کهگیلویه و بویراحمد

دو سال و تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی/ آیا پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد سیاسی است؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح و پل سه راهی مهریان سال ۹۸ با حضور محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد.

مبلغ قرارداد برای احداث این پروژه مهم و حیاتی در سه راهی مهریان ۷۲ میلیارد تومان و مدت پیمان ۲۴ ماه است اما پروژه طی این مدت فقط ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه احداث تقاطع غیر همسطح و پل سه راهی مهریان پروژه بسیار مهمی است. از طرفی محل این پروژه نقطه حادثه‌خیز بوده و منشا تصادفات زیادی بوده که احداث پروژه به حذف این نقاط  و کاهش تصادفات کمک می‌کند.

این پروژه معارضات زیادی داشته که بخشی از معارضات حل و پیمانکار شروع به کار می‌کند اما بعد از مدتی دستگاه و ماشین‌آلات را خارج و کار را تعطیل می‌کند و در حال حاضر تقاطع غیرهمسطح و پل سه راهی مهریان تعطیل است.

پیمانکار این طرح هم مدعی است ار روز کلنگ‌زنی با حضور وزیر حضور داشتم به جزء حرف هیچ اقدامی جهت تامین اعتبار پروژه انجام نشده است‌.

پروژه اصلا درست تعریف نشده و شرایط اجرای آن فراهم نیست.پروژه در سه محور تعریف شده اما غافل از اینکه دارای معارضات اساسی بوده و باید حل شود. هیچ کدام از معارضات به صورت واقعی رفع نشده و تنها در حد حرف است.

سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح مهریان یک پروژه حیاتی است. علی‌رغم سه بار اخطار به پیمانکار پروژه پیشرفتی نداشته و تعطیل است.

وی می‌گوید: این پروژه از برنامه زمان‌بندی فاصله دارد و تنها را فسخ پیمان است.

راستاد معاون راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه برای این پروژه سه بار جلسه گرفته شده و چهار بار در کمیته پیمان مطرح شده گفت: پیمانکار شرایط خاتمه پیمان را ندارد.پروژه فعال شده اما روند کار بسیار کُند است.

مولایی نماینده پیمانکاران هم گفت: این پروژه بازتاب خیلی بدی داشت و نماینده زیر سوال رفت. پروژه ۷۲ میلیارد تومان اعتبار دارد و آنقدر حیاتی است که پیمانکاران استان حاضر نشدند انجام دهند و نیاز بود به پیمانکار خاص مثل قرارگاه خاتم واگذار شود.

وی بیان کرد: شرکت تواژن بتن پیمانکار این پروژه مهم و حیاتی ۶ ماه است با یک لودر قدیمی می‌خواهد یک پروژه حیاتی برای را برای ما بسازد.

مولایی ادامه می‌دهد؛ برخی از پروژه‌ها به دلایل سیاسی تعریف می‌شود اما پس از مدت کوتاهی به دلیل نبود اعتبار و معارضات تعطیل می‌شوند.

وی می‌گوید در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت و فشار سیاسی مناقصه برگزار می‌شود اما طرح که شروع می‌شود تا معارضات زیادی دارد.

مولایی با اشاره به سلیقه‌ای عمل کردن کارفرما در بسیاری از پروژه‌های عمرانی گفت: مشاور طرح‌ها آنطور که باید و شاید کار انجام نمی‌دهند و ۸۵ درصد پیمانکاران با این مشکل مواجه هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه پروژه در محل حادثه‌خیز احداث شده گفت: پروژه تقاطع مهریان در مسیر یاسوج_ اقلید یک قطعه از محور پاتاوه_ دهدشت است اما تاسف‌آور است که تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی شهابی‌نسب با بیان اینکه پروژه معارض ندارد گفت:  پیمانکار این پروژه به دنبال استفاده از ماده ۴۸ است. وی می‌گوید طولانی شدن پروژه‌ها آبروی استان را می‌برد.

 معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از پیشرفت ۵ درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح و پل سه راهی مهریان پس از دو سال ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: پیمانکار هر طور که خواسته با او راه آمده‌ایم هم مهلت دادیم،  هم جلسات متعددی برگزار کردیم پیمانکار نمی‌خواهد کار کند اعطای فرصت مجدد به پیمانکار فرصت‌سوزی است.

وی بیان کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح مهریان و پل سه راهی مهریان تعطیل است اما پیمانکار فهمید که قرار است این پروژه در شورای فنی مطرح شود پروژه را فعال کرده است.

وی با بیان اینکه موافق فسخ قراردادها نیستم اما برای این پروژه ۴ ماه مهلت دادیم و سه جلسه برگزار شد، گفت: پیمانکار به دنبال استفاده از ماده ۴۶ و ۴۸ است به همین دلیل پروژه را تعطیل کرده ما هم در جریان تعطیلی این پروژه هستیم دستگاه‌های نظارتی هم در جریان هستند.

وی بیان کرد: اعضای شورای فنی به فسخ پیمان، پیمانکار پروژه مهم و حیاتی تقاطع غیرهمسطح و پل سه راهی مهریان رای دادند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا