اخبار روز

دستور رئیس‌جمهور درباره مطالبات گندمکاران؛این مشکل “دیون ممتازه” است و باید پول گندمکاران پرداخت شود

دستور رئیس‌جمهور درباره مطالبات گندمکاران؛این مشکل “دیون ممتازه” است و باید پول گندمکاران پرداخت شود

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اسلامشهر؛ محمدعلی نیکبخت؛ وزیر جهاد کشاورزی در نشست فعالان بخش کشاورزی شهرستان اسلامشهر در محل فرمانداری این شهرستان با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: بنده برای نخستین بار است که به شهرستان اسلامشهر سفر می‌کنم و طبق مشاهدات صورت گرفته، اسلامشهر، یک روزی حرف اول کشاورزی را خواهد زد و بر همه بخش‌ها قالب بوده است.

وی گفت: با توجه به اقلیم شهرستان اسلامشهر که پایین‌دست تهران است هم آب، هوای خوب و هم خاک حاصلخیز و هم بازار خوبی دارد. استان تهران با بیش از ۱۹ میلیون جمعیت و شهر تهران با جمعیتی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و تهران به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیست و از اقصی نقاط ایران محصولات کشاورزی به شهر تهران می آید.

نیکبخت گفت‌:‌ کشاورزی که در اطراف تهران و شهرستان‌های اطراف تهران مشغول به تولید است مواجه با یک بازار بسیار تقاضا است و مشکل بازار ندارد و مشکل صنعت را نیز ندارد. امروز تولیدکننده این منطقه، بزرگترین بازار ایران را دارد و هم صنایع را دارد و هم دسترسی به بازرگانانی دارد که توانایی صادرات دارند. از طرفی ثروت‌های بسیار زیادی نیز در تهران وجود دارد.

وی تأکید کرد: ‌مهم‌ترین موضوعی که در شهرستان اسلامشهر باید به آن بپردازیم حفظ کاربری است و حیف است که این شرایط اسلامشهر را به سمتی ببریم که کشاورزی آن زیر سایر بقیه بخش‌ها ضعیف شود. امروز ۸۵ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم و تا ۹۰میلیون نفر را غدای آنها را تأمین می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی، سند انتظار رئیس‌جمهور، سند امنیت غذایی و اسناد بالادستی و همین سند برنامه پنج ساله هفتمی که در مجلس شورای اسلامی در جریان است، آمده است که ایران باید در ۱۵ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم. در ۵ محصول باید ایران به صورت ۱۰۰ درصدی خودکفا شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری اعلام کردند که وزارت جهاد کشاورزی در بحث کشاورزی باید جهاد کند که این جهاد باید توسط کشاورزان صورت بگیرد و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری این جهاد، توسط این وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد. ما در صورتی قادر به تأمین امنیت غذایی کشور خواهیم بود که بتوانیم این حفظ کاربری‌ها را در سطح کشور بپردازیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این مورد تهران از همه شهرها وضعیت وخیم‌تری دارد و به زمین‌های کشاورزی رحم نمی‌شود. امروز ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت درکشور داریم که فقط ۶ درصد آن زمین حاصلخیز است و متأسفانه با توجه به شرایطی که که وجود دارد که اگر کار رها شود همین ۶ درصد نیز تصرف خواهد شد! یعنی بهترین‌ زمین‌ها را تصاحب کرده که در آنجا کارخانه، ویلاسازی انجام شده و به شهر و روستا تبدیل شود. بنابراین اولین مسئولیت ما حفاظت از این ثروتی است که محدود است.

وی گفت:‌ ما نزدیک به ۸ هزار تن در روز نیاز به گوشت مرغ گرم داریم و ۳ هزار تن گوشت قرمز نیاز داریم و اگر بخواهیم همین دوقلم کالا را ب‌روز به مردم رسانده و داخل تولید نکنیم شما مشاهده کنید که چه مقدار نیاز به هواپیماهای باری خواهیم داشت؟! ما با همه سختی‌ها بایستی مبارزه کنیم تا همه اینها در داخل تولید شود حتی اگر هزینه تولید گران تمام شود. به هیچ وقت نمی‌توانیم برای کشوری مثل ایران با این جمعیت سنگین، نیازش را از کشورهای دیگر تأمین کنیم و کار بسیار سختی است.

وزیر جهاد کشاورزی با تشکر از دعوت دکتر شریفیان برای حضور در شهرستان اسلامشهر گفت: بنده به عنوان فردی که از پایین‌ترین سطح این وزراتخانه کار خود را آغاز کردم، با همه موضوعات آشنا هستم. بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد قابل حل است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا