اخبار ورزشی

ذوالقدری: به خاطر حمایت از بازیکن ایرانی صربستان به من و پدرم توهین شد/ در بلغارستان کار تیمی می‌کنیم

ذوالقدری: به خاطر حمایت از بازیکن ایرانی صربستان به من و پدرم توهین شد/ در بلغارستان کار تیمی می‌کنیم

– اخبار ورزشی –

فرزاد ذوالقدری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برگزیده های ایران، در خصوص عملکرد شاگردانش در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۲۳ باکو و بازی‌های اروپایی اظهار داشت: خدا را شکر رفته رفته به اهداف خود نزدیک می‌شویم. درمسابقات جهانی نتوانستیم مدال بگیریم، اما میانگین سنی تیم ما ۱۸ سال است و چهار بازیکن بزرگسالان ما هنور می‌توانند در رده سنی نوجوانان مبارزه کنند. از عملکرد فنی بچه‌ها راضی بودم؛ چون همه بچه‌ها به نفرات مدال‌آور باختند. برای اولین بار در تاریخ ۹۰ درصد بازیکنان ما بازی اول خود را بردند و این برای کشورهای کوچک در تکواندو مسئله مهمی است.

بلغارستان برای اولین بار در بازی‌های اروپایی مدال کسب کرد

وی تصریح کرد:هدف اصلی ما بازی‌های اروپایی بود و خدا را شکر توانستیم برای اولین بار مدال برنز کسب کنیم. بازی‌های اروپایی مانند بازی‌های آسیایی برای کشورها مهم است و ما در وزن ۷۳+ کیلوگرم دختران مدال برنز گرفتیم و در بخش پسران نیز دو بازیکن ما در مسابقه ماقبل مدال باختند. خدا را شکر در حال تغییر هستیم و این به خاطر کار تیمی است که انجام می‌دهیم. در ابتدای هدایت بلغارستان تنها بودم و هیچ مربی به خاطر مشکلات حاضر به همکاری نبود، اما نزدیک ۸، ۹ ماه است که دو کمک مربی باتجربه بلغارستانی در کنار خود دارم. شاید به اسم این نفرات کمک مربی باشند؛ اما از لحاظ تجربه نسبت به من باتجربه‌تر هستند و ما در حال کار تیمی هستیم.

سرمربی تیم ملی تکواندو بلغارستان عنوان کرد: نتیجه برای شخص نیست و برای فدراسیون و کشور بلغارستان است و من هم سهم کوچکی دارم.  تمام تلاش خود را می‌کنم و برای اولین بار قرار است با چهار بازیکن در مسابقات قاره‌ای برای کسب سهمیه المپیک پاریس تلاش کنیم. صادقانه همه بازیکنان شانس یکسان دارند و خیلی امیدوار هستم. خدا را شکر در این مدت برای اولین بار در قهرمانی اروپا و بازی‌های کشورهای اروپایی  مدال کسب کردیم و روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهیم و هدف‌مان کسب سهمیه المپیک پاریس است.

تکواندو , تکواندو ایران , فرزاد ذوالقدری ,

در تیم ایران کار تیمی ندیدم و پراکندگی وجود داشت

ذوالقدری در خصوص افزایش حضور مربیان ایرانی در دنیا و عملکرد تیم کشورمان در مسابقات جهانی گفت: خوشبختانه مربیان فعالی و خوبی در سراسر دنیا داریم. در مسابقات جهانی در حال صحبت با استاد مهماندوست بودم که سرمربی صربستان گفت باید در آینده فارسی یاد بگیریم. با این حال متاسفانه نتایجی که کسب شده مانند گذشته نیست. تکواندو ایران همیشه در بهترین شرایط بوده است، اما این نتایج می‌دانم برای مربیان تیم ملی و مسئولان فدراسیون راضی کننده نیست و در حال تلاش برای بازگشت تکواندو به روزهای خوب هستند.

وی ادامه داد: به عنوان یک مربی جوان نظر می‌دهم و نمی‌دانم برداشت دوستان چگونه خواهد بود. به عنوان یک  ایرانی هر جا تیم ملی نتیجه بگیرد ما هم افتخار می‌کنیم، اما صادقانه در مسابقات جهانی هیچ کار تیمی ندیدم  و بین تیم پراکندگی وجود داشت. کنترل این موضوع وظیفه سرمربی نیست و مدیرفنی یا رئیس فدراسیون وظیفه تزریق آرامش را دارد. وظیفه سرمربی مشخص است، اما کسانی که بودند نتوانستند تیم را مدیریت و آرامش تزریق کند.

مربی سابق تیم ملی به خاطر حمایت از بازیکن ایرانی صربستان به من و پدرم توهین کرد

ملی‌پوش سابق تکواندو ایران افزود: کوچکتر از این هستم که قصد ورود به بحث فنی را داشته باشم، اما در مسابقات جهانی باکو و حتی  مسابقات جهانی  سال گذشته در مکزیک این موضوع را دیدم. در مسابقات جهانی مکزیک یک چالش برای خود من به وجود آمد، اما تیم ایران یک بزرگتر نداشت که این موضوع را مدیریت کند. در مسابقه ایران و صربستان به واسطه رفاقت با مهدی خدابخشی که مثل برادرم است؛ چه خوب، چه بد و حتی اشتباه در حال حمایت مهدی در مقابل بازیکن کشورمان بودم که یک درگیری لفظی خیلی شدید بین من و مربی قبلی تیم ملی به وجود آمد و هیچ کسی نبود که این موضوع را مدیریت کند. رئیس فدراسیون و مدیرفنی تیم ملی تکواندو آنجا بودند، اما این موضوع را هیچ کسی کنترل نکرد.

ذوالقدری ادامه داد: دلیل این اتفاق این بود که چرا مهدی خدابخشی را حمایت می‌کنم. در صورتی که روز قبل و در مسابقه مهران برخورداری با حریف کره‌جنوبی صدای من برای تشویق مهران حتی از بچه‌های ایران در فیلم بیشتر شنیده می‌شود. مربی سابق تیم ملی جلوی سرمربی و بازیکنان تیم ملی به من و پدرم بی‌احترامی کرد و واقعاً توانایی کنترل این موضوع را نداشتند. در این سه سال که در بلغارستان هستم تا جایی که توانستم که به تکواندوی ایران خدمت کردم. تیم ملی نونهالان برای مسابقات جهانی به بلغارستان آمد و هر کاری از دستم برآمد انجام دادم. حسن نیت خود را به تیم ملی ثابت کرده بودم، اما در بحث مدیریتی هیچ کسی نتوانست این موضوع را مدیریت کند.

تکواندو , تکواندو ایران , فرزاد ذوالقدری ,

برخی فقط می‌خواهند باشند و به منافع شخصی فکر می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که در گذشته انتقادات بسیاری به همکاری غلامحسین ذوالقدری با مقانلو و تیم ملی وجود داشت، اما با عدم حضور او در سالیان اخیر همواره نبود یک بزرگتر در کنار سرمربیان تیم ملی احساس شده است، گفت: موفقیت اگر کسب شود مربوط به یک نفر نیست و یک تیم زحمت کشیده است. اگر تیم ملی نتیجه نمی‌گیرد مقصر فقط مقانلو نیست و مقصر کل کادر مدیریتی و فنی است. افرادی در فدراسیون هستند که به فکر منافع شخصی هستند و به فکر پیشرفت تکواندو نیستند و در لحظه لذت می‌برند.

سرمربی تیم ملی تکواندو بلغارستان تاکید کرد: این افراد فقط می‌خواهند باشند. سابقه، رزومه و تجربه پدر من مشخص است و نیاز به صحبت و تعریف نیست و همه فکر می‌کردند با توجه به حمایت‌هایی که پدرم از ساعی در زمان انتخابات انجام داد، با فدراسیون همکاری داشته باشند، اما پدرم بستر را فراهم نمی‌بیند. پدر من با ساعی هیچ مشکلی ندارد و مگر می‌شود یک استاد و شاگرد بعد از این همه افتخارآفرینی با هم مشکل داشته باشند. کسانی که هستند مشاوران خوبی نیستند و سر جای خود قرار ندارند.

دنیا کاری را انجام می‌دهد که ایران ۲۰ سال پیش انجام می‌داد

ذوالقدری با تاکید بر حضور مربیان بیشتری در تیم ملی گفت: تمام تیم‌های موفق در حال استفاده از مربیان مختلف هستند. دیگر مثل گذشته نیست که یک تمرین عمومی را به هم ورزشکاران بدهید و تیم نتیجه بگیرد. ۲۰ سال پیش سرمربی تیم ملی حسن ذوالقدری بود و مربیانی مانند بیژن مقانلو، رضا مهماندوست، نعمت خلیفه، مرتضی کرمی، مجید افلاکی و مرتضی بهرامی‌نژاد را در کنار خود داشت و نتیجه می‌گرفت. اگر آن زمان حق خوری نبود تیم ایران خیلی زودتر قهرمان جهان می‌شد. توانایی استاد مقانلو برای همه ثابت شده است، اما ایشان یک ظرفیتی دارد و نمی‌تواند روی ۸ تا ۱۰ بازیکن زوم کند و کادرفنی ایران باید بزرگتر شود.

وی افزود: علی شاهین سرمربی تیم ملی ترکیه دیگر فقط با تیم دختران تمرین می‌کند و تیم پسران را به ثِروِت تازه‌گل سپرده است و ثِروِت نیز چهار دستیار دارد. این دقیقاً کاری است که ایران ۲۰ سال پیش انجام می‌داد. زمانی که  پدرم افلاکی را به عنوان مربی انتخاب کرد، همه انتقاد کردند، اما  آن زمان عنوان کرد که افلاکی دست‌های من است و برای بچه‌ها میت می‌گیرد. همه چیز عوض شده است و ما هم باید عوض شویم. در ایران هنوز که هنوزه از خود بچه‌ها برای گرم کردن بازیکنان استفاده می‌کنند. اتفاقی که در دیگر کشورها نمی‌بینیم. استاد مقانلو به چند مربی جوان نیاز دارد تا به قول حسن ذوالقدری دست‌های او بشوند و خدا را شکر مربیان زیادی در ایران هستند.

مربی ایران کارت کشید، اما نمی‌توانست توضیح دهد چرا کارت کشیده است!

ملی‌پوش سابق تکواندو ایران در مورد دلایل پیشرفت اروپایی‌ها گفت: یکی از دلایل موفقیت اروپایی‌ها این است که هر هفته در تورنمنت هستند. به عنوان یک مربی جوان در دو سال گذشته در ۱۰۰، ۱۵۰ تورنمنت حضور داشتم. در شش ماه گذشته فقط ۲۰ روز در بلغارستان بودم و مدام در سفر و تورنمنت بودم. به عنوان یک مربی از این تورنمنت‌ها درس یاد می‌گیریم و حتی اشتباهاتم در کارت کشیدن را متوجه می‌شوم. در مسابقات جهانی مربی ایران کارت کشید، اما نمی‌توانست توضیح بدهد که چرا کارت کشیده است و داور مدام سوال می‌پرسید و او سر تکان می‌داد. باید کسی در کنار تیم باشد که تمام این توانایی‌ها را داشته باشد.

تکواندو , تکواندو ایران , فرزاد ذوالقدری ,

ضعف مدیریت باعث شد نتواند موضوع دوپینگ را مدیریت کنند

ذوالقدری با اشاره ضعف مدیریتی در جریان موضوع دوپینگ گفت: متاسفانه باور این موضوع خیلی سخت است که بچه ۱۷ ساله این ماده را مصرف کند. بدن در این سن با توجه به انرژی و پتانسیل  به دوپینگ نیاز ندارد. متاسفانه موضوعاتی را مطرح کردند که هنوز مشخص نشده چرا این اتفاق افتاد؛ ناخواسته بود یا شیطنت صورت گرفته بود؟ می‌گویند عدم نتیجه‌گیری به خاطر فشار بچه‌ها از موضوع دوپینگ بود و روحیه تیم به هم ریخت، اما در هر تیمی احتمال به وجود آمدن بحران هست. ثروت تازه‌گل دو روز قبل از المپیک لندن، مادرش را از دست داد، اما قهرمان المپیک شد. پس کسی کنارش بود که بحران را مدیرت کند. 

وی در پایان گفت: واقعاً جای تعجب است که در سفرهای تیم ملی کسانی هستند یا هر روز در اردو حضور دارند، اما نتوانستند موضوع را مدیریت کنند. مدیریت فقط بحث بودجه و پول دادن نیست و برای موفقیت باید علم و دانش مدیریت بحران را داشته باشید. این موضوع به ضعف کسانی که به عنوان بزرگ با تیم کار می‌کنند، بر می‌گردد که نتوانستند بازیکنان و مربیان را آرام کنند تا در مسابقات با همه توان شرکت کنند.

کرمی: صحبت‌های مقانلو بی‌احترامی به مربیان قبلی است؛ ضعیف بودیم/ فدراسیون نشان داد دختران را باور دارد

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا