سمنان

رئیسی: هیچ بانکی حق ندارد کارخانه‌ای را تعطیل کند

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دقایقی قبل در جلسه شورای اداری استان سمنان که در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد، اظهار کرد: هیچ بانکی حق ندارد کارخانه‌ای را تعطیل کند و این بر خلاف سیاست‌های اصلی و کلی کشور است.

وی افزود: امروز به منطقه‌ای در شهرستان مهدی‌شهر رفتیم؛ در آنجا جمعی نزد ما آمدند که هرکدام از آنها مدیر یک کارخانه بودند و گفتند ما به بانک‌ها می‌گوییم به ما مهلت بدهید و ما قول می‌دهیم ظرف چند ماه یا یک سال طلب شما را بدهیم می‌گویند نه کارخانه باید به مزایده گذاشته شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بانک برای اینکه به مطالبات خودش برسد، کارخانه را تعطیل کرده؛ آیا این کار درستی است؟ یعنی کارخانه‌ای که آقایان گفتند به‌راحتی می‌تواند یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۳۰۰ نفر کارگر در آنجا مشغول شوند و تمام زیربناهاش هم موجود است و اصلاً نیازی به ساخت و ساز ندارد و الآن اگر اراده شود با یک اقدام مقدماتی می‌تواند شروع به کار کند را تعطیل کرده‌اند.

رئیسی تأکید کرد: بارها اعلام شده که هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالباتش کارخانه‌ای یا کارگاهی را تعطیل کند و دنبال مطالباتش باشد؛ تعطیل شدن کارخانه و کارگاه یعنی بیکار شدن کارگران، یعنی کاهش تولید در کشور و این خلاف سیاست‌های کشور است.

وی گفت: باز هم تأکید می‌کنم چه در این جلسه چه همه آنها که صدای من را می‌شنوند، به هیچ عنوان نباید پیگیری مطالبات بانک‌ها موجب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران شود، این امر صحیحی نیست.

رئیس جمهور بیان کرد: کارخانه‌ای که استمهال می‌کند، چرا به او مهلت داده نمی‌شود؟ وقتی استمهال می‌کند یعنی می‌گوید من مهلت می‌خواهم و وعده می‌دهد که ظرف چندماه می‌توانم طلب شما را برگردانم و پرداخت کنم، چرا نباید با او همکاری شود؛ در حوزه‌های دیگر هم  این کار باید انجام شود و اجازه ندهیم به سهولت این کار انجام شود اینها نکات مهمی است که باید به آنها توجه شود.

رئیسی با اشاره به مشکل کم‌آبی استان سمنان گفت: در مورد آب توضیحاتی را وزیر نیرو مطرح کرد؛ در هر صورت در این استان جلسه با حضور مدیران و فرمانداران تشکیل شود و باید ببینیم که مشکلات چگونه قابل حل است.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات فقط در استان سمنان قابل حل نیست و باید استانداران دو استان یعنی آنجاهایی که مشکل با استان همچوار وجود دارد، مثلاً استان مازندران حضور داشته باشند و  اگر در سطح استان حل نشد، وزیر نیرو این کار را انجام دهد؛ بعضی از نمایندگان مجلس مازندران هم چون افراد مطلعی هستند، دعوت شوند تا مسأله حل شود؛ برخی شایعات وجود دارد که اگر آب منتقل شود، فلان شهر یا فلان روستا دچار بی‌آبی می‌شود که باید مسائل برای آنها تبیین شود.

رئیس جمهور افزود: بارها در دولت تأکید کردم و اینجا هم تأکید می‌کنم که مدیران با مردم حرف بزنند و اگر برایشان روشن شود ما مشکل کم‌آبی، خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی داریم و اگر در رابطه با الگوی کشت و الگوی مصرف با مردم حرف بزنید، مردم فهیم هستند.

رئیسی افزود: یاد شهدای دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار جهانی که در تاریخ ملت بزرگ ایران روز به‌یادماندنی است را گرامی می‌داریم؛ هم شجاعت، شهامت و زمان‌شناسی و اقدام انقلابی امام بزرگوار و هم حرکت بابصیرت دانش‌آموزان و تسخیر لانه جاسوسی که خاتمه استبداد استعمار در کشور عزیزمان بود، ستودنی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روحیه استکبارستیزی همواره باید در کشور زنده بماند، اضافه کرد: هم عبودیت و بندگی خدا هم توجه به مبدأ هستی و هم برائت از طاغوت و استکبار و نظام سلطه مهم است و باید بر داشته‌های خودمان اتکا و به عنایت خدا اعتماد کنیم.

رئیسی تصریح کرد: در دنیا بسیاری هستند که هم می‌گویند و هم می‌نویسند و هم خودشان را در کسوت خدمتگزاری به مردم قرار می‌دهند؛ در همه دنیا همه خیران، همه مدیران و همه دست‌اندرکاران که در کسوت مؤسسات خیریه‌ای کار می‌کنند، تأکید دارند بر اینکه می‌خواهیم به مردم خدمت  کنیم؛ اما حقیقت این است که ما چند قسم خدمت داریم.

وی اضافه کرد: یک قسم خدمت، خدمت از موضع منفعت‌گرایی است؛ خدمت می‌کنند که به یک منفعتی برسند، این یک نوع خدمت است؛ یک نگاه ماتریالیستی و مادی‌گرایانه است که رسماً هم می‌گویند که ما برای این قشر خدمت می‌کنیم؛ ما برای این جمع خدمت می‌کنیم و دنبال یک منافعی هستیم و می‌خواهیم یک منفعتی ببریم؛ گاهی بر زبان جاری می‌کنند و ممکن است گاهی هم نگویند، ولی در عمل نگاه منفعت‌گرایانه دارند و این یک نوع از خدمت است.

رئیس جمهور بیان کرد: یک نوع خدمت انسان‌مدارانه است؛ آن چیزی که گاهی برخی می‌گویند از نگاه نوع‌دوستی کار می‌کنند و  برخی می‌گویند فلانی شرایطی دارد، من دلم برایش سوخت این هم نگاهی است و در واقع نوعی نگاه انسان‌مدارانه محسوب می‌شود.

رئیسی افزود: قسمی از خدمت که متفاوت از آن دو نوع خدمت است، نگاه خدمت و توجه به دیگران برای خداست؛ گره‌گشایی از کار دیگران برای اینکه خداوند متعال راضی باشد، یا به عبارت دیگر همان‌طور که مصطلح هست و بزرگان به ما یاد داده‌اند، جلب نظر خداوند با ایجاد گشایش در زندگی مردم اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: اگر رضایت خالق را می‌خواهیم در گرو گره‌گشایی از زندگی خلق است، یعنی خود خدا ما را به خلایق ارجاع می‌دهد و خود او می‌فرماید، اگر می‌خواهید اولیای دین از شما راضی شوند، بروید از زندگی مردم گره‌گشایی کنید.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/س/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا