آذربایجان غربی

دستگاه‌ها وعده‌های قشنگ می‌دهند ولی شهر ارومیه حال و هوای نوروزی ندارد

دستگاه‌ها وعده‌های قشنگ می‌دهند ولی شهر ارومیه حال و هوای نوروزی ندارد

به گزارش برگزیده های ایران آذربایجان‌غربی، در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز سال نوی شمسی (سال ۱۴۰۲) و تعطیلات نوروزی و بنا به اذعان کارشناسان و شهروندان ارومیه‌ای این شهر به‌عنوان مرکز استان و مهم شهر حال و هوای نوروزی ندارد و خبری از برخی وعده‌های رنگارنگ نیست.

۵۱۶۶ تخت مراکز اقامتی آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از مسافرین نوروزی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با فرارسیدن سال نو، ۴۰ هتل، ۴۲ مهمانپذیر، ۴ هتل آپارتمان و ۲ مجتمع گردشگری و تفریحی به همراه ۳۳ اقامتگاه بومگردی و یک اقامتگاه سنتی در استان پذیرای میهمانان نوروزی در استان خواهندبود.

وی با اشاره به اینکه این تعداد هتل‌ها و مراکز اقامتی مجموعا ۵۱۶۶ تخت، ظرفیت دارند خاطر نشان کرد: ارومیه، مهاباد و خوی بیشترین سهم را در این میان دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در نوروز ۱۴۰۲، مراسم نوروزگاه از ۲۹ اسفند در ۱۹ شهرستان و ۳۰ مکان نوروزگاه با ۱۲۰ عنوان برنامه آئینی میزبان گردشگران و مسافرین نوروزی خواهندبود.

صفری ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های ویژه نوروز، برپایی سفره هفت سین (بایرام سوفراسی)، نمایشگاه صنایع دستی، تکم گردانی و برنامه‌های ویژه در تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران و پایگاه ملی حسنلو نقده را می‌توان اشاره کرد.

صفری در خصوص مرکز استان نیز گفت: ارومیه بدون احتساب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی با ۲۳ هتل، ۱۰ مهمانپذیر، ۲ هتل آپارتمان، یک مجتمع گردشگری و تفریحی و مجموعا ۲۷۱۸ تخت پذیرای مسافرین خواهدبود که تنها هتل پنج ستاره استان نیز در این شهر واقع است.

رزمایش طرح راهداری نوروزی شروع شد

رزمایش طرح نوروزی استان با حضور مسئولین دستگاه‌های مرتبط در محل ستاد فرماندهی انتظامی استان آغاز شد.

پیمان آرامون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر ساله طرح نوروزی از ۲۴ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و طی این مدت همه همکاران در قالب افزون بر ۶۰ تیم راهداری با ۴۰۶ دستگاه ماشین آلات و ۱۰۰۰ نیروی راهدار در سطح محورهای استان مشغول خدمت رسانی خواهند بود.

آرامون با اشاره به اینکه گشت‌های نوروزی در این ایام پا برجا و مشغول رصد جاده‌ها هستند، ادامه داد: کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های استان به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه، پیامک و اپلیکیشن ۱۴۱ مشغول پاسخگویی به هرگونه سوال در خصوص اطلاعات وضعیت راه‌ها و هواشناسی مسیرها پاسخگو خواهند بود.

شهرداری با آمادگی کامل به استقبال نوروز می‌رود

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه گفته است: با توجه به فرا رسیدن ایام عید نوروز، بمنظور ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر به شهروندان و مسافران نوروزی، ستاد استقبال از نوروز در شهرداری ارومیه تشکیل و کار خود را آغاز کرده و کلیه امکانات شهرداری برای رنگ آمیزی و مبلمان شهری، تعویض پرچم‌ها، جانمایی المان‌ها، انجام گل‌کاری و … به کار گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه هم با بیان اینکه طرح شهر تکانی ویژه نوروز از ابتدای اسفند آغاز و تا پایان آن تداوم دارد، اظهار کرد: در قالب این طرح، سطح شهر توسط پاکبانان، ماشین آلات و عوامل اجرایی نواحی شش گانه سازمان نظافت و شست‌وشو می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری ارومیه هم گفته است: ۲۰۰ المان نوروزی در سطح شهر ارومیه برای نوروز نصب می شود.

فرماندار: دستگاه‌ها با تمام توان آماده میزبانی از گردشگران هستند

فرماندار ارومیه گفت: همه دستگاه‌ها با تمام توان و ظرفیت آماده پذیرایی از مسافران نوروزی به ارومیه هستند.

کارشناس گردشگری: ارومیه حال و هوای نوروزی ندارد

یک کارشناس گردشگری می‌گوید: سالیان گذشته نصب المان و زیباسازی شهر به مناسبت فرارسیدن نوروز به عنوان حداقل اتفاق انجام می‌گرفت که تا به امروز شاهد چنین اتفاقی نیستیم برعکس شاهد ترافیک سنگین در خیابان‌ها و معابر مرکز استان هستیم.

این کارشناس اضافه می‌کند: برای جذب گردشگر و با توجه به هم مرزی با کشور ترکیه که سالانه بسیاری از هموطنان ایرانی علاوه بر کشورهای دیگر بیشتر هتل‌ها و اقامتگاه‌های این کشور همسایه را در قرق خود می‌گیرند، شهر ارومیه به عنوان شهری مهم و استان آذربایجان‌غربی به عنوان استانی مهم که بتواند حداقل بخش اندکی از گردشگران زمینی را کمابیش برای یک روز و شب میزبانی کند بسیار اهمیت دارد ولی در واقع نه تنها شاهد چنین شرایطی نیستیم بلکه اندک گردشگران هم با توجه به نبود برنامه مناسب برای جذب گردشگر رغبتی به اقامت در این شهر و استان ندارند و نخواهندداشت.

وی اذعان کرد: شهر ارومیه و استان آذربایجان‌غربی می‌تواند از هم مرزی با کشور ترکیه و توسعه‌ای که این کشور حتی مناطق کم برخوردارتر چون شرق این کشور که دقیقا هم مرز استان آذربایجان‌غربی درس و برنامه برداشت کند که چطور با برنامه‌ریزی اصولی توانست با جذب گردشگران رشد و توسعه یابد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: علاوه بر دیده نشدن حال و هوای نوروزی حداقل در شهر ارومیه و نبود نقاط گردشگرپسند و خاص همچون شهربازی‌ها و امثالهم، شاهد پروژه‌های نیمه‌کاره متعدد زیادی نیز هستیم که بیشتر آنها دولتی است و چهره زشتی از لحاظ دید گردشگری به این شهر بخشیده و توجه زیادی نیز به رسیدگی به این وضعیت نمی‌شود.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا