Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
دُز سوم؛ کلیدواژه جدال با اومیکرون - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

دُز سوم؛ کلیدواژه جدال با اومیکرون

به گزارش خبرنگار برگزیده های ایران، ویروس خستگی‌ناپذیر کرونا ۲ سالی است که تمام دنیا را گرفتار کرده‌ است، این ویروس مرموز در این مدت با موج‌های سهمگین و جهش‌هایی چون آلفا، بتا، گاما، لامبدا و دلتا ظاهر شده و جان بسیاری را گرفته و تعداد بیشماری را نیز مبتلا کرده است.

جدیدترین جهش کرونا اومیکرون است، ویروسی که به گفته متخصصان سرعت انتقال آن بسیار بالاست و شمار مبتلایان به این سویه در مدت ۲ تا سه روز ۲ برابر می‌شود.

در شرایطی که گیلان در مرز یکدست آبی قرار دارد، ورود مهمان ناخوانده اومیکرون این استان گردشگرپذیر را به شدت تهدید می کند، موضوعی که باعث شده کارشناسان بهداشتی به مردم تاکید کنند تا با رعایت توصیه های بهداشتی و تزریق واکسن سویه جدید کرونا را جدی بگیرند تا شاهد موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ نباشیم.

طبق گزارشات رسمی از مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت استان گیلان تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دُز نخست، یک میلیون و ۹۳۳ هزار نفر دُز دوم و همچنین ۲۷۷ هزار نفر نیز دُز سوم را دریافت کردند. 

نقطه پنهان آمار واکسیناسیون گیلان این است که با وجود تاکیدات مسئولان بهداشتی و درمانی استان مبنی بر نبود هیچگونه محدودیت واکسیناسیون و افزایش سهمیه استان، هنوز ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت هدف گیلان حتی برای دُز اول واکسن نیز اقدام نکردند و نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند.   

مسئولان بهداشتی استان گیلان تاکید کردند که دریافت واکسن علاوه بر افزایش ایمنی فردی در ایجاد ایمنی جمعی نیز بسیار موثر است لذا همه ما در برابر حفظ جان و سلامت اطرافیانمان مسئول هستیم و باید برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنیم.

اومیکرون از سویه‌های نگران کننده‌است، خاستگاه اولیه آن از آفریقای جنوبی بوده و سریع‌تر از سویه دلتا است، خستگی مفرط و بدن درد از علائم بیماری است، واکسن نزده‌ها و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت یا بیماری‌های قلبی از گروه‌های پرخطر هستند.

سردرد، خستگی، کم‌اشتهایی، سوزش گلو و سرفه‌های خشک، بدن درد و ضعف عمومی و تب ملایم از علائم اصلی ابتلا به اومیکرون به شمار می‌رود، واکسن، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک از راهکاری‌های پیشگیری است.

اهتمام جدی به واکسیناسیون کامل

متخصص بیماری های عفونی و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان می‌گوید: واکسیناسیون کامل در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی راهکار مقابله با سویه جدید ویروس کرونا است.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران با بیان اینکه سویه جدید کووید ۱۹ در برخی از کشورها از جمله ایران مشاهده شده است، افزود: برای پیشگیری از گسترش این ویروس ضروریست تا واجدین شرایط دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند و واکسن نزده ها هم برای تزریق به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه نمایند.

دُز سوم؛ کلیدواژه جدال با اومیکرون
وی با اشاره به نقش مهم واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری و مرگ اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا، ایمنی بدن را در برابر بیماری کووید ۱۹ افزایش می‌دهد.

متخصص بیماری های عفونی پرهیز از دورهمی را برای پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا مهم دانست و اضافه کرد: قطرات تنفسی و تماس مستقیم راه انتشار ویروس کرونا است لذا دوری از تجمعات، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک اهمیت بسزایی دارد.

واکسن کرونا راهکار مهم برای پیشگیری از ابتلا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به ورود و مشاهده ویروس اومیکرون در کشور گفت: سرعت انتقال این ویروس بالا است بنابراین توصیه های بهداشتی باید بیش از پیش رعایت شود.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: هرگونه گردهمایی خانوادگی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا باید از دورهمی و حضور در تجمعات پرهیز شود.

وی تزریق واکسن کرونا را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ١٩ مهم دانست و اظهار داشت: افرادی که یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دز دوم و کسانی که هر ٢ دز واکسن را زده‌اند برای دریافت دز سوم به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از واکسن نزده ها هم خواست تا برای تزریق واکسن اقدام کنند.

پیشگیری از اومیکرون با عمل به توصیه ها و تزریق واکسن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز رعایت پروتکل‌ها و تزریق کامل واکسیناسیون را تنها راه پیشگیری از همه گیری بیشتر اومیکرون و همچنین خطرات ناشی از آن عنوان کرد و گفت: مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و تزریق واکسن سویه جدید را جدی بگیرند.

دکتر ارسلان سالاری در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران افزود: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به ویژه با سویه جدید “اومیکرون” و شاید سویه های دیگر، ضروری است تا محافظت های لازم از سوی مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

دُز سوم؛ کلیدواژه جدال با اومیکرون

وی با بیان اینکه واکسن نزده‌ها حتما واکسن بزنند، اضافه کرد: با توجه به سویه جدید، تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید می‌شود بنابراین دریافت کنندگان هر ۲ دز “که سه ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته” به پایگاه‌های واکسیناسیون برای دریافت دز سوم مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به اهمیت تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش شدت بیماری اظهار داشت: البته حتی با تزریق واکسن کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

ضرورت تقویت واکسیناسیون عمومی

استاندار گیلان نیز در جلسه هفته جاری ستاد کرونا استان گیلان در استانداری گفت: برای مقابله با موج های احتمالی بعدی سویه های جدید لازم است واکسیناسیون عمومی به ویژه تزریق دز دوم و سوم در گیلان تقویت شود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه نهادها و سازمان های ذیربط برای دز سوم واکسن کرونا همکاری بیشتری داشته باشند، افزود: تزریق واکسن از جمله دز دوم و سوم قدرت دفاعی بدن را برای مقابله با ویروس اومیکرون افزایش می‌دهد؛ بنابراین ضروریست تا رسانه ها در این باره اطلاع‌رسانی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به سرعت سویه ویروس جدید اومیکرون و ضرورت توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن گفت: سرعت بالای این ویروس می تواند در مدت کوتاهی مشکلات زیادی را برای مدیریت کرونا ایجاد کند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش، رودسر و آستارا در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در رنگ‌بندی آبی قرار دارند و تنها شهرستان رودبار زرد است.

گیلان با ٢ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا