اخبار روز

رئیسی: دولت حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود می‌داند/ خانواده جای نگهداری کودک است

رئیسی: دولت حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود می‌داند/ خانواده جای نگهداری کودک است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین «گرامیداشت هفته بهزیستی و تجلیل از خانواده‌های فرزندپذیر» طی سخنانی بیان کرد: رسیدگی به یتیمان و کسانی که مشکل جسمی و معلولیت دارند، بسیار مهم است و به سهم خودم از خانواده‌هایی که به این فرزندان رسیدگی می‌کنند، قدردانی می‌کنم؛ گرچه خداوند اجر عظیمی برای این کار قرار داده است.

ماجرای کودک آزرای در یکی از مراکز نگهداری بهزیستی چه بود؟

وی افزود: اینکه انسان در این زمینه زحمتی را متحمل شود، در حقیقت خودسازی و ساختن جامعه را رقم می‌زند. طبق روایات اگر کسی به یک فرزندی رسیدگی کند، گویا یک جامعه را احیا کرده است. موسسه جایگاه نگهداری کودک نیست و کودک نیاز به مهر پدر و مادر دارد؛ البته که دولت وظیفه حمایتی دارد و باید حمایت کند؛ ضمن اینکه موسسات زیادی در این زمینه زحمت می‌کشند ولی فرزند مهر مادری و عاطفه پدری می‌خواهد و این فقط در خانواده امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور با قدردانی از خانواده‌های فرزندپذیر، عنوان کرد: یک کودک بیش از سرپناه و غذای گرم، به مهر مادر و پدر نیاز دارد و هیچ‌چیزی معادل این نمی‌شود.

رئیسی اظهار داشت: ما در دولت تسهیل کردیم کسانی که آماده‌ی پذیرش فرزندان هستند، بدون سازوکارهای اداری پیچیده و وقت‌گیر این کار را انجام دهند. به‌عنوان مثال شیرخوارگاه آمنه توانست سریعاً این‌کار را انجام دهد و غیر از چندنفری که همیشه باید تحت نظر پزشک باشند، بقیه در اختیار قرار گرفتند و در سایر مناطق کشور این کار انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت دولت، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی باید وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهند؛ هم‌چنین درباره شناسنامه فرزندان باید به‌نحوی عمل شود که این فرزندان دچار مشکل نشوند و در این ‌زمینه می‌توان کدهایی تعریف کرد که یک فرد به یک خانواده سپرده شده و این فرزند حس تحقیر نمی‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: سازمان بهزیستی درباره توانمندسازی اقدامات زیادی انجام داده و باید بیش از پیش شود. اشتغال و مسکن کسانی که دارای معلولیت جسمی هستند بسیار اهمیت دارد؛ آمار اشتغال در این حوزه خوب است ولی نیاز به تلاش بیشتر دارد. تولید مسکن برای افراد دارای معلولیت جسمی روند خوبی داشته ولی بیشتر نیاز  وجود دارد.

رئیسی عنوان کرد: مناسب‌سازی ادارات، مدارس و اماکن برای افراد دارای معلولیت باید مد نظر باشد تا این عزیزان دچار مشکل نشوند.

وی گفت: سازمان بهزیستی، وزارت راه و همه دستگاه‌ها باید در حوزه پیشگیری از معلولیت تلاش کنند؛ نباید برخی فقط به‌خاطر اینکه شاید کودک دارای معلولیت باشد تجویز سقط جنین کنند؛ این قتل نفس است. کاسته شدن از تصادفات نیز می‌تواند معلولیت‌ها را کاهش دهد و باید در این‌زمینه کار بشود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بروزرسانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز افرادی دارای معلولیت جسمی باید مد نظر باشد و دولت حمایت خواهد کرد تا در این زمینه مشکلی نداشته باشیم. بهزیستی باید اجتماع‌محور و خانواده‌محور باشد و به‌جای اینکه افراد به افراد مراجعه کنند، بهزیستی به خانواده‌ها مراجعه کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: آموزش، مهارت‌افزایی، توامندسازی از کارهای مهمی است که باید در بهزیستی با همین قوتی که انجام می‌دهد، آن را افزایش دهد.

وی گفت: در عین حضور خانواده برای مراقبت از فرزندان، حمایت دولت و بهزیستی و موسسات خیریه باید همراه باشد تا اگر خانواده‌ها به هر دلیلی امکان حمایت را نداشتند، مورد حمایت قرار بگیرند. هم‌چنین اینکه توجه به معلولان نباید فقط خلاصه در روزهای تجلیل از ایشان باشد، بلکه در طول سال باید به این عزیزان توجه داشت.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: برخی از مشکلات پرستاران بهزیستی حل شده و باقی‌مانده این مشکلات نیز باید مد نظر وزارت رفاه و سازمان بهزیستی باشد تا برطرف شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا