بین الملل

دلایل تعویق حمله زمینی اسرائیل به غزه/ نیروهای دلتافورس آمریکا وارد عمل می‌شوند؟

دلایل تعویق حمله زمینی اسرائیل به غزه/ نیروهای دلتافورس آمریکا وارد عمل می‌شوند؟

بر اساس گزارش افشاگرانه «میدل ایست آی»، اسرائیل تصمیم دارد زیر نظر گروه عملیاتی نیروهای ویژه «دلتا فورس» آمریکا تونل‌های گروه مقاومت حماس را با گاز اعصاب پر کند. بر اساس این گزارش، پس از غافلگیری و شکست اطلاعاتی اسرائیل در برابر عملیات «طوفان الاقصی»، تل‌آویو به شدت تمایل دارد از عنصر «غافلگیری» در حمله چندجانبه طراحی شده به غزه استفاده کند.

یک منبع عربی به «میدل ایست آی» گفته است اسرائیلی‌ها  و آمریکایی‌ها امیدوارند با نفوذ به تونل‌های حماس، پمپاژ گازهای اعصاب و شیمیایی به تونل‌ها و با کشتن نیروهای گردان القسام حماس، حدود ۲۲۰ گروگان اسرائیلی را آزاد کنند.

این در حالی است که احتمال می‌رود گروه‌های مقاومت بخشی از اسرا را در تونل‌ها نگهداری می‌کنند.

اسرائیل از ابتدای جنگ جاری در فلسطین از تهاجم زمینی به منطقه غزه خبر داده بود. اما تعویق چند هفته‌ای در این تهاجم، با توجه به مجموعه تحلیل‌هایی که درباره آسیب‌پذیری اسرائیل در جنگ شهری وجود دارد، این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که ایالات متحده توانسته است اسرائیل را از ورود زمینی به غزه منصرف سازد. «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل در تل‌آویو، گفته بود اسرائیل نباید اشتباهات ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر را تکرار کند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند قدرت اسرائیل صرفاً از طریق بمباران هوایی است و نیروهای اسرائیلی فاقد کیفیت، ابزارها و امکانات ورود به جنگ زمینی در غزه هستند و در همین حال احتمال دستیابی به اهداف تعیین شده در جنگ زمینی نیز برای تل‌آویو مهیا نیست. بر این اساس در هفته‌های گذشته برخی استراتژیست‌های غربی و اسرائیلی به تل‌آویو پیشنهاد کردند یا  از تهاجم زمینی خودداری کند و یا با تدابیر بیشتر اقدام به ورود زمینی به غزه داشته باشد. زیرا جنگ شهری در غزه، جنگ کور، پرخسارت و یا غیر قابل اتمام خواهد بود.

اما اکنون گزارش‌های خبری اخیر نشان می‌دهند اسرائیل در ارتباط نزدیک و مدیریت کامل واشنگتن در حال طرح‌ریزی نقشه حمله چندجانبه به غزه است. منابع غربی تأیید می‌کنند «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده تقریباً روزانه با همتای اسرائیلی خود، «یوآو گالانت»، تماس‌های تلفنی دارد. برخی ناظران معتقدند آمریکا با توجه به تجربه جنگ‌های شهری در جنگ‌های عراق و افغانستان، در حال آموزش نیروهای اسرائیلی برای ورود به تهاجم زمینی است.

به گزارش «میدل ایست آی» در جریان سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی و پس از حضور رئیس جمهور آمریکا در اتاق جنگ اسرائیل، بایدن تصاویری از جلسه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که ظاهراً چهره سه کماندوی نیروی دلتا فورس را نشان می‌داد که احتمالاً به منظور مشاوره و آموزش نیروهای اسرائیلی در مورد نجات گروگان به تل‌آویو اعزام شده‌اند. این پست بعداً حذف شد.

دلتا فورس شاخه‌ای از نیروهای عملیات ویژه ارتش ایالات متحده است که وظیفه انجام مأموریت‌های پیچیده، طبقه ‌بندی ‌شده و خطرناک برای انواع اهداف مهم را بر عهده می‌گیرد.

شب گذشته ارتش رژیم اسرائیل با انتشار ویدیویی مدعی شد یک عملیات زمینی در شمال نوار غزه انجام داده و پس از آن عقب‌نشینی کرده است. در روزهای اخیر «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد اسرائیل با تأخیر در تهاجم زمینی موافقت کرده است تا به آمریکا فرصت بیشتری برای استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در منطقه بدهد. این تدابیر جنگی در راستای مقابله با پاسخ احتمالی محور مقاومت و پیامدهای منطقه‌ای جنگ در منطقه است.

مجموعه حوادث سه هفته اخیر در فلسطین را باید دور تازه‌ای از یک جنگ نوین و کثیف در منطقه دانست. تحلیل مجموعه روش‌های جنگی که اسرائیل به پشتوانه متحدان غربی خود به ویژه ایالات متحده در غزه انجام می‌دهد، کاربست این پدیده را برای هر ناظری محرز و روشن می‌کند.

به کارگیری بمب‌های فسفری و شیمیایی رقیق شده در حملات هوایی اسرائیل به غزه و روش‌های فریبکارانه و غافلگیرکننده حتی علیه غیرنظامیان از شیوه‌های دیگر جنگ جاری در فلسطین هستند.

روز گذشته در حمله اسرائیل به اردوگاه پناه‌جویان النصیرات در مرکز نوار غزه، همسر و دو فرزند «وائل الدحدوح»، خبرنگار شبکه الجزیره جان باختند. این اردوگاه از جمله مکان‌هایی بوده که اسرائیل از غیرنظامیان غزه خواسته بود برای در امان ماندن از بمباران در آنجا پناه بگیرند.

اسرائیل از آغاز جنگ در یک عملیات روانی و برای کاهش فشار افکار عمومی جهانی به ساکنان غزه برای خروج از منطقه هشدار داده است. موضوعی که از نگاه بسیاری از ناظران یک سناریو برای کوچ اجباری ساکنان غزه و در نهایت با هدف اشغال غزه توسط اسرائیل حکایت دارد.

انفجار ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر) در بیمارستان «المعمدانی» غزه نیز باید به فهرست عملیات های فریبکارانه در جنگ جاری اسرائیل علیه فلسطین افزود. علی رغم محرز بودن اینکه حمله وحشیانه از سوی اسرائیل انجام شده است، مقامات اسرائیلی، آمریکایی و اروپایی برای کاهش فشار افکار عمومی جهانی علیه تل‌آویو مدعی شدند نیروهای مقاومت عامل این عملیات بوده است. اما به مرور تحقیقات رسانه های معتبر جهانی از جمله الجزیره نشان داد که این جنایت توسط اسرائیل انجام شده است.

در ساعات اولیه پس از بمباران بیمارستان نیز روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال امریکا نوشت بمبی که با آن به بیمارستان المعمدانی حمله شده، از سری بمب‌های مارک- ۸۴ بوده که حدود یک تن وزن داشته و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، اسرائیل در سه هفته اخیر با بمباران گسترده غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۷۰۰۰ فلسطینی شده است. بیش از ۷۰ درصد از کشته شدگان کودکان، زنان و سالمندان هستند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا