اخبار روز

رئیسی: رژیم صهیونیستی عملا فرو ریخته/ ادعای آمریکا درباره تلاش برای آتش‌بس در غزه دروغ است

رئیسی: رژیم صهیونیستی عملا فرو ریخته/ ادعای آمریکا درباره تلاش برای آتش‌بس در غزه دروغ است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی با السودانی نخست‌وزیر عراق که صبح امروز در مجموعه سعدآباد بعد از دیدار و مذاکرات دوجانبه انجام گرفت، بیان کرد: روابط سیاسی و دیپلماسی بین دو کشور روزبه روز در حال ارتقاست و همکاری‌های دو کشور در مسائل امنیتی از مهم‌ترین نکاتی است که در این مدت انجام شده است.

رئیسی در گفت‌وگو با پاپ: حمایت از مردم مظلوم فلسطین عمل به آموزه‌های همه ادیان ابراهیمی است
 
وی افزود: هم‌چنین مدیریت آقای نخست‌وزیر برای امنیت منطقه به‌ویژه در اقلیم و اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور جای قدردانی دارد و باید تلاش شود این قرارداد به‌صورت کامل اجرا شود و این اقدامات در جهت خلع سلاح معاندین و ضدانقلاب و امنیت مناطق مرزی است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در حوزه مسائل اقتصادی گام‌های خوبی برای ارتقای روابط برداشته شده است؛ توسعه روابط تجاری دو کشور به‌ویژه درخصوص شهرک‌های صنعتی در مرزها و همکاری‌ها برای تولید از گام‌هایی است که برداشته شده است. باید از تلاش آقای السودانی و دولت عراق برای خط ریلی شلمچه-بصره که یکی از راه‌گذرهای مهم است نیز قدردانی کنم.

رئیسی تصریح کرد: موضع مشترک دو کشور نسبت به موضوع فلسطین این است که بمباران باید هرچه سریع‌تر قطع شود و آتش‌بس برقرار شده و امداد و کمک به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام بگیرد. این جنایت هولناک علیه بشریت، نسل‌کشی و کودک‌کشی به‌دست رژیم صهیونیستی و حامیان او یعنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از طرف آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیسیتی، آن‌ها را برای قتل، کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند؛ آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دنبال کمک به غزه و یا آتش‌بس هستند که این یک ادعای دروغ است و با عمل‌شان سازگاری ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را «وتو» می‌کنند و عملا دست این رژیم  را برای قتل و کشتار بازتر می‌کند. ما این جنایات را به‌حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم و همه‌ی آن کشورها در این جنایت‌ها شریک هستند.

رئیسی عنوان کرد: حقیقت این است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به این رژیم وارد کرد، این رژیم فرو ریخته لکن آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را سرپا نگه دارند. برآورد جهانیان تا امروز این است که ملت فلسطین پیروز است و کشتن کودک و زن و خراب کردن خانه‌های مردم پیروزی برای رژیم صهیونیستی نیست. جنایت علیه بشریت نمی‌تواند این شکست مفتضحانه را جبران کند.

وی اظهار داشت: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان و هم‌چنین کسانی که به خدا، وجدان بشری و تاریخ معتقدند نمی‌توانند پاسخگوی سکوت‌شان در برابر این جنایات باشند. ما از هرگونه اقدام در کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و جهان درباره بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه غزه، حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: از مواضع خوب آقای السودانی نسبت به مسئله فلسطین و اعلام نظرشان از ابتدای این بحران قدردانی می‌کنم؛ مواضع‌شان حقیقتاً مواضع به‌حقی بوده و امیدواریم دیدگاه‌های دو کشور راه را برای همکاری دیگر کشورها نیز هموار کند و بتوانیم مجموعه اقدامات را در جهت بازدارندگی رژیم صهیونیستی از این جنایات انجام دهیم.

السودانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: سفر من به تهران برای تأکید بر عمق روابط بین ایران و عراق و هم‌چنین مسائل مشترک بین دو کشور است؛ اهمیت این سفر در سایه شرایط دقیق و حساس منطقه شکل می‌گیرد.

وی افزود: در جلسه با آقای رئیسی پیرامون موضوعات مختلفی صحبت کردیم و البته مهم‌ترین آن، مسئله فلسطین و کشتاری است که علیه ملت فلسطین انجام می‌گیرد، کشتار سازمان‌یافته و دسته‌جمعی علیه فرزندان ما در غزه در حال وقوع است و آنچه در کرانه باختاری توسط شهرک‌نشینان صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: هم‌چنین بر موضع ثابت و اصولی عراق درباره مسئله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تأکید می‌کنیم.

السودانی عنوان کرد: موضع کشور عراق، موضع واضحی است که مرجعیت‌های دینی به آن تأکید داشته و خصوصاً مرجعیت دینی در نجف، جریان‌های سیاسی و ملی بر آن تأکید داشته‌اند. دولت عراق هم این موضع را در کنفرانس قاهره اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: به‌خوبی می‌دانیم که این بحران اخیر زایده‌ی روز ۷ اکتبر امسال نبوده بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های جنایاتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و هتک حرکت مسجد الاقصی صورت گرفت.

نخست‌وزیر عراق بیان کرد: در سال‌های گذشته اهالی و ساکنان غزه در زندان بزرگی به سر می‌برند؛ در حالی که جهان شاهد است و هیچ اقدامی برای پیاده‌سازی قطعنامه‌ها و تصمیمات بین‌المللی صورت نمی‌گیرد؛ مانند کنفرانس اسلو و مادرید.

السودانی خاطر نشان کرد: ایران و عراق تلاش‌های خود را ادامه خواهند داد تا به هدف مهم‌تر برسیم که آن، آتش‌بس کامل در غزه است.

وی گفت: در نشست با آقای رئیسی درباره روابط ممتاز دوجانبه ایران و عراق هم گفت‌وگو کردیم؛ خصوصاً که شاهد بودیم امسال این روابط در بسیاری از زمینه‌ها رشد داشته و مطمئنا به سود هر دو ملت مسلمان و همسایه خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق بیان کرد: امسال درباره بسیاری از پرونده‌های موجود بین دو کشور گام‌های عملی برداشته شده و امروز تلاش می‌کنیم این طرح‌ها را تکمیل کنیم؛ از جمله خط‌آهن شلمچه-بصره و شهرک‌های اقتصادی مرزی بین دو کشور و هم‌چنین فعال‌سازی تبادل تجاری و حمل و نقل بین دو کشور.

السودانی اظهار داشت: فرصت‌های زیادی برای شراکت و همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد؛ از جمله مسیر توسعه بین دو کشور که امیدواریم این پروژه مطابق پروژه شمال-جنوب و راه کمربندی باشد که این مسیرها به سود هر دو کشور خواهد بود؛ خصوصاً که هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی خوبی در منطقه و جهان برخوردارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شاهد بودیم کمیته امنیتی بین ایران و عراق موفق شد تعهدات خود را درخصوص مناطق مرزی و توانستیم درباره از بین بردن اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد و هرآنچه ممکن است به امنیت ایران خدشه وارد کند، تعهدات را اجرایی کنیم. ما در دولت عراق تلاش می‌کنیم امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم هر گروهی بخواهد از سرزمین عراق، خطری به ایران متوجه کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا