علمی و فناوری

دعا کنید به این مارها برخورد نکنید!/ عکس

دعا کنید به این مارها برخورد نکنید!/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، بیشتر گونه‌های مار، جمجمه‌ای دارند که چندین مفصل بیشتر از اجداد مارمولکشان دارد. این جمجمه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شکارهای بسیار بزرگتر از سرشان را با کمک آرواره‌هایی که بسیار جابجایی پذیرند، ببلعند. اندام درونی بدن مارها برای تطبیق بیشتر با بدن کشیده و درازشان، به گونه‌ای است که عضوهای جفت در آن‌ها مانند کلیه‌ها به جای آنکه در دو سوی بدن باشد، یکی پس از دیگری قرار گرفته. همچنین بیشتر آن‌ها تنها یک شش دارند که کار می‌کند. برخی گونه‌های مار هنوز لگن خاصره دارند و یک جفت اندام بازمانده ژنتیکی ناخن مانند در دو سوی پارگین آن‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ناجا با بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برای کل مردم ایران پیامک حجاب فرستاد/ عکس

شایعات در خصوص آیفون SE۴ چه می‌گویند؟

کفچه ماران، گرزه‌ماران و گونه‌های نزدیک به آن‌ها همگی از جمله مارهایی‌اند که برای بی‌حرکت کردن یا کشتن شکارشان از زهر استفاده می‌کنند. زهر در اصل همان بزاق اصلاح شدهٔمار است که از طریق دندان‌های نیش به شکار می‌رسد. مارها معمولاً از زهر برای شکار کردن استفاده می‌کنند و کمتر از آن در دفاع بهره می‌گیرند. در این گزارش به برخی از مرگبارترین مارها در دنیا پرداخته شده‌است.

۱- اینلند تایپن

به طور کلی اینلند تایپن به عنوان زهردارترین مار دنیا شناخته می‌شود که از این مار با عنوان “مار خشم‌آلود” نیز یاد شده است. سم موجود در بدن این مار فلج‌کننده بوده و از تایپوکسین تشکیل شده؛ تایپوکسین ترکیبی از نوعی سم عصبی به نام نوروتوکسین، پروکوآگولانت و میوتوکسین‌ها بوده که همگی باعث بروز خونریزی در رگ‌های خونی و بافت‌های عضلانی شده و در نهایت منجر به اختلال شدید تنفسی می‌شود.

اگر این مارها را دیدید، از جایتان جم نخورید!/ عکس

اینلند تایپن با نام علمی Oxyuranus microlepidotus نیز شناخته می‌شود.

متاسفانه در ۸۰ درصد موارد درمانی برای سم این مار وجود ندارد و در کمتر از یک ساعت مرگ فرد مصدوم را در پی خواهد داشت. بدون ذره‌ای شک می‌توان گفت در حال حاضر خطرناک‌ترین مار برای انسان‌ها بوده و می‌توان آن را یکی از مرگ‌بارترین حیوانات روی کره زمین دانست.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا