سمنان

دستگیری عامل انتشار بدافزار سامانه ثنا در فضای مجازی

محمدرضا فداییان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سمنان از شناسایی و دستگیری عامل برداشت از حساب‌های بانکی کاربران از طریق انتشار بدافزار سامانه ثنا خبر داد و اظهار کرد: کاربران مراقب لینک‌های جعلی و آلوده باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اظهارات شاکی و مستندات ارائه‌شده مشخص شد متهم یا متهمان با شگرد ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا اقدام به آلوده‌سازی تجهیزات هوشمند شاکی کرده‌اند.

رئیس پلیس فتای استان سمنان افزود: با عنایت به اهمیت موضوع و گسترش پیامک مزبور در سطح استان، تیم ویژه‌ای از کارآگاهان خبره تشکیل و پی‌جویی پرونده با هماهنگی مقام قضایی در دستور کار قرار گرفت.

فداییان بیان کرد: با تحلیل رفتاری و آنالیز اقدامات مجرمانه صورت‌گرفته در این پرونده و بررسی تخصصی نرم‌افزار عدالت همراه در آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتا استان سمنان که به‌واسطه لینک آلوده در گوشی قربانی نصب شده بود، سرنخ‌هایی از متهم به دست آمد.

وی گفت: پیچیدگی پرونده، شماره‌حساب‌های جعلی، ارزهای دیجیتال هیچ‌کدام نتوانست راه را برای عدم شناسایی متهم باز نگه دارد و در نهایت با تیزبینی و هوشیاری کارآگاهان پلیس فتا متهم که فیشینگ کار حرفه‌ای و مسبوق به سابقه نیز بوده شناسایی و در یک عملیات پیچیده پلیسی در مخفیگاه خود دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای استان سمنان به کاربران توصیه کرد که کاربران فضای مجازی به‌هیچ‌عنوان به لینک‌هایی که در پیامک‌ها و یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی از افراد ناشناس دریافت می‌کنند، اعتماد نکرده و روی آن کلیک نکنند.

فداییان ادامه داد: عملاً مجرمان سایبر در این فضا به دنبال کاربرانی هستند که با عملیات روانی آن‌ها قربانی شوند، ضمناً برنامه‌های موردنیاز خود را از منابع معتبر دانلود کنند و آگاه باشند که اپلیکیشن‌هایی که دسترسی نامتعارف می‌گیرند، قابل‌اعتماد نیستند.

وی با معرفی سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از کاربران درخواست کرد از مطالب آموزشی این سایت استفاده کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا