قزوین

دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس بستۀ اقتصادی ارائه کند/ درآمد حاصل از ارز تک نرخی به مردم یارانه داده شود

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قزوین اظهار کرد: ما پیشتر قصد داشتیم که قیمت دلار را تک نرخی کنیم، اما دولت در آن مقطع اعتقادی به این کار نداشت و موافقت نکرد و نگذاشت این اتفاق بیافتد.

 نمایندۀ قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت آقای رئیسی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده و ما منتظریم که دولت در این زمینه موضع خودش را اعلام کند، برداشت من این است که دولت ممکن است تنها در یکی دو زمینه مانند تأمین دارو و یکی دو کالای دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داشته باشد و بقیه کارهایش را با همان ارز تک نرخی انجام بدهد. ولی هنوز بسته اقتصادی از سوی دولت به مجلس نیامده و ما منتظریم که دولت در این زمینه اعلام نظر کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و ارز تک نرخی شود، بخش زیادی از فساد جمع می‌شود، همه می‌دانند این ارز دو نرخی است که رانت و فساد ایجاد می‌کند و حذف آن به نفع کشور است.

وی افزود: البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است در برخی کالاها مانند دارو اثر قیمتی داشته باشد که دولت باید برای آن راه حل پیشنهاد بدهد، مهم‌ترین راهکار این است که با حذف آن، باید درآمد حاصل از مابه‌التفاوتش به صورت یارانه مستقیم به مردم پرداخت شده و یارانه مردم افزایش پیدا کند.

سیاهکلی روش حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و راهکارهای مدیریت شرایط پس از آن را فرایندی اجرایی خواند و عنوان کرد: برای همین است که از دولت می‌خواهیم بسته اقتصادی پیشنهاد بدهد و مجلس به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه ورود کند لذا ما انتظار داریم بستۀ پیشنهادی از جانب دولت به مجلس ارائه شود که بتواند این طرح را اجرا کند.

این نمایندۀ مجلس، با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ هیچ اثری در بهبود جریان اقتصادی مردم نداشت عنوان کرد: مطالبۀ ما از دولت قبل این بود که یک گزارش مفصلی از تخصیص این ارز به مجلس ارائه بدهد تا ما بدانیم این امکان ویژه کجا رفته، به چه کسانی داده شده و چه اثری داشته است؟ چرا که مردم هیچ اثری از تخصیص آن در زندگی خود ندیدند.

وی افزود: البته در حوزۀ دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی در آن هزینه شده و دارو با این ارز وارد کشور شده است و حالا اینکه آیا با کیفیت هزینه شده و دقیقاً هدافگذاری شده یا نه را من نمی‌دانم و باید بررسی شود. اما در حوزۀ کالاهای اساسی و موارد ضروری مانند نهاده‌های دامی و کشاورزی خب معلوم است که همه دارند این نهاده‌ها را آزاد می‌خرند و مشخصاً ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ اثری برای مردم در این حوزه نداشته است.

نمایندۀ قزوین عنوان کرد: یکی از مطالبات امروز ما این است که دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور وارد شود و بررسی کند که این ارز کجا رفته و چگونه هزینه شده.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و افزود: به نظر من حذف این ارز، تأثیر زیادی روی قیمت کالاها نخواهد داشت و اگر دولت چنین لایحه‌ای بدهد ما حتماً از آن حمایت می‌کنیم.

سیاهکلی ادامه داد: راهکار کنترل قیمت و بازار در تک نرخی کردن ارز این است که این یارانه را باید مستقیماً به مردم پرداخت کنیم نه به تولید کننده و وارد کننده؛ چراکه مردم دارند هزینۀ بازار را پرداخت می‌کنند و این قدرت خرید آن‌ها باید در برابر ارز تک نرخی تقویت شود.

این نمایندۀ مجلس عنوان کرد: همه باید در کشور با ارز آزاد کار کنند تا قیمت‌های بازار قیمت‌های واقعی بشود، منتها چون قدرت خرید مردم ممکن است کمی تغییر کند باید به مردم یارانه داده شود و این حق مردم است.

نمایندۀ قزوین تصریح کرد: با تک نرخی شدن ارز، تنظیم بازار هم آسان خواهد شد، همچنین ما به ازای ارز ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ آزاد که ممکن است ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شود، پول هنگفتی برای دولت باقی می‌ماند؛ تمام این پول حق مردم است و باید مستقیماً به مردم یارانه داده شود، چرا که قدرت خرید آن‌ها باید تقویت گردد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان اظهار کرد: همواره در دو نرخی‌ها، انحصارها و امضاهای طلایی رانت ایجاد می‌شود و مردم خسارت می‌بینند، هم مردم کالا را گران می‌خرند و هم ارز را ما از دست می‌دهیم، لذا انتظار داریم دولت برای مردم جبران کرده و بستۀ اقتصادی خود را برای تک نرخی کردن قیمت ارز به مجلس پیشنهاد دهد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا