سمنان

رئیسی: اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ لزوم رسیدگی به وضع جاده‌ها

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دقایقی قبل در نشست خبری در استان سمنان با اشاره به وقوع تصادفات بالا در محورهای این استان، اظهار کرد: توجه به سلامت مردم و رسیدگی به وضع جاده‌های مواصلاتی به ویژه استان سمنان که باب الرضا (ع) است و مردم برای زیارت امام رضا (ع) از محورهای این استان عبور می‌کنند، جزو اولویت‌های دولت است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز نکاتی را در این رابطه بیان کرد و باید با سرعت این مسأله دنبال شود؛ هم استاندار سمنان و هم وزیر مربوطه باید دغدغه مردم را در این زمینه رفع کنند؛ برای ما میزان بالای تلفات جاده‌ای آن‌هم زائران امام رضا (ع) قابل‌قبول نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: به‌هرحال اینکه هم‌وطن ما به سمت مقصدی حرکت کند، در میانه راه دچار حادثه شود، قابل‌قبول نیست؛ البته گاهی وقوع سوانح به خطای خود راننده برمی‌گردد که می‌شود با آموزش‌ها و تمهیداتی آن را کاهش یابد؛ اما درهرصورت کارهایی باید در سطح جاده انجام شود و ایستگاه‌هایی باید استقرار یابد تا اگر مشکل خواب‌آلودگی پیش آمد، رانندگان بتوانند توقف کنند و تصادفات کاهش یابد.

رئیسی اضافه کرد: در شورای اداری هر یک از وزرا طبق بررسی‌های خود توضیحاتی را ارائه دادند و بررسی‌ها در استان سمنان از سوی استاندار، امام جمعه و نخبگان انجام شده است و گزارش‌های لازم را هر یک از وزرا در جلسه شورای اداری مطرح کرده‌اند؛ مثلاً در حوزه بهداشت و درمان نسبت به تجهیز مراکز درمانی به‌خصوص در مناطق دورافتاده وزیر بهداشت توضیح داد.

وی گفت: در مورد مسأله آب نیز وزیر نیرو نسبت به منابع آبی که در استان سمنان وجود دارد، بررسی‌هایی انجام داد و برای مشکلاتی که هر یک از شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود دارند، مشخص شد در هر بخش متناسب با خودش چه اقداماتی باید انجام شود که جزو طرح‌های مصوب بود.

رئیس جمهور عنوان کرد: برای رفع مشکلات کشاورزی صبح به مهدی‌شهر رفتیم و نشستی با عشایر برگزار و در آنجا نکاتی بیان شد که در حوزه دامداری مشکلاتی داشتند و وزیر جهاد کشاورزی وعده‌هایی داد که بتواند سریع آنها را از نگرانی خارج کند و نهاده دامی به‌صورت امانی در اختیار آنها قرار گیرد و بعد بتوانند مبالغش را پرداخت کنند و نسبت به شکل دادن یک مجتمع دامداری که جزو درخواست‌های اساسی آنها بود، تصمیم‌گیری شد.

رئیسی اظهار کرد: طرح‌ها قبل از اینکه وارد استان شویم، در مرکز موردبررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و از همه وزارتخانه‌ها می‌آیند و از استان کارشناسان امر دعوت می‌شوند تا بررسی‌ها صورت گیرد.

وی افزود: سپس در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری و بعداً با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزاری مربوطه و بانک‌های عامل که هرکدام می‌توانند تسهیلات لازم را پرداخت کنند، جلساتی تشکیل می‌شود؛ با حضور همه دست‌اندرکاران آنجا صورت‌جلسه‌ای امضا می‌شود که معلوم شود هر بانکی در چه تاریخی چه میزان باید مبلغ پرداخت کند تا پروژه‌ای بر زمین نماند و مشکلی ایجاد نشود و وعده‌هایمان تنها در حد وعده باقی نماند و هر چه زودتر عملیاتی شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: این صورت‌جلسات که امضا شد، بعد ما به استان می‌آییم که طرح‌ها اجرایی شود؛ با حضور سه ناظر و یک استاندار به‌عنوان پیگیری‌کننده و نماینده عالی دولت در استان، دو وزیر مربوطه به‌عنوان کسی که مسؤولیت دارند حتماً باید نظارت و پیگیری کنند تا زیرمجموعه کار را انجام دهد.

رئیسی با بیان اینکه اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، افزود: وجود برخی پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را نگران کرده و این قبیل پروژه‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها کم نیست و جلوی چشم مردم است؛ به‌طور مثال پروژه‌ای که باید پنج‌ساله تمام شود الآن هفت سال، ۱۰ سال یا بیشتر نیمه‌تمام مانده و مشکلات جدی برای منطقه ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله آب تنها مختص استان سمنان و حتی کشور ما نیست و به کاهش نزولات جوی مربوط است؛ حتی کشورهای همسایه ایران با این مسأله درگیر هستند و خشکسالی یک مسأله جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: اما سؤال این است که آیا خشکسالی باید برای ما محدودیتی ایجاد کند که ما برای رفع مشکلاتمان چه آب شرب، چه کشاورزی چه صنعتی احساس کنیم با یک بن‌بست مواجهیم؟؛ هرگز چنین نیست، ما هم در زمینه درست مصرف کردن آب هم در زمینه الگوی مصرف و هم در الگوی کشت تلاش می‌کنیم.

رئیسی گفت: پس باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده بهتر از منابع آبی‌ را مدیریت کنیم؛ برای رفع مشکلات در زمینه منابع آبی با استان‌های هم‌جوار هم باید جلساتی برگزار شود؛ راهش این است که استانداران، نمایندگان و افراد مطلع بررسی و اطلاع‌رسانی کنند تا نگرانی مردم هم‌جوار استان سمنان رفع و توجیه شوند.

وی اظهار کرد: این مسأله به نظر کارشناسی نیاز دارد و باید نگاه جدیدی در این زمینه داشته باشیم؛ بنده حرف‌های مدیران، کارشناسان و نمایندگان مجلس را در استان سمنان شنیده‌ام، وزیر نیرو هم نکاتی را مطرح کرد؛ با همه این حرف‌ها بنده معتقدم با یک مدیریت خوب می‌توان کاری کرد که مشکلات مردم کاهش یابد و نگرانی مردم رفع شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید یک کارگروه فعال تشکیل شود که بخشی از این کار در استان سمنان قابل‌ انجام است و بخشی از آن‌ هم در وزارت نیرو باید انجام و پیگیری شود تا با مدیریت بتوانیم از منابع آبی فعلی که در استان سمنان وجود دارد که به لطف خدا کم هم نیست به نحوی استفاده کنیم که آ ب شرب و کشاورزی و حتی صنایع تأمین شود.

رئیسی ضمن تأکید بر استفاده از پساب‌ها برای صنایع، خاطرنشان کرد: وزیر نیرو برای رفع نگرانی مردم استان سمنان در زمینه کم‌آبی یک توضیح جامع و روشن ارائه دهد.

وی همچنین در واکنش به خواهش یک خبرنگار در رابطه با مشکل آب سمنان بیان کرد: خواهش لازم نیست، رفع مشکلات مردم وظیفه‌ ما‌ است.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/س/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا