصیت را هم یکی از اساتید دوبله ایران بر عهده گرفته اند که در روز رونمایی اعلام خواهد شد.

فارس: بازی چند ساعت گیم پلی دارد؟

جعفری: «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» حدود ۷ ساعت گیم پلی دارد و مخاطب شاهد ۴۵ تا ۵۰ دقیقه روایت سینمایی به صورت انمیشن خواهد بود.

بازی ۹ مرحله دارد و اکشن های پر افت و خیزی را برای گیمر در نظر گرفته ایم، در این بازی از تمام سلاح های جنگی برای یک بازی اکشن همچون هفت تیر، مسلسل، تیربار، آرپی جی ۷ و… استفاده شده است.

فارس: ابن بازی هم مثل سه گانه سفیر عشق تیتراژ دارد؟

جعفری: بله، تیتراژ کار را سید حسین علوی خوانده البته هنوز نیمه تمام است و به روز رونمایی نمی‌رسد.

نکته مهمی که باید بگویم این است که تیم تولید کننده بازی فرمانده مقاومت به تأسی از مرام سردار سلیمانی که خود را سرباز وطن می دانسته و در وصیت نامه خود هم قید کرده بود که روی سنگ مزارش عنوان سرباز حک شود، اسامی شان را در تیتراژ نخواهند آورد.

فارس: قرار نیست ایده اولیه خودتان اجرایی شود؟

جعفری: ما تصمیم گرفتیم بازی فرمانده مقاومت را به سبک بازی های «کال اف دیوتی» هر بار به صورت داستانی روایت کنیم، به همین جهت بعد ازبازی فرمانده مقاومت به سراغ سری دوم بازی یعنی «فرمانده مقاومت ؛ نبل الزهرا» خواهیم رفت، ضمن اینکه در آینده ای نه چندان دور شاهد عرضه آنلاین این بازی خواهیم بود. همچنین تلاش داریم تا این بازی را در منطقه مقاومت هم عرضه کنیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا