اصفهان

دیگر به تعهدات لفظی دشمنان اطمینان نداریم/ باید خسارات را جبران کنند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: یکی از حدود الهی رعایت امانت و عهد و پیمان و اطاعت از پدر و مادر است، حتی اگر طرف مقابل دین‌دار نباشد.

وی ادامه داد: این قانون الهی باید رعایت شود مگر جایی که فرمان گناه دهند که آن‌جا را می‌توانیم استثنا قرار دهیم.

مهدوی تاکید کرد: البته گاهی پیمان‌هایی با دشمن می‌بندیم که آن‌ها پیمان را می‌شکنند و اینجا است که قرآن می‌گوید شما هم نمی‌توانید روی پیمان خود باقی بمانید.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای در وین بحثی است که حدود ۱۸ سال است با آن درگیر هستیم، افزود: در دولت‌های مختلف در در این باره مذاکراتی را داشتند.

وی تصریح کرد: ۶ سال قبل بود که این مذاکرات به توافقی به نام برجام منتهی شد؛ چندین تعهد را اروپایی‌ها و آمریکا داشتند و در مقابل ایران هم تعهدی داشت که غنی‌سازی را تعطیل کند.

تعهد کامل ایران به توافقات در مقابل عهدشکنی غربی‌ها در سال‌های اخیر

مهدوی عنوان کرد: پس از آن ایران به تعهد خود کامل عمل کرد، آژانس بین‌المللی نیز طی ۱۵ بار به اجرای تعهدات از سوی ایران تاکید کرده است اما غربی‌ها تخلف کردند و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و با این همه می‌گفتند مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در واقع آن‌ها با زبان بی زبانی می‌گویند که ما به تعهدات خود عمل نکردیم اما شما باید در مقابل به تعهدات عمل کنید؛ ما صادق نبودیم اما شما صادق باشید.

وی ادامه داد: آمریکا پیمان را پاره کرد و پس از آن تحریم‌هایی که باید بر می‌داشت را اضافه کرد و هنوز هم ادامه می‌دهند.

مهدوی خاطرنشان کرد: پس از این سال‌ها خیلی وجدان‌هایی که دیر بیدار می‌شوند متوجه شدند که دشمن، دشمن ما است و خوبی ما را نمی‌خواهد و تا جایی که بتواند مشکل تحمیل می‌کند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: تیم ما با دست پر در مذاکرات شرکت کرده و وقتی دیدند ایران در کارش جدی است، می‌خواهند بگویند که ایران مخالف توافق کامل است، در حالی که آن‌ها بدعهدی را شروع کردند.

دیگر به تعهدات لفظی دشمنان اطمینان نداریم/ باید خسارات را جبران کنند

وی با اشاره به آیاتی از قرآن درخصوص عهدشکنی دشمنان گفت: تیم ما محکم ایستاده است، طرف‌های مقابل باید به اشتباهات خود اعتراف و خساراتی که به ما زدند را هم جبران کنند؛ طرف‌های مقابل باید به همه تعهدات خود عمل کنند چون ما دیگر اطمینانی به تعهدات لفظی آن‌ها نداریم.

مهدوی درخصوص اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت تخصص و تعهد، یعنی آنکه علم و ایمان با یکدیگر بپیوندد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ما هم به هر دو این‌ها نیاز داریم، گفت: کسی که تعهد دارد اما علم ندارد کاری از پیش نمی‌برد، در مقابل آن کسی هم که علم دارد اگر تعهد نداشته باشد علمش به تکبر و بی‌تقوایی منجر می‌شود.

اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه

وی تصریح کرد: حوزویان و دانشگاهیان هم اگر علم داشته باشد اما تعهد نداشته باشند به مشکل خواهند خورد، وقتی علم و تعهد داشته باشند، هر دو قشر حامی یک‌دیگر خواهند بود و به وجود هم افتخار خواهند کرد.

کاهش هزینه‌های دولت در بودجه سال‌ها آرزوی ما بود که امروز در حال انجام است

مهدوی درباره تلاش‌های دولت در این روزها گفت: بودجه عمومی را مشاهده کردم و دیدم که هزینه‌های دولت کاهش چشم‌گیری داشته و این مسأله ای است که سال‌ها آرزویش را داشتیم؛ افزایش پلکانی حقوق‌های گروه‌های کم درآمد، افزایش پرداخت به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی، خدمات خوبی است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: افزایش سهم استان‌ها در سال آینده که درآمد آن‌ها صرف خودشان شود و در نظر گرفتن منابع برای مسکن و اشتغال موارد دیگری است که به شدت دنبال آن هستند؛ بالا بردن ظرفیت برق کشور از هزار مگاوات به ۱۰ هزار مگاوات مورد مهم و مثبت دیگر در بودجه سال جدید است.

وی با بیان اینکه دولت هم درحال تلاش است، افزود: در بحث صادرات هم اقدام خوبی داشته و جلوی برخی واردات بی دلیل را گرفته است؛ البته دشمن هم اینجا حساس است و موفقیت ما را نمی‌خواهد که باید مراقب باشیم.

مهدوی افزود: اینکه برخی آرامش جامعه را بهم بزنند و همچنین زمینه را برای سواستفاده دشمنان مهیا کنند درست نیست و ما باید هوشیار باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تجمع هفته‌های گذشته کشاورزان اصفهان که پس از تمام شدن آن تازه عده‌ای برای بهم ریختن شرایط وارد شدند، گفت: عده‌ای اقدامات دیگر داشتند و به دنبال خواسته کشاورزان نبودند و صفوف از هم جدا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات و تلاش‌های دولت امیدی برایمان ایجاد شده است، اگر می‌خواهیم خواسته‌های بحق را از طریق تجمعات دنبال کنیم باید ملاحظه کنیم که دشمن از این خواسته‌ها سواستفاده نکند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا