سیاسی

رئیسی: درباره مولدسازی قانون جدید تصویب نکردیم، این تکلیف قانونی معطل مانده بود

رئیسی: درباره مولدسازی قانون جدید تصویب نکردیم، این تکلیف قانونی معطل مانده بود

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران که با عنوان «حکمرانی تعاون؛ حکمرانی مردمی» در محل مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزای اهل‌بیت(ع) بیان کرد: مسئله تعاونی و نقش آن در اقتصاد و هم‌چنین تقویت تعاونی‌ها بسیار اهمیت دارد. باید نسبت به آن‌چه درباره تعاونی‌ها تاکنون انجام گرفته است بازنگاهی صورت بگیرد و نباید پرداختن به این حوزه صرفاً به این جلسات و مراسمات منحصر شود.

رئیسی: اعتماد کم‌نظیر رهبر انقلاب سرمایه‌ای بزرگ برای دولتمردان است
وی افزود: تعاونی‌ها باید به‌عنوان یک بخش از اقتصاد کشور کنار بخش  دولتی و خصوصی مورد توجه باشد و باید دقت کنیم تقویت تعاونی‌ها همان تقویت عدالت اقتصادی، مسئولیت‌پذیری و ایجاد اشتغال و این همان جلوه روشن مردمی‌سازی حکمرانی و دولت است.

رئیس‌جمهور گفت: کارهایی از ابتدای انقلاب نسبت به تعاونی‌ها انجام شده و نتیجه آن فعالیت ۱۰۰ هزار تعاونی است و در این دوره نیز ۸۰۰۰ تعاونی فعال شده‌اند و در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. سند تعاون بعد از ۱۱ سال مورد بازنگری قرار گرفت و نهایی شده است. بانک توسعه تعاون فعال شده و گام‌هایی دراین‌باره برداشته شده است.

رئیسی بیان کرد: آن‌چه تاکنون انجام گرفته درخور تقدیر است ولی نباید به این میزان قانع شد؛ نشست امروز برای اندیشیدن برای گام‌هایی برای نقش دادن بیشتر به تعاونی‌ها و مردم در اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه باید موانع پیشِ‌روی تعاونی‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، به مسئله مولدسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما مسئله مولدسازی را مطرح کردیم ولی برداشت و تعریف خوبی از آن انجام نگرفت؛ برخی تصور کردند برای مولدسازی قانون جدیدی وضع شده است؛ این خطاست، چراکه مولدسازی از برنامه‌های توسعه چهارم به بعد و در بودجه‌های سنواتی مورد تأکید بوده ولی اجرا نمی‌شده است، سخن در عدم اجرای این قانون بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای که تصویب شد، قانون‌گذاری نیست بلکه تسهیل اجرای قانون مصوب است، ما در این زمینه قانون‌گذاری نکردیم و دولت بنا داشته است این قانون را اجرا کند و این اموال باید به سرمایه و پشتوانه تولید تبدیل شود.

رئیسی تأکید کرد: تعاونی‌ها در حوزه سهام عدالت خصوصاً در شهرستان‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند تا این سهام برای سهامداران مؤثر واقع شود و در جهت کارهای اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: دولت باید نقش هدایت، حمایت و نظارت داشته باشد اما بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید میدان داشته و در مسائل مهم و زیرساختی و اجتماعی کشور می‌توانند مثمر ثمر باشند.

رئیسی ادامه داد: نهضت ملی تعاون باید کاملاً فعال شود و جلسات شورای تعاون سریع تشکیل و موانع برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: به همه تعاونی‌ها توصیه و تأکید دارم که افزایش بهره‌وری را دنبال کنند و ما این را به همه دستگاه‌ها نیز گفته‌ایم. آیا به‌میزانی که اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی داریم، بهره‌وری هم داریم؟ رشد اقتصادی ۸ درصد در گروی افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است.

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر افزایش رقابت‌پذیری در تعاونی‌ها گفت: مسئله محوری در تعاونی‌ها، مدیریت است و یک مدیر دراین‌باره باید کمک شود. تسهیل حضور تعاونی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی یک کمک مهم است و این وظیفه دولت است و بنده این مسئله را به همکارانم گفته‌ام.

رئیسی اظهار داشت: هم‌چنین توسعه شرکت‌های تعاونیِ دانش‌بنیان و صادرات‌گرا باید مد نظر باشد چراکه نقش مهمی دارند، ما نتیجه این را در توسعه اقتصادی دیده‌ایم و بیش از پیش می‌تواند تعاونی‌ها را در اقتصاد کشور تأثیرگذار کند.

وی یادآور شد: آمادگی کامل در دولت وجود دارد و مجلس هم آماده است تا قوانینی که دست تعاونی‌ها را بازتر کند به تصویب برساند. ارتباط دستگاه‌های اداری با بخش تعاون و تلاش برای فعال کردن تعاونی‌ها قابل تقدیر است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا